Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sen leveringsdato på bil, mine rettigheter


Ockham

Anbefalte innlegg

Hallo

 

Vi [min far] bestilte en skreddersydd 2008 modell VW Golf i Januar i år, der de lovte oss i kontrakten at bilen skulle bli levert +/- den 1 juni. Selskapet ringte igår [27 Mai] og fortalte at leveringen ville bli utsatt til slutten av August - som plaster på såret skulle vi få 2009 modell til samme pris, hvilket jeg ikke vet betyr noen forskjell. Dette gir meg og familien store problemer, fordi familien er avhengig av å ha to biler i Juli måned grunnet pendling og arbeid. Er dette kontraktbrudd? Hvilke rettigheter har vi i denne saken? Jeg er ikke så fryktelig kjent med forbrukerkjøpsloven og lignende.

 

Takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo

 

... bilen skulle bli levert +/- den 1 juni. Selskapet ringte igår [27 Mai] og fortalte at leveringen ville bli utsatt til slutten av August

...familien er avhengig av å ha to biler i Juli måned grunnet pendling og arbeid.

 

Skikkelig forsinkelse, dette her...

 

Mest aktuelt er kanskje erstatning (til leiebil) iht fkjl § 24. I praksis; gjerne leiebil fra bilforhandleren selv, i og med at forretningene gjerne besitter noen demokjøretøy. Be om å få låne en Touran eller Tiguan med 170 hester, da vel!

 

Jeg tror forretningen vanskelig kan ro seg unna ansvar ved å hevde at hindingen var utenfor hans kontroll (etc).

 

Jeg antar at forsinkelsen kvalifiserer til at dere kan heve kjøpet iht § 23. Om dette er en aktuell løsning, må dere vurdere selv. Hvis dere får utgifter i forbindelse med å kjøpe en annen bil, så kan dere innenfor begrensningene gitt i § 24 også kreve erstatning.

Lenke til kommentar

klilleing: Ja jøss, det var jeg ikke klar over. Jeg skal fulge med på prisutviklingen på Golfmodellen frem til da... hvis den blir noe billigere eller de kommer med noen kampanjer der de aktuelle bilene blir levert i ca. samme tidsrom kommer vi til å spørre om kompensasjon.

 

I paragraf fem står følgende: "Beror forsinkelsen på en tredjeperson som selgeren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle kjøpet, er selgeren fri for ansvar bare om også tredjepersonen ville være fritatt etter regelen i annet ledd. Det samme gjelder om forsinkelsen beror på en leverandør som selgeren har brukt, eller på noen annen i tidligere salgsledd."

 

Er det ikke forholdsvis enkelt for selgeren å skylde på VW i Tyskland? Er det noen som har en idé om hva vi isåfall bør gjøre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...