Gå til innhold

Noen spørsmål om objektiv til NikonD80/ 70-200 + 30 el. 50 mm?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Relativ ny i speilrefleksverden, så tenkte jeg skulle spørre noen spørsmål om noen objektiver jeg har tenkt til å kjøpe meg.

 

har hatt NikonD80 en stund med kit 18-70.

Tenkte å gå til innkjøp av en 70-200 f/2,8, har tittet litt på sigma sin. Noen som har noe formening om denne linsa, ser det ikke er VR på den, vil det være at stor betydning når man nærmer seg 200mm? Vil det være vanskelig å fotografere uten stativ med litt dårlige lysforhold?

 

Har også tittet litt på Sigma 30mm f/1,4, og Nikon sin 24mm F2.8D AF/35mm F2.0 AF-D/50mm F1,4 AF-D vs. F1.8? Noen som kunne si noe om generelle kvaliteter og bruksområder for denne brennvidden? Og hvem evnt. som har gode kvaliteter jeg burde gå for?

Liker å ta bilder av mennesker og portrett, er glad i diffuse bilder og faller ofte for lav blender. Men kan tenke meg dette kanskje i kombinasjon med noe som kan gi mektige bilder av også andre ting, som bygninger i høydeformat med en fastlinse med litt vidvinkel ser jeg

for meg kan være gøy.

 

Ser også at Bo Mathisen anbefaler to linser som man må ha: 70-200 og 16-35, ser Nikon ikke har denne hva vil Nikon varianten bli? Og noen meninger om dette?

http://foto.no/cgi-bin/articles/articleVie...articleId=33902

 

Beklager mye spørsmål på en gang, setter pris på alle fine svar :)

Endret av mariuskri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ettersom han har Canon Fullformat; så må du frem med kalkulatoren for å regne om til crop.

 

Dvs. 70-200 er nyttig på crop også; men Sigma 50-150mm er også et alternativ.

 

16-35mm. Vi som har Canon kan velge den ypperlige EF-S 10-22mm; mens dere med Nikon kan velge mellom Sigma 10-20mm, Nikon 12-24mm eller Tokina 12-24mm. Tokina har nå kommet med en 11-16mm f/2.8 som kan være av interesse.

 

Tom

Lenke til kommentar

Hvis du er usikker på forskjellen mellom crop og fullformat - så er det en del nyttig lesestoff her og her.

 

Jeg selv er tilhenger av 24mm som brennvidde, og har en selv. En 35mm f/2 er nok mer anvendelig da den er mer lyssterk. Når det gjelder Sigma 30mm f/1.4, så har jeg ikke bestemt meg for hva jeg skal mene om den; så det for noen andre si noe om.

 

Tom

Lenke til kommentar
Ser også at Bo Mathisen anbefaler to linser som man må ha: 70-200 og 16-35, ser Nikon ikke har denne hva vil Nikon varianten bli? Og noen meninger om dette?

Nikon har vel de beste linsene i dette området!

Nikon sin 70-200 er noe av det bedre du kan kjøpe, også ypperlig til portrett (sier noen, jeg har den ikke selv) og deres 17-55mm er også meget bra.

Jeg er svak for Nikon AF 35mm f2 og den står alltid på et kamera.

 

Crop i kort saga, er at bildesensoren er mindre enn filmruta i gamle kamera. Derfor blir bildene "ekstra forstørret".

En 100mm vil da virke som den er 150mm på Nikon DX kamera (1,5x), og

160mm på Canon DX kamera.

Så det tomsi42 sier, er at 70-200 på Canon fullformat, tilsvare ca 50-135mm på ditt kamera.

Endret av arela
Lenke til kommentar

35mm vil på et Nikonkamera (DX) tilsvare ~52.5mm på et filmkamera. Med andre ord vil det være ganske nært et normalobjektiv for film (eller fullformat). Selv liker jeg normalobjektiver godt, men om det passer deg skal jeg ikke si. Du kan jo for eksempel prøve å labbe ut en dag og holde 18-70 på 35mm hele turen, se om du syns det blir alt for trangt, eller om det kan passe deg.

 

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...