Gå til innhold

Har 2000,- igjen etter D40 kjøp! Forslag?


Anbefalte innlegg

Kjøper D40 på japanphoto i morgen, og har 2000,- igjen etterpå. Er litt i dus på om jeg skal investere i et fastobjektiv alà 50mm eller om jeg skal legge penger i et greit stativ og en solblender. Eller er det noen som har andre forslag?

 

Ting som dette kameraet skal være med på det neste året:

Hyttetur til norske sommerfjell, utdrikningslag på Voss (ekstremsport kanskje?), seiltur i Sognefjorden, militær sommerøvelse, og til slutt blir det nok med til den Australske villmarken på nyåret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dårlig med fastobjektiv som vil funke tilfredsstillende (med autofokus) på D40. Sigmas 30/1.4 mener jeg skal funke, men den koster mer enn 2 laken.

 

Ville lagt de to tusen kronene i sparebøssa for jeg kan ikke se noe du helt umiddelbart ville trenge. Kanskje et pola-filter. Jo, jeg stemmer for det, siden du vil ha glede av det både på fjelltur, båttur og Australiatur.

Lenke til kommentar

Et annet alternativ jeg også har er jo å legge de 2000,- i et annet kamera, men siden jeg for tiden er vernepliktig så kan det bli så som så med penger senere til å utvide utstyrsparken til et dyrere kamera!

 

Glemte å nevne at jeg antagelig kan få tak i en brukt SB800 blitz fra jobben til en billig penge også.

Lenke til kommentar

Tja. Hva med dobbeltkit? Med 200mm kommer du ganske godt innpå detaljer i fjellet. Det koster bare en tusing ekstra, og du kan kjøpe polafilter og kamerabag for den andre.

 

Eller evt en OK blitz? Er ikke dus med Nikon-blitzer, så tør ikke anbefale en modell med du får en bra blitz for 2000 kroner. Ekstern blitz gir deg utrolige kreative muligheter etterhvert som du blir bedre, og om du bouncer i taket så slipper du at alle i rommet ser helt "rabbit in the headlights" ut. :)

Lenke til kommentar

tja, en blitz er jo ikke det dummeste du kan kjøpe, det vil gjøre allverdens forskjell på innendørsbildene dine. Ellers kommer det an på interessene dine. Mitt andre objektiv til min D40 var 55-200mm vr, som er et flott objektiv. Jeg bruker mitt til mye forskjellig, alt fra landskap, utendørsportretter, action etc. Meget skarpt, eneste negagtive er vignettering ved f/4 - f/5,6.

 

Et polafilter er heller ikke dumt, jeg bruker mine masse. Kjøp på ebay, mye å spare.

Lenke til kommentar

Dilemma dette her.

 

Personlig ville jeg nok ha valgt en lyssterk normalzoom da det er veldig greit med en gang det ikke er dagslys. Et eller annet innen 18-55 med 2.8 lysåpning. Har selv 50 mm f/1,8 som jeg bruker ofte når det er begynt å bli mørkt, men ville nok foretrukket en normalzoom med f/2,8 da den er mer allsidig.

 

Min ønskeliste er foreløpig:

Tokina 11-16 vidvinkel

Ny normalzoom i 2,8

Et godt stativ

 

Rekkefølgen på denne listen endrer seg nesten daglig da jeg er litt ambivalent av meg :)

 

Var på utdrikningslag selv i helgen som var og det ble til at jeg brukte 50 f/1,8 veldig mye på kvelden. Ville nok ha foretrukket en mer lyssterk normalzoom til dette, men det hadde jeg ikke.

 

Viss det var meg det gjaldt, så hadde jeg nok bare brukt kitobjektivet en liten stund for å finne ut hva jeg savnet.

Lenke til kommentar

Mener å ha lest en plass på forumet at de "grønne" hoya filtrene ikke var anbefalt.

 

De er sikkert greie nok, men det var anbefalt å kjøpe en annen type.

 

Tror det hadde noe med tykkelsen å gjøre.

 

Er ute på litt tynn is her, men det er sikkert noen andre som kan klare opp i dette :)

Lenke til kommentar
Er ikke stativ noe å prioritere altså? Tenker på landskapsbilder i dårligere lys o.l.

Kunne forøvrig også tenke meg å teste ut HDR nå når det er så mye mas om det :)

Blir mer at jeg spør dere hva JEG mener her, men føler det er greit med synspunkter fra folk som har bedre peil enn meg :)

 

Stativ er veldig kjekt å ha.

 

Skal du lage panorama bilder så er stativ veldig greit å ha.

 

Skal du ta landskapsbilder i dårlig lys er jo stativ nesten et must. Er mye bedre enn å skru opp isoen. En vil jo gjerne ha dybde på landskapsbilder, så da må man jo blende ned for å få til det. Hjelper lite med lyssterkt objektiv da.

 

Du må nesten vurdere litt utifra hva du kommer til å bruke kameraet til.

Lenke til kommentar
oi, var ikke lett dette her nei, mange muligheter :)

 

Er dette evt. et godt polariseringsfilter? http://cgi.ebay.com/HOYA-Filter-Kit-For-Ni...1QQcmdZViewItem

 

Den 55-200mm som man får for en tusing ekstra, er det noe tess? Virker jo ganske "billig" siden den er så billig :)

NEI! Styr unna! Dette er billigste utgaven, UTEN multicoating, som vil gi reflekser...

Litt komplisert med Hoya, de har bare 7 utgaver av hvert filter for å gjøre det enkelt...

Så pass på hva du får!!

Se denne tråden for gode tips og detaljer. Men du sparer 50-60% fra usa.

Bruker filteret mye nå. Pass på at den passer til evt annet objektiv du ønsker, kjøp til største diameter og bruk en billig stepup ring til det andre.

Edit: Se post 6 for svært gode priser.

 

Ellers kommer du nok til å ønske deg en ca 50-200 etter hvert, det er det jeg virkelig savner nå.

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar
Er ikke stativ noe å prioritere altså? Tenker på landskapsbilder i dårligere lys o.l.

Kunne forøvrig også tenke meg å teste ut HDR nå når det er så mye mas om det :)

Blir mer at jeg spør dere hva JEG mener her, men føler det er greit med synspunkter fra folk som har bedre peil enn meg :)

 

Gå for versjonen med VR (vibrasjonsreduksjon) på 55-200, det skal også være bedre optisk. Koster ca 2200 kr. Jeg mener at det polafilteret du linker til er OK i begynnelsen. Det vil kunne gi rare refleksjoner og "ghosts" dersom du har sola i mot deg, men jeg bruker ikke vanligvis polafilterer mot sola, og tar det heller av dersom det skulle være bruk for det. De dyre hoyafilterene (HMC og Super HMC) er mye dyrere.

 

Stativ er jo også viktig (dyr hobby du har fått deg....). Jeg har hatt masse glede av mitt stativ, og jeg kjøpte kun noe billig ræl. Dersom ikke vekt og cred på akam.no er viktig (liten brannfakkel her...), kan du komme unna med noen hundrelapper her i mine øyne. Det kommer selvsagt an på tiltenkt bruksområde, men de færreste nybegynnere har i mine øyne bruk for fancy spancy manfrotto-opplegg med kulehode...

Lenke til kommentar

Hmm. Tja. 55-200 er vel ikke verdens beste, nei. Og den har ikke VR. For 1500 kroner mer får du VR, det er en nyttig ting å ha på 200mm. Men heller ikke det er vel verdens beste telezoom, men sånn er det nå engang med penger vs. kvalitet.

 

Når det gjelder stativ, så er det kanskje en idé å kjøpe et passe lett ett til ikke så mye penger. Et dyrt og superstødig kan du kjøpe deg når du evt har skaffet deg tungt kamera med tung optikk. Du får også overraskende nok mange på bruktmarkedet på foto.no.

Lenke til kommentar

2400,- på japanphoto for den med VR ja. Tror jeg satser på å kjøpe hele røkla der, så jeg kanskje kan huke inn noen rabatter :)

 

Kjøper jeg den med VR så ryker hele budsjettet og jeg kan glemme veske og minnekort og må bruke et stusslig 1gb fra jobben, så knallhard vurderingssak dette her :)

 

På den annen side så er det uten VR "bare" 995,- og det er jo ikke krise om jeg ikke skulle greie å kvitte meg med det om jeg skulle finne det nødvendig å skifte. Og om jeg velger det uten VR har jeg også råd til stativ (noe som vil veie noe opp for mangel av VR på noen shots vil jeg tro?) og pola filter. Føler jeg kanskje får "prøvd ut" flere ting med det valget, hvad tycker ni?

Lenke til kommentar

Jeg tror at med stativ så kan du blende ned 55-200 uten VR til den er noenlunde skarp og fin. Dessuten vil stativ tvinge deg til å planlegge bedre.

 

Siden ekstremsport stort sett foregår i dagslys(?), så skal det være nok lys til at du jekker opp ISO til 400 eller 800 og får lukkkertid ned til 1/200 til 1/300, som du uansett vil trenge for å fryse bildet.

 

Men ikke regn med å selge 55-200 og få noe særlig tilbake. Evt kan du forresten prøve om du finner en brukt, for da kan du selge den for det samme som du fikk den for senere når du oppgraderer til bedre telezoom. :)

Lenke til kommentar
[...] Eller er det noen som har andre forslag?

 

[...] utdrikningslag på Voss [...], og til slutt blir det nok med til den Australske villmarken på nyåret.

Det kan vel være greit å ha igjen litt penger til øl og andre drikkevarer, særlig når du skal på utdrikningslag. Og det er kjekt å ha litt ekstra å rutte med når du drar til Australia. Så ikke sløs bort pengene på mer fotoutstyr før du har brukt kameraet en stund og ser hva du egentlig trenger!

Lenke til kommentar
Ahhh hvilken ironi :love:

s.bmp

 

Hoppsann, den så jeg ikke. Flytt i vei den som kan!

 

[...] Eller er det noen som har andre forslag?

 

[...] utdrikningslag på Voss [...], og til slutt blir det nok med til den Australske villmarken på nyåret.

Det kan vel være greit å ha igjen litt penger til øl og andre drikkevarer, særlig når du skal på utdrikningslag. Og det er kjekt å ha litt ekstra å rutte med når du drar til Australia. Så ikke sløs bort pengene på mer fotoutstyr før du har brukt kameraet en stund og ser hva du egentlig trenger!

 

 

Hehe, øl og Australia er beregnet inn i den prisen :)

Forsvaret stiller med 25k til dimisjon, så tror nok det skal gå greit :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...