Gå til innhold

Ønsker kommentarer på plan for vannkjølingsprosjekt


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger for tiden å bygge min første vannkjølte PC, og har brukt en god del timer på å lese alt jeg har kommet over av reviews, guider og arbeidslogger. For å unngå å blåse tusenvis av kroner på tull vil jeg være veldig takknemlig dersom mer erfarne folk kan se gjennom og kommentere det jeg har planlagt til nå.

 

Mål:

Stille (viktig) og selvfølgelig også best mulig kjøling uten å gå på akkord med førstnevnte. I tillegg vil jeg ha alt internt i kabinettet.

 

Komponentene jeg har tenkte å bruke:

Kabinett: Lian Li A70B

+ Ekstra topp for montering av trippel radiator. Passer ikke PA 120.3 (takk til OndApe)

Radiator: ThermoChill PA120.3

+ 3x Scythe S-FLEX E vifter

Pumpe: Aquastream XT USB 12V

Reservoir: AC aquatube Rev. 1.1 Black

+ AC aquabay for montering i 5 1/4"-ramme, samt å montere pumpa på denne.

CPU: D-TEK FuZion v2

GPU: aquagraFX 8800 GTS Core Pro hvis den passer til G80. Er forøvrig litt usikker på GPU-blokk. Forslag?

Slanger: Tygon 3/8" (hvor mange meter trenger jeg?) Går antakelig over til 1/2" slanger (takk til OndApe)

 

Ubesvarte spørsmål:

Jeg ser jeg blander metaller her. Radiator er i kobber/messing, reservoir i aluminium, CPU-blokk i kobber/rustfritt stål og GPU-blokk i aluminium. Såvidt jeg forstår skal ikke dette by på problemer, så lenge det er en viss avstand mellom komponentene og jeg blander inn litt anti-korrosjonsvæske, men jeg er åpen for synspunkter.

 

Noe spesielt jeg burde tenke på i forhold til nipler? Messing er kanskje ikke noen spesielt god idé, ihvertfall ikke på aluminiumskomponentene. Hva burde jeg bruke her? Forniklede? Dimensjoner på nipler osv må jeg også lage en plan for etter hvert. Jeg kan ikke stort om akkurat det foreløpig.

 

Jeg forstår det slik at viftene på rad burde trekke luft inn i kabinettet. Jeg får da luft inn på toppen og nede i front, med hhv 3 og 2 + 2 (i serie) 120mm vifter. PSU + en vifte bak i kabinettet blåser luft ut. Forslag til endringer for å få dette til å "gå opp"?

 

En herlig grafisk illustrasjon av systemet:

post-161283-1212018102_thumb.jpg

 

 

All konstruktiv kritikk og alle innspill mottas med takk!

Endret av ansver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke akkurat den som har mest peiling på vannkjøling her, men har lest ganske mye de siste månedene ettersom jeg også driver og bygger et vannkjølingsystem for første gang. Jeg har vært en "lurker"XremeSystems-forumet en stund (et forum jeg anbefaler deg å ta en tur innom), og der har jeg nok fått meste av mine kunnskaper fra. Men tilbake til topic.

 

Det første jeg kom til å tenke på var om den radiator-toppen til kabinettet passer til en PA120.3? Men du har i hvert fall valgt en svært god radiator og gode vifter til den. Når det gjelder AquaComputers-produktene, så har jeg ikke så veldig mye erfaring med de. Men jeg har sett at flere på dette forumet bruker dem sine produkter og de virker ganske fornøyde med de. Vurderte selv om jeg skulle gå for lignende oppsett som du har valgt ut (tank, pumpe og aquabay-saken), men jeg valgte heller en Laing D5 og et EK-150 reservoir. Mest på grunn av at D5 er en kraftigere pumpe (skal ha flere blokker) og reservoirets fire innganger/utganger (med tanke på å ha en fillport som går direkte til reservoiret) og jeg tror det ville sett best ut utseendemessig også.

 

CPU-kjøleren er det ingenting å utsette på. Nyeste versjonen, skal visst fungere noen par grader kaldere enn den første.

 

Jeg har selv valgt å bruke EK sine produkter når det gjelder skjermkort ettersom de både ser utrolig lekre ut og kjøler bra. EK-FC8800 GTS passer vel til ditt kort.

 

Når det kommer til slange så ville valgt Tygon 1/2 ID 3/4OD. Mer vann gjennom slangene :) (selv om dette ikke nødvendigvis hjelper på temperaturen på systemet). Men jeg har valgt det mest med tanke på utseende. Nipler er kanskje ikke så viktig, men jeg har i hvert fall to favoritter: D-Tek Hi-Flow og Danger Den/Bitspower Fat Boys. Husk slangeklemmer!

Lenke til kommentar

Fikk ikke skrevet mer, så må ta en ny post! GPU-kjøleren og CPU-kjøleren har G1/4-dimensjoner. AquaComputer-sakene ser ut til å ha 1/8" BSP og til slutt radiatoren som har 3/8" BSP. Selv valgte jeg bare komponenter som har G1/4 for å gjøre det enklest og slik at det skulle se finest ut :p

 

[edit]: Kanskje du kan få litt inspirasjon her og her.

Endret av OndApe
Lenke til kommentar
Det første jeg kom til å tenke på var om den radiator-toppen til kabinettet passer til en PA120.3? Men du har i hvert fall valgt en svært god radiator og gode vifter til den.

Der sparte du meg for noen hundrelapper allerede. Jeg trodde, naivt nok, at trippel rad var en slags standard størrelse, men dette ser jeg nå er helt feil. Det aner meg at PA 120.3 vil være for stor, men for sikkerhets skyld sendte jeg en mail til performance-pcs.com.

 

[edit]: Haha, fikk svar på mailen: "It will fit every radiator except Thermochill." Typisk :D

 

Når det gjelder AquaComputers-produktene, så har jeg ikke så veldig mye erfaring med de. Men jeg har sett at flere på dette forumet bruker dem sine produkter og de virker ganske fornøyde med de. Vurderte selv om jeg skulle gå for lignende oppsett som du har valgt ut (tank, pumpe og aquabay-saken), men jeg valgte heller en Laing D5 og et EK-150 reservoir. Mest på grunn av at D5 er en kraftigere pumpe (skal ha flere blokker) og reservoirets fire innganger/utganger (med tanke på å ha en fillport som går direkte til reservoiret) og jeg tror det ville sett best ut utseendemessig også.

Ja, det er ikke lett å finne tester av AC-produktene på nett, ihvertfall har ikke jeg funnet stort. Det virker som om de er relativt ukjente bortsett fra i deler av Europa. Når det gjelder pumpa hersker det enda større forvirring på diverse forum, og folk blander den sammen med Eheim 1046 (som den er basert på) og en gammel utgave som til forvirring også het Aquastream (men ikke XT). F.eks. er maskimal løftehøyde 1.2m på Eheim 1046, 2.1m på den gamle utgaven av Aquastream og respektable 4.2m på den nye. Det lille jeg har funnet på nett, f.eks. her, er lovende:

A unique pump based on Eheim pumps but upgraded with performance equal to D5 pump and tons of gadgets including pump overclocking. This pump has flow rates monitor, water temp monitor, fan speed control, pump speed control, and other logging features that makes me drool. Problem is the expensive price tag $120-180+ and requirement of fitting adapters and fittings makes it almost expensive enough to upgrade a vidcard, CPU, mobo, or Thermochill radiator.

 

Det ser ut som om ytelsen er "god nok", og jeg er spesielt på utkikk etter en pumpe som er stille. Om den er et par hundrelapper dyrere synes jeg ikke gjør så mye. Har forlengst innfunnet meg med at dette vil bli dyrt. :p Kan hende jeg ender opp med D5 uansett, men jeg tror begge er gode alternativer.

 

Fikk ikke skrevet mer, så må ta en ny post! GPU-kjøleren og CPU-kjøleren har G1/4-dimensjoner. AquaComputer-sakene ser ut til å ha 1/8" BSP og til slutt radiatoren som har 3/8" BSP. Selv valgte jeg bare komponenter som har G1/4 for å gjøre det enklest og slik at det skulle se finest ut :p

Mulig jeg tar feil, men er ikke det kun et spørsmål om å kjøpe riktige nipler?

 

Takk for masse nyttige tilbakemeldinger!

Endret av ansver
Lenke til kommentar
Det ser ut som om ytelsen er "god nok", og jeg er spesielt på utkikk etter en pumpe som er stille. Om den er et par hundrelapper dyrere synes jeg ikke gjør så mye. Har forlengst innfunnet meg med at dette vil bli dyrt. :p Kan hende jeg ender opp med D5 uansett, men jeg tror begge er gode alternativer.

 

Ytelsen er det nok ingen tvil over. Men det som er greit er at du også kan kjøpe en god del ekstrautstyr til den pumpen.

 

Mulig jeg tar feil, men er ikke det kun et spørsmål om å kjøpe riktige nipler?

 

Jo, jeg regner med det. Eneste som kan være problematisk er å finne nipler til tanken som kan passe 1/2 ID-slange...

 

Jeg ville kanskje gått for å få inn luft foran og la viften bak og de på toppen til å blåse ut (ettersom varme stiger). Altså sette viftene slik at de trekker varmen ut av radiatoren.

 

Og til slutt... En fin grunn til at jeg valgte et EK-reservoir:

2spd1spt4.th.jpg

 

Regner med å prøve å få til noe slikt som det der :)

Endret av OndApe
Lenke til kommentar

Kjør på med en tank i Acryl, med 1/4" gjenger. Feks EK

D5/Swiftech 655 Vario anbefales! Vario kan justeres til 0 lyd, så lenge du isolerer den fra kabinettet med den medfølgende gummiputa.

 

D-Tek niplene er gode. De har støttekant som gir riktig komprimering av oringen.

 

Ellers er 7/16 slanger helt supert sammen med 1/2" nippel. Det blir tight og fin forbindelse. Litt tynnere utvendig dia, som gjør det litt enklere å bøye rundt i kabinettet.

 

Nippelen på D5 er stor til å være 1/2", så kan evn kjøre 1/2" slange til og fra pumpa.

 

 

 

 

 

 

Espen

Lenke til kommentar

Litt avhengig av hvor kresen du er på støy, så bør du også vurdere vibrasjonsisolerende fester til pumpa di. Jeg hadde tidligere en Eheim 1048 som jeg bytta ut med en Aquastream XT, mye pga. at den visstnok skulle ha et lavere støynivå siden den er utstyrt med en likestrømsmotor. Min erfaring er at den vibrerer og støyer nesten like mye, men du har fordelen av å kunne sette pumpa på det turtallet du vil, noe som gjør at du kan finne et turtall som ikke gir resonans i kabinettet ditt.

 

Å blande kobber og aluminium i samme sløyfe er problemfritt så lenge du bruker korrosjonsbeskyttelse som du sier. Og da snakker jeg av egen erfaring. :)

Endret av teq
Lenke til kommentar
Litt avhengig av hvor kresen du er på støy, så bør du også vurdere vibrasjonsisolerende fester til pumpa di. Jeg hadde tidligere en Eheim 1048 som jeg bytta ut med en Aquastream XT, mye pga. at den visstnok skulle ha et lavere støynivå siden den er utstyrt med en likestrømsmotor. Min erfaring er at den vibrerer og støyer nesten like mye, men du har fordelen av å kunne sette pumpa på det turtallet du vil, noe som gjør at du kan finne et turtall som ikke gir resonans i kabinettet ditt.

 

Kan jeg tolke det slik at Aquastream XT med vibrasjonsdemping og et fornuftig turtall er så og si lydløs?

 

Å blande kobber og aluminium i samme sløyfe er problemfritt så lenge du bruker korrosjonsbeskyttelse som du sier. Og da snakker jeg av egen erfaring. :)

Det er kjekt å vite.

 

Kan jeg spørre hvilke komponenter du har i loopen din, og hva slags flowrate det gir? Jeg planlegger å kjøle CPU, GPU og kanskje NB på samme loop, men er litt usikker på hvor restriktive blokker jeg burde velge. Fuzion v2 på CPU, fuzion GFX på GPU og XSPC X2O på NB ser ut til å være gode valg, men jeg er litt bekymret på om pumpa vil takle det. Spesielt hvis jeg ønsker SLI en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar

Pumpa i seg selv er så og si lydløs, men vibrasjonsstøyen vil avhenge veldig mye av hvordan pumpa er plassert i kabinettet. Hos meg er den plassert midt på bunnplata i et Lian Li-kabinett på størrelse med ditt, og den resonnerer en del til tross for vibrasjonsdempende fester. Skulle jeg gjort montasjen i dag ville jeg nok valgt et stivere sted i kabinettet, evt. laget en brakett eller noe sånt for å unngå resonans. Har klistra på asfaltplater på undersiden av kabinettet, og det hjalp endel. Turtallet er veldig kritisk, på enkelte turtall er pumpa mi nesten ikke hørbar, og det er vel svaret på spørsmålet ditt? :)

 

For tiden har jeg en Apogee GT på CPU og en Aquagrafx G92 på skjermkortet samt en 3x120 radiator fra Aqua Computer som jeg ikke husker betegnelsen på. Dessverre har jeg ikke kommet lenger enn til lekkasjetestinga, så jeg kan ikke gi deg noe data på flow i systemet enda. Venter fortsatt på svar fra Microplex angående en fillesak du kan lese mer om her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=963149 . Jeg kjenner ikke til blokkene du nevner, men XT-pumpa er ganske brutal og bør takle det meste du utsetter den for.

 

Stemmer også for luftflyten som OndApe foreslår, inn foran og ut bak og i toppen. Dette fungerer utmerket i mitt kabinett som er ganske så likt det du har tenkt på.

Lenke til kommentar
Pumpa i seg selv er så og si lydløs, men vibrasjonsstøyen vil avhenge veldig mye av hvordan pumpa er plassert i kabinettet. Hos meg er den plassert midt på bunnplata i et Lian Li-kabinett på størrelse med ditt, og den resonnerer en del til tross for vibrasjonsdempende fester. Skulle jeg gjort montasjen i dag ville jeg nok valgt et stivere sted i kabinettet, evt. laget en brakett eller noe sånt for å unngå resonans. Har klistra på asfaltplater på undersiden av kabinettet, og det hjalp endel. Turtallet er veldig kritisk, på enkelte turtall er pumpa mi nesten ikke hørbar, og det er vel svaret på spørsmålet ditt? :)

Takker og bukker. Ikke noe er bedre enn førstehåndserfaringer.

 

For tiden har jeg en Apogee GT på CPU og en Aquagrafx G92 på skjermkortet samt en 3x120 radiator fra Aqua Computer som jeg ikke husker betegnelsen på. Dessverre har jeg ikke kommet lenger enn til lekkasjetestinga, så jeg kan ikke gi deg noe data på flow i systemet enda.

OK, lykke til! :) Hold oss gjerne oppdatert.

 

Stemmer også for luftflyten som OndApe foreslår, inn foran og ut bak og i toppen. Dette fungerer utmerket i mitt kabinett som er ganske så likt det du har tenkt på.

Ja, enten det eller radiator i bunnen. Jeg klarer aldri å bestemme meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...