Gå til innhold

KDE henger litt


Anbefalte innlegg

Har et litt merkelig problem, som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med.

 

Altså...Når jeg er pålogget internett (med ISDN) og laster ned ett eller annet med Mozilla, så blir saker og ting i KDE tregt å starte (feks. Konsole). Mozilla henger også litt under oppstart, når den laster ned startside, men fungerer helt grei etter det. Har vel sikkert en eller annen konflikt et sted, men jeg har ikke anelse hvorhen.

Distroen (Archlinux) var satt opp med med nettverkskort som default kommunikasjons utstyr, men det har jeg ikke innstallert og har derfor disablet det, mener jeg da. Distroen er også Intel i686 optimisert, men jeg kjører den på Amd, kan dette ha mye og si?

Noen som har en idé hva dettte problemet kan skyldes?

Poster gjerne fra /var/log/, hvis noen trenger flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har et litt merkelig problem, som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med.

 

Altså...Når jeg er pålogget internett (med ISDN) og laster ned ett eller annet med Mozilla, så blir saker og ting i KDE tregt å starte (feks. Konsole). Mozilla henger også litt under oppstart, når den laster ned startside, men fungerer helt grei etter det. Har vel sikkert en eller annen konflikt et sted, men jeg har ikke anelse hvorhen.

Distroen (Archlinux) var satt opp med med nettverkskort som default kommunikasjons utstyr, men det har jeg ikke innstallert og har derfor disablet det, mener jeg da. Distroen er også Intel i686 optimisert, men jeg kjører den på Amd, kan dette ha mye og si?

Noen som har en idé hva dettte problemet kan skyldes?

Poster gjerne fra /var/log/, hvis noen trenger flere opplysninger.

 

Kan lite om dette problemet, men har du prøvd forskjellige browsere? :shrug:

Er det KDE, eller X som henger?? (Prøv Menu->Start New Session, og velg en annen windowmanager for å se om det lagger på samme måten)

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

KDE er jo et tungt system å kjøre... Har du lite RAM/swap så får du merkant dårligere ytelse med en gang du kjører opp et program som trenger mye minne. Likens går KDE hardt på CPU'en hvis den er svak.

 

Optimalisert for i686 skulle ikke by på noen problemer (så vidt jeg vet så er det likens for AMD også, det er jo ikke akkurat slik at intel har patent på x86, eller?)

 

Det som kan lønne seg er jo å gå gjennom kernel'en din og fjerne unødvendige moduler slik at oppstarten går litt kjappere.

Lenke til kommentar
Nå kjører jeg twm, men det hjelper visst ikke. Kan det være X som krøller kanskje?  

Har 512 Mb SDRAM, og swap på ca 250Mb, så det skulle vel ikke være for lite....

 

Da er det nok X som krøller, ja...

Hva med å prøve den nye 4.3 versionen???

 

Har hørt mye bra om den ja :wink:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar
Hvor mye det har å si er jeg usikker på, men jeg ville ikke anbefalt det.. i686 kan bruke instruksjoner som athlon ikke bruker, og vise versa.

AMD K7 familien støtter hele i686 instruksjonsettet vel så bra som intel sine cpu'er, av x86'er som er i salg i dag er det bare Transmeta og Via som bare har implementert i586.

Lenke til kommentar
Hvor mye det har å si er jeg usikker på, men jeg ville ikke anbefalt det.. i686 kan bruke instruksjoner som athlon ikke bruker, og vise versa.

AMD K7 familien støtter hele i686 instruksjonsettet vel så bra som intel sine cpu'er, av x86'er som er i salg i dag er det bare Transmeta og Via som bare har implementert i586.

Du har rett selvsagt, jeg skulle ikke sagt Athlon. Det ble ikke spesifisert hvilken AMD prosessor det var snakk om, og da kan det ha betydning ...

Lenke til kommentar
Nå kjører jeg twm, men det hjelper visst ikke. Kan det være X som krøller kanskje?  :shrug:  

Har 512 Mb SDRAM, og swap på ca 250Mb, så det skulle vel ikke være for lite....

swap på 250 MB er vel litt knuslete... En gyllen regel er swap=2*RAM

 

Det er bare det at jeg Linux bruker ikke swap'n omtrent, når man har "såpass" med RAM. Ikke under normal bruk vaffal.

 

Prosessoren er forøvrig en Duron @ 800MHz.

Jo, det ligger en X 4.3 versjon å venter på meg på Archlinux serverene, men jeg har ikke giddi å henta den ned enda. Kanskje jeg prøver i kveld. :smile:

 

Takker alle som har svart! :smile:

Lenke til kommentar
swap på 250 MB er vel litt knuslete...  En gyllen regel er swap=2*RAM

 

Dette er noe som henger igjen ifra de gamle unix-dagene. BSD og de opprinneleige unix'ene allokerte swap-space ved page-in, slik at man hadde faktisk ikke plass til mer i swap enn man hadde i minnet hvis swap<ram, linux-kernel'en allokerer plass i swap ved page-out, slik at man bruker ikke mer swap-plass en det man faktisk pager ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...