Gå til innhold

Spørsmål Ang. oppgradering av Dell INSPIRON 6400


Anbefalte innlegg

...
Helt sikker er jeg ikke, men har selv spurt om dette på forumet for lenge siden og svaret jeg fikk da var nei.

 

Her på dette forumet skrives det mye tøv (sikkert av meg også), så ikke stol på det som står her, sjekk det opp mot andre forum også.

Greit det, men søkte litt rundt før jeg spurte om det og fant ingenting om det og da må man jo bare stole på de som svarer.

 

Men prøvde å åpne min I6400 men de er jo så godt bygd sammen at jeg ikke fikk den fra hverandre :p

 

 

Er ikke oe problem å åpne, så lenge d følger den linken i forrige post.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg fortsetter denne og trenger også litt tips. Jeg har også Inspiron 6400 med disse specs:

 

- ATI Radeon x1400

- 1,73Gh cpu dual core

- 1024mb ram

 

Jeg tror ikke jeg trenger å oppgradere skjermkortet, så det orker jeg ikke styre med. Men hvilke begrensninger er det på å oppgradere RAM og cpu? Må begge slotene være likt utstyrt, så jeg må kjøpe enten 2x1024 eller 2x2048? Er det noen spesifikasjoner jeg må passe på for at brikkene skal passe?

 

Og hva må jeg passe på for å kjøpe cpu, hvilke specs osv. Marerittet er jo å kjøpe noe og finne ut at jeg ikke kan bruke det.

 

Takk på forhånd :)

 

EDIT: crucial.com fortalte meg at jeg kan ha maks 2gb med minne og at dette minnet vil passe:

- 2GB kit (1GBx2), 200-pin SODIMM, DDR2 PC2-4200 memory module.

Denne koster 54$, god deal?

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar
Jeg fortsetter denne og trenger også litt tips. Jeg har også Inspiron 6400 med disse specs:

 

- ATI Radeon x1400

- 1,73Gh cpu dual core

- 1024mb ram

 

Jeg tror ikke jeg trenger å oppgradere skjermkortet, så det orker jeg ikke styre med. Men hvilke begrensninger er det på å oppgradere RAM og cpu? Må begge slotene være likt utstyrt, så jeg må kjøpe enten 2x1024 eller 2x2048? Er det noen spesifikasjoner jeg må passe på for at brikkene skal passe?

 

Og hva må jeg passe på for å kjøpe cpu, hvilke specs osv. Marerittet er jo å kjøpe noe og finne ut at jeg ikke kan bruke det.

 

Takk på forhånd :)

 

EDIT: crucial.com fortalte meg at jeg kan ha maks 2gb med minne og at dette minnet vil passe:

- 2GB kit (1GBx2), 200-pin SODIMM, DDR2 PC2-4200 memory module.

Denne koster 54$, god deal?

 

 

Mener du kan bruke Socket 478 og 479 på den pc'n, er ikke helt 100% på 478, du kan jo laste ned CPU-Z å kjøre det så ser du hvilken cpu som står i.

 

 

Vet du kan kjøre dobbelkjerne i den, men det blir nok dyrt:

 

https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k

Lenke til kommentar

Testet cpu-z og det sto socket 479. Men kan jeg bruke alle Core Duo prosessorene? Og må "front-end-bus" tallet være likt? altså 533mt/s som det er på min? eller kan jeg også bruke 667mt/s, og hva vil dette si egentlig?

 

Hvis jeg kjøper bestiller jeg uansett fra utlandet så det blir myyyye billigere. Har sett på DENNE Er det noe å gå for? Og vil jeg i det hele tatt merke forskjell fra en 1.73ghz til en 2.00ghz?

 

Nå ble det mange spørsmål men håper noen kan svare :)

Lenke til kommentar
Tviler på at du merker forskjell på 1,73 og 2Ghz.

 

Kan hende du er klar over det men inne du har fått den prosesoren i hendene så har prisen kommet over 1000kr.

 

Hmm, ja..hvis tollen tas med er det kanskje det. Jeg driver med musikkproduksjon(cubase, protools), vil jeg ikke merke noe forskjell altså? Og må jeg ha den "bus-farten" på 533mt/s?

 

Men minne! Det får jeg ihvertfall oppgradert, det skal jeg faktisk bestille etterpå, blir vel rundt 400; tilsammen når jeg bestiller fra crucial. Og vil jeg merke noe forskjell der?

Lenke til kommentar
Tviler på at du merker forskjell på 1,73 og 2Ghz.

 

Kan hende du er klar over det men inne du har fått den prosesoren i hendene så har prisen kommet over 1000kr.

 

Hmm, ja..hvis tollen tas med er det kanskje det. Jeg driver med musikkproduksjon(cubase, protools), vil jeg ikke merke noe forskjell altså? Og må jeg ha den "bus-farten" på 533mt/s?

 

Men minne! Det får jeg ihvertfall oppgradert, det skal jeg faktisk bestille etterpå, blir vel rundt 400; tilsammen når jeg bestiller fra crucial. Og vil jeg merke noe forskjell der?

 

 

ja er nok liten forskjell på 1,73 og 2Ghz men minnet vil du nok merke forskjell på ja.

 

maskinen din kan bruke cpu'er med en 667 MHZ FSB cpu, angående cpu så vil du muligens merke litt forskjell fra enkelt kjerne til dobbel kjerne, men anbefaler deg å finne CPU på Ebay, da du nok kan få de litt billigere der enn her i Norge, jeg kjøpte en 1,6ghz cpu på Ebay til ca 200,- til min Inspiron 6300, jeg hadde en 1,8 cpu men ville ha mest mulig, på 6300'en kan man nemlig Pinmodde Cpu'en (kortslutte 2 kontakter i Socketen) så den kjører stabilt på 2 eller 2,2Ghz, husker ikke helt sånn i farten.

 

Nb! dette er bare mulig på 6300 ikke 6400

 

Her er for ett eksempel:

 

http://cgi.ebay.com/Intel-Dual-CORE-DUO-M-...1QQcmdZViewItem

 

 

Ca 350,- Norske med frakt å alt, samme Cpu koster ca 1800,- ny i Norge.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

Et siste problem: Når jeg skal bestille ram har det noe å si om det er 240pin eller 200 pin? På den amerikanske crucial siden fikk jeg anbefalt:

- 2GB kit (1GBx2), 200-pin SODIMM, DDR2 PC2-4200 memory module

 

Men hvis jeg skal bestille fra komplett(som jeg helst vil) kan jeg velge samme pakka bare med 240 pin:

- Crucial DDR2 PC4200 2048MB CL4 Kit w/two matched DDR2 PC4200 1024MB CL4

 

Vil antall pins ha noe å si om de passer eller ikke?

 

EDIT: Jeg tror jeg har kommet fram til at 200-pin er for laptop(altså den jeg må ha) mens 240 pin er for den stasjonære. Og jeg får bestilt 200-pin versjonen på komplett, ikke pakka men må kjøpe to enkle. Problem løst - håper jeg.

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar
Da har jeg ihvertfall bestilt riktig, SO-DIMM 200 pins. To stykker fra komplett kostet 350 uten frakt.

 

Batteriet mitt er selvfølgelig stryki med, men fytti granskauen og dyrt det er å kjøpe nytt! må jo opp i 1600kr bare for det dårligste.

 

 

Ja du kan jo alltids høre med Dell, men hvis ikke så har du jo Ebay

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt kjempegod erfaring med dell sin support. Når dvd-romen min sluttet og funke kom de med ny på døren.

 

Jeg sendte mail til dell om dette for et par dager siden, men garantien på batteriet er bare på ett år, og jeg kjøpte min i oktober 2006. Så jeg får vel ikke noe nytt da?

 

EDIT: På ebay fant jeg:

- GENUINE 9-Cell Dell Inspiron 6400/E1505 Battery 85 Whr NEW

 

Denne koster latterlige 78$ med frakt. Dette blir vel rundt 400kroner, for en vare som koster over 2000kr på dell sine sider. Det står at batteriet er merket dell og helt nytt.

 

Rip-off anyone?

Endret av Dimitrij
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...