Gå til innhold

18 år, har aldri trent...


Anbefalte innlegg

Mitt attenårige liv har hittil blitt brukt foran PC-en, den eneste formen for trening jeg noen gang har vært gjennom er noen slappe gymtimer. (Er ikke overvektig, men begynner å få mage og den totale mangelen på trening synes, for å si det sånn.) Om jeg skal overleve militæret er tiden i ferd med å renne ut, men det blir liksom aldri til at jeg får begynt å bevege på meg.

Problemet nå er vel egentlig at jeg ikke har råd til å begynne å trene. Tusenvis av kroner for et par måneder på treningssenter pluss relativt store bensinutgifter pga. avstanden dit frister ikke akkurat. Ja, jeg vet jeg kan begynne å jogge litt (må bare kjøpe joggesko først...), men synes jeg må gjøre noe med den totale mangelen på muskler i kroppen også...

 

Tja, det jeg lurer på akkurat nå i alle fall da, er om noen kan komme med et slags kostnadsoverslag over hvor mye jeg må ut med for å komme i gang, så jeg kan se om det er noe å satse på eller ikke. Mulig jeg burde å punge ut for tre måneder på treningssenteret som en begynnelse for eksempel, men jeg vet rett og slett ikke hva som kreves av penger og utstyr for å få muskler i kroppen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke så mye for å begynne å trene på ett senter..

 

3mnd medlemskap er ofte veldig dyre medlemskap, på Spenst-kjeden der jeg pumper så betaler jeg vel rundt 5.5 K for 12 mnd, noe som jeg ihvertfall synts er helt overkommelig..

 

du trenger egnetlig ikke mer enn vanlig treningstøy for å "henge" på treningsenteret, kan jo såklart investere i belte, reimer og div annet utstyr, men med mindre du satser tror jeg faktisk det er ganske greit å bruke minst mulig fiffige finesser..

Lenke til kommentar

For å være ærlig så har jeg aldri en gang vært innenfor døra på det "lokale" treningssenteret, og så snakker vi små bygde-Norge forhold her, så jeg tviler vel litt på at jeg kommer til å "henge" på treningssenteret. Men bare jeg kommer meg inn døra er vel mye gjort muligens. ;)

 

Ellers så går det vel kanskje ann å betale for en time også for å sjekke hvordan det er? At jeg ikke har peiling på hva jeg skal gjøre når jeg først kommer meg inn døra er et annet problem, men det får vel tas i en annen tråd. (Eller forum? Finnes det noen slags treningssenter-newbie guide et eller annet sted?)

 

Går det ann å presisere litt nærmere hva vanlig trenningsttøy er også? Må nok få ting inn med teeskje er jeg redd for...

Lenke til kommentar

Jeg trener ikke selv med på de fleste sentrene har du 3 timer i kalender året der du får veiledning. så første gang snakker du bare med dem om hva du vil trene så setter de opp et program du skal følge.

 

De som jobber der burde også ha peiling så er vel bare å spørre :)

 

Håper dette var til noe hjelp.

Lenke til kommentar
Tusenvis av kroner for et par måneder på treningssenter pluss relativt store bensinutgifter pga. avstanden dit frister ikke akkurat. Ja, jeg vet jeg kan begynne å jogge litt (må bare kjøpe joggesko først...), men synes jeg må gjøre noe med den totale mangelen på muskler i kroppen også...

Innegym er kjipt. Og som du sier dyrt. Jogging øker pulsen og forbrenner kalorier, men det er ganske begrenset hvilke muskler du bruker, i alle fall på flat vei. Da er det bedre å gå tur i skogen, mest mulig på ujevnt underlag, da bruker du flere forskjellige muskler. Dersom du har et år på deg til du skal i militæret og kan få en halvtimes tur om dagen nesten hver dag og en lengre i helga i hele sommer/høst, og fortsetter med litt ski når snøen kommer, samt tar noen få pushups hver morgen på vei ut av senga så vil du nok merke forskjell.

Lenke til kommentar

Har du en helt vanlig tråsykkel kommer du langt!

 

En kompis av meg godt opp i 20 årene hadde aldri forlatet rommet sitt før han gjennom en kamerat fikk seg jobb. Og jeg skal love han veide LAAANGT over hva som var sunt. NÅ 1.5 år senere har han gått ned over 20 kilo, kanskje mer også...prater ikke så mye med han.

 

Og sykling frem og tilbake til jobb + sykling på fritiden, gjør at gutten jaggu skal sykle TRONDHEIM - OSLO. Snakk om å ta det helt ut.

 

Så et fin frem sykkelen OG KOM DEG UT. Min kamerat er et levende bevis på at GRATIS trening ute i det fri, er like bra som alt annet.

 

OK er man ute etter STORE muskler er vel ikke "vanlig" sykkling det som gjelder, MEN skal man gå ned i vekt og få bra utholdenhet så er sykling SUPER DUPERT ;) Og gratis hvis man har sykkel da ;)

 

Sykler i dag er jo billlig, så uansett ikke store utgiften for å komme seg i form på

 

LYKKE TIL...KOM DEG UT I FRILUFTEN..NYT VÆRET

 

Skal love deg at og begynne på et trenigsstudio på denne tiden av året er bortkasta penger...Du kommer til å finne ut at den friske luften gjør deg mye bedre og kommer på å finne på masse unnskyldninger for å ikke dra dit.

Lenke til kommentar
Tusenvis av kroner for et par måneder på treningssenter pluss relativt store bensinutgifter pga. avstanden dit frister ikke akkurat. Ja, jeg vet jeg kan begynne å jogge litt (må bare kjøpe joggesko først...), men synes jeg må gjøre noe med den totale mangelen på muskler i kroppen også...

Innegym er kjipt. Og som du sier dyrt. Jogging øker pulsen og forbrenner kalorier, men det er ganske begrenset hvilke muskler du bruker, i alle fall på flat vei. Da er det bedre å gå tur i skogen, mest mulig på ujevnt underlag, da bruker du flere forskjellige muskler. Dersom du har et år på deg til du skal i militæret og kan få en halvtimes tur om dagen nesten hver dag og en lengre i helga i hele sommer/høst, og fortsetter med litt ski når snøen kommer, samt tar noen få pushups hver morgen på vei ut av senga så vil du nok merke forskjell.

 

restitusjon er stikkordet, det får man ikke av å ta pushups hver eneste dag..

 

Anbefaler deg å begynne på ett gym, hva er så kjipt med ett innegym? møter mye folk som faktisk kan lære deg ting, isteden for å løpe rundt i skauen, løping regner jeg ikke som beintrening..

 

Ang treningtøy, shorts/bukse, t-skjorte, sko, ei vannflaske, det er det du trenger ;) de fleste treningssentere har gratis/billige prøvetimer man kan benytte seg av, da får man ofte med en instruktør som kan vise deg litt rundt ;)

 

hva slags treningssenter er rundt der du bor? noen kjente kjeder?

Lenke til kommentar

Takk for mange tips. Har tenkt litt på det med treningssenteret,(finnes bare ett, er ikke en del av noen kjede), når jeg ser på været ute nå er det kanskje greiere å vente med det til høsten. Da skulle jeg ha bedre råd også.

 

Når det gjelder sykling, har sykkel, men tror ikke jeg klarer å bruke den noe særlig, hater å tråkke rundt.

Har gått til innkjøp av joggesko, så planen nå er å ta en 3-4km tur to ganger i uka eller noe sånt gjennom sommeren for å få opp kondisen. Vet ikke helt hvor mye det vil hjelpe, men tviler på at jeg kan klare noe mer nå. Får prøve å ta noen push ups hjemme jevnlig også. Dette er vel ting som må gjøres i militæret i alle fall. Så får jeg heller prøve å fikse på utseendet og den totale mangelen på muskler til høsten på senteret.

Lenke til kommentar

Ja, for en bodybuilder ville jeg selvsagt ikke anbefalt det, men som han sier er problemet hans penger, og det trenger ikke koste noe å røre litt på kroppen... Og gjennomfører han det programmet, mener jeg at han vil være godt rustet for å "overleve militæret"..

Lenke til kommentar

kjøp en benkpress,kjøp vekter til den, skaff noe du kan ha knebøy vekta.

 

tren øvelser som

 

markløft

knebøy

benkpress

skuldrepress

stang roing

chins

dips

pull ups

 

i tillegg kan du trene kondis

 

Som løping,sykkling, svømming, boksing på punching bag og sekk.

 

Selv kjører jeg på 4 styrke dager i uka og 1-2 kondis dager, men det blir vel litt mye for deg siden du ikke har ønske om å leve for treninga sikkert.

 

her har du ett meget fint nybegynner program

 

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beg...aining-program/

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler at du ikke jogger, du må jogge i minst 45 minutter for at det skal ha effekt, og det er ikke spessielt motiveranes.

Jeg ville ha anbefalt deg istedefør å jogge i 45 mintter kan du ha intervalla i 3-10 minutter, du får dobbelt så mye ut av det + at det er mer motiveranes.

 

Det er bare ogspør vist du vil ha en intervalla som fungerer knallbra :)

Lenke til kommentar

Jeg startet på et gratis 16 ukers program igår og etter å ha lest og sett bilder av de personene som har brukt det programmet så ser det ut til å funke veldig bra. Det er trening for hele kroppen men ifølge dem så skal du ha en synlig six pack etter de 16 ukene eller før.

 

Det er hjemmetrening og alt du trenger er strikk.

 

Her er linken ihvertfall: http://www.iwantsixpackabs.com

Lenke til kommentar

Som Goodall sier lenger opp i tråden. Kom deg ut og i bevegelse. Skal ikke mer til enn å starte med å gå turer, sykle, løpe, etc. Du vil fort merke at formen vil bedre seg. Hvis du absolutt vil trene styrke, dropp treningstudioet og gjør pushups, situps, etc. Treningsstudio kan du begynne med når du føler du er motivert til det. Blir veldig lett støttemedlem der.

 

Du kan også kjøpe deg noen vekter i sportsbutikken til å hjelpe til i treningen.

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...