Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk stil om rasisme


Anbefalte innlegg

Har slitt med norsk ganske lenge og trenger virkelig hjelp med å få noen her til å se på mine feil. Det kan verbbøyning, adjektivbøyning, substantivbøyning etc. Det er også viktig å understreke mine feil og eventuell rette opp mine feil slik at jeg lærer noe av den. Går i første klasse VGS.

 

Hva ville dere gitt denne stilen som karakter? Hva kunne jeg eventuell gjort for å bedre karakteret?

 

 

 

Rasisme

 

Hva er rasisme? Mange forbinder rasisme med folk som har et negativt syn om mennesker med minoritetsbakgrunn, tilhørighet til en spesiell livssyn og mennesker med annet hudfarge enn ens selv. Likevel er definisjonen på rasisme brukt blant mange feil. Rasisme betyr egentlig at en rase er underlegen enn din egen.

 

Samfunn preget av rasisme er dårlige for alle: De som blir direkte rammet og for alle andre. Rasisme kan være diskriminering, forskjellsbehandling og undertrykkelse. De som har opplevd rasisme vet at rasisme er et helvete, og å forebygge rasisme er så å si umulig. De er ikke født med å ha rasistiske syn om andre, men de er blitt tillært. Det å bli tillært bidrar med å spre rasisme. Dette er et gedigen problematikk som er vanskelig å bekjempe.

 

Rasisme finnes i bunn og grunn hvor som helst. I arbeidslivet for eksempel er rasisme relativ utbredt. Det kan være at en ikke får en jobb fordi man er ”annerledes” enn andre. Det kan være mange grunner til at en som søker en jobb ikke får den. Dersom søkerne er like god eller bedre enn de andre søkerne og likevel ikke får jobben kan rasisme være en årsak.

 

At det er vanskelig å få seg et sted å bo kan oppleves vanskelig av mange av innvandrere, spesielt det å leie bolig til andre mennesker. Tilfeller som når en ringer og oppgir et utenlandsk navn og leiligheten allerede er utleid, men når en ved norsk navn som ringer etterpå og får høre at den er ledig er aldeles vanlige.

 

Jeg tror løsningen i å bekjempe rasisme ligger i å forandre være holdninger og ikke ha så negative holdninger til mange andre grupper i samfunnet, samt i verden. Fordommer og myter og rasisme finnes i alle land og blant alle slags mennesker. Og utfordringer er å bli klar over de meningene man har mot andre som nettopp er fordommer, ikke fakta. Det er bare å gidde å spørre seg selv om alle muslimer terrorister? Hvis man er ærlig med seg selv og innser at man har fordommer, så har man et potensiell mulighet til å gjøre noe med det. For innerst inne vet alle at de fordommene man har, er nettopp fordommer og ikke fakta.

un

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er det alt? Virker veldig kort, og det er jo bare en kort oppsummering av ting som folk allerede vet :p

 

Det er viktig å være veldig bevisst på sjanger - i ett essay kan du la din egen mening komme fram mye tydeligere enn det en god artikkel har rom for. Ett godt tips er å ikke avsløre hva DU mener før i slutten av teksten om du ikke klarer å holde deg objektiv hele veien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...