Gå til innhold

Hvordan vise stillbilder? HASTER!


Anbefalte innlegg

Jeg har lånt et videokamera som det står Sony MiniDV DCR-HC35 på. Jeg prøvde ta bilde ved å trykke på knappen "photo", men klarer ikke finne igjen bildet - noen som kan hjelpe meg??? Sony support sier jeg må ha fjernkontrollen for å vise stillbilder, men det høres jo veldig merkelig ut...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du et minnekort i kameraet? Hvis det ikke er minnekort i den, kan du ikke ta bilder. Se rundt kameraet. Det skal være en luke et eller annet sted med et langt flatt hull. Kameraet bruker minnekort av typen Memory Stick Duo som er på størrelse med en tommelfingernegl.

 

Hvis du har minnekort kan du prøve å få den over på PCen ved å plugge den i en multi-kortleser. Du må eventuelt bruke en overgang fra Memory Stick Duo til Memory Stick som er en stor utgave av Duo'en.

Lenke til kommentar
Jeg har lånt et videokamera som det står Sony MiniDV DCR-HC35 på. Jeg prøvde ta bilde ved å trykke på knappen "photo", men klarer ikke finne igjen bildet - noen som kan hjelpe meg??? Sony support sier jeg må ha fjernkontrollen for å vise stillbilder, men det høres jo veldig merkelig ut...

 

Hc35 har ikke minnekort. Det lagrer bilde på bandet. Bruksanvisning kan lastes ned her. Se side 31.

Endret av torve
Lenke til kommentar
Hc35 har ikke minnekort. Det lagrer bilde på bandet. Bruksanvisning kan lastes ned her. Se side 31.

 

Det er det samme som support henviser til, men da må jeg ha fjernkontroll - noe jeg ikke har. Det må da være mulig å vise bildet uten å ha fjernkontroll?? får jo sett alt jeg har filmet under play/edit...

Endret av lineco
Lenke til kommentar

Ettersom bildet lagres på båndet, så lagres det vel som et fryst videobilde i et visst antall sekunder? Da skal det vel bare være å spille av båndet på vanlig måte der bildet er, for å få se det. Blir dårlig oppløsning av sånt noe (0,4 megapiksler), men det er videosystemet som setter den begrensningen.

Lenke til kommentar
Ettersom bildet lagres på båndet, så lagres det vel som et fryst videobilde i et visst antall sekunder? Da skal det vel bare være å spille av båndet på vanlig måte der bildet er, for å få se det. Blir dårlig oppløsning av sånt noe (0,4 megapiksler), men det er videosystemet som setter den begrensningen.

 

Ja det jeg trodde også, men når jeg trykker på play/edit så vises kun det jeg har filmet og ikke stillbildet. Jeg har kun tatt ett bilde så er jo ikke verdens undergang, men skulle gjerne hatt det bildet. Trykket en gang kjapt på "photo" og hørte en svak lyd så regnet med at bildet ble tatt.. men nå virker det ikke sånn lenger?!

Lenke til kommentar

Stillbilder tatt med videokameraer uten minnekort lagres som et fryst videobilde på tapen. Det er med andre ord ikke mye å skryte av funksjonsmessig. Jeg er, med meget høy prosentandel, sikker på at ikke finnes noen annen måte å gjøre det på, såfremt man ikke har minnekort.

 

Så hvis "bildet" ditt ikke ligger der du mener det skal være på tapen, så har det nok aldri blitt tatt. Du skal kunne se tydelig at det blir tatt, fordi bildet fryses i søker/LCD-skjerm like lenge som det blir værende på tapen. Typisk 5-6 sekunder.

 

Et godt alternativ er jo å ta ut bildet "save frame as" i et videoredigeringsprogram.

Endret av Kenneth Dammyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...