Gå til innhold

Hvor mange har deaktivert 3G?


Hvilke nett-innstillinger bruker du på din 3G-telefon?  

29 stemmer

  1. 1. Hvilke nett-innstillinger bruker du på din 3G-telefon?

    • Bruker dual-mode
      7
    • Deaktivert UMTS (3G)
      18
    • Deaktivert GSM
      3
    • Vet ikke hva jeg har gjort
      1


Anbefalte innlegg

Jeg vet jeg ikke er den eneste som har sett meg nødt til å deaktiver 3G, av den årsak at jeg ellers kan oppleve å ikke få inn samtaler.

 

Dersom man er i områder med dårlig 3G dekning, så skjer det titt og ofte at telefonene ikke klarer å holde seg på nett. Dersom man er heldig å faktisk får inn samtaler, så er det ofte helt stille.

 

Problemet ligger visst i at telefonen ikke klarer å bytte tilbake til GSM-nettet når dekningen på 3G er for dårlig. Dette gjelder kanskje først og fremst når telefonen ligger standby.

 

Noen som har synspkt her? Er det telefonene våre som er for dårlige, eller er det nettet i seg selv som er problemet? Egen erfaring tilsier at dette skjer like hyppig hos telenor som hos netcom.

 

Om noen admins hadde fått til en poll her så kunne kanskje det vært interresant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har låst min til 3G. Det er en Nokia E51 med Netcom i Bergensområdet.

 

Ingen problemer med dekning, og den bruker mindre batteri enn i Dual mode siden den ikke søker så mye etter GSM-nettet.

 

Har ikke merket noen problemer med mottak av samtaler eller SMS.

Lenke til kommentar

Jeg har låst min til bare GSM. Grunnen er at den bytter mellom 3G og gsm hele tiden så jeg tenkte det var like greit.

 

litt OT: Jeg har W910 med Telenor netcash. Skal jeg ikke ha HSDPA da? Da jeg var på flyplassen i Madrid sto det en S, istedetfor en 3G ved siden av dekningsstrekene. Det er det eneste stedet jeg har sett at det har stått en S der. På forhånd takk :

Lenke til kommentar
Jeg har låst min til bare GSM. Grunnen er at den bytter mellom 3G og gsm hele tiden så jeg tenkte det var like greit.

 

litt OT: Jeg har W910 med Telenor netcash. Skal jeg ikke ha HSDPA da? Da jeg var på flyplassen i Madrid sto det en S, istedetfor en 3G ved siden av dekningsstrekene. Det er det eneste stedet jeg har sett at det har stått en S der. På forhånd takk :

 

Det har jeg aldri sett... Hva står S for?

 

Jeg har min N95 i Dual Mode - men er stort sett i 3G områder. Det eneste stedet jeg har opplevd store problemer med å ha den i Dual Mode er på Flytoget... Er man i samtale på 3G brytes den ofte, har man bare GSM er det null problem. Håper det blir bedre handover mellom GSM og 3G på sikt... Vet det er bedre batteritid på GSM - men lydkvaliteten på 3G er verdt tape dette. Lydkvaliteten på CDMA er mye bedre en på TDMA...

Lenke til kommentar

For min del taler alt for å ha 3G aktivert, men når jeg ikke får inn samtaler så faller det litt i grus.

 

+ Bedre standbytid

+ Vistnok bedre samtalekvalitet

+ Kjappere surfing

+ Mulighet for videotelefoni

- Noe mindre samtaletid, men det tror jeg er like lite merkbart som samtalekvaliteten

Lenke til kommentar

Må støtte meg til "hvorfor skal du ha det på?" Det er for veldig mange liten relevans å ha dette på. Jeg har en K610i og har skrudd det av. Har det nesten alltid av så fremt jeg ikke skal bruke wap. Selv da pleier jeg ikke gidde å ha det på fordi det sjelden er 3G på toget fra Oslo til Drammen, og da blir den koblende av og på.

 

Videotelefon har jeg bare brukt for å teste noen ganger når det var gratis. ALDRI hatt bruk for å kunne ringe noen å vise ansiktet mitt. Blir for lite til andre ting også, og koster for mye.

 

En annen grunn til å ikke ha på 3G er jo prisen på datatrafikk. Koster for mye dette også. Tak på 75kr pr dag er alt for mye.

Lenke til kommentar

Nei om bruksområdet til telefonen er uavkortet samtaler og sms så er jeg enig, ser ikke noe poeng i å ha 3G aktivert.

 

Når man derimot har en telefon som er glad i å tygge på megabytes så er det frustrerende å måtte deaktiver og aktivere dette for hver gang man skal bruke det. Når det kommer til pris pr mb så ser jeg ikke noe problem så lenge man bruker en seriøs aktør som har gode(ok bedre enn ingenting) pakkeløsninger på dette. Mitt NetCom bedriftsabo har feks makspris på 20kr pr dag så lenge jeg bruker telefonen til surfing. (16+mva). Nå fant jeg ikke noe for å dokumentere akkurat dette, men mener det er slik på privatsiden også. Det er ivertfall det jeg har erfart ut fra fakturaen.

Lenke til kommentar
+ Bedre standbytid

[...]

- Noe mindre samtaletid, men det tror jeg er like lite merkbart som samtalekvaliteten

Bedre standby og mindre taletid avhengig av dekning, og dekning alene. Eksempelvis: om du har dårlig 3G-dekning og god GSM-dekning (tilfelle for de fleste i Norge) vil standbytiden din bli kortere enn om du bare brukte GSM fordi den må sendere sterkere for å enn om den bare hadde brukt GSM. Du vil også oppleve øndvendig høy stråling sett opp mot å bare ha GSM aktivert, fordi pga god GSM-dekning trenger ikke telefonen å sende like sterkt.

 

Dette at du merker forbedret samtalekvalitet er avhengig av at den du ringer også har 3G aktivert samt 3G-dekning.

 

Jeg har låst min til 3G. Det er en Nokia E51 med Netcom i Bergensområdet. Ingen problemer med dekning, og den bruker mindre batteri enn i Dual mode siden den ikke søker så mye etter GSM-nettet. Har ikke merket noen problemer med mottak av samtaler eller SMS.
Du bor med andre ord i Bergen by? Nå har jeg bare vært i Bergen én gang (denne påsken), men kan vanskelig forestille meg at ikke samtaler brytes om du kjører en halvtime ut fra Bergen sentrum? Og om du beveger deg i annet enn trehus er det vel også merkbart?
Lenke til kommentar
Jeg har låst min til 3G. Det er en Nokia E51 med Netcom i Bergensområdet. Ingen problemer med dekning, og den bruker mindre batteri enn i Dual mode siden den ikke søker så mye etter GSM-nettet. Har ikke merket noen problemer med mottak av samtaler eller SMS.
Du bor med andre ord i Bergen by? Nå har jeg bare vært i Bergen én gang (denne påsken), men kan vanskelig forestille meg at ikke samtaler brytes om du kjører en halvtime ut fra Bergen sentrum? Og om du beveger deg i annet enn trehus er det vel også merkbart?

 

Bor i Bergen sentrum ja, og beveger meg ikke så altfor langt unna sentrum. Har alltid god dekning, og blir ikke brutt. Kanskje hvis jeg skal gjennom en tunnell, men det skjer sjeldent.

Surfer mye via mobilen, og har glede av raskere hastighet og mulighet til å motta og ta utgående samtaler samtidig som datatilkoblingen er oppe. Med Netcom Connect Fritid er heller ikke datakostnaden noe problem.

 

Men alle har selvfølgelig forskjellige behov. Jeg har ihvertfall merket bedre batterilevetid ved å slå av GSM.

Lenke til kommentar

Jeg har N95, og deaktivert bluetooth, 3g og wifi, unntatt akkurat når jeg bruker det, for å spare batteri. Det er stor forskjell i batteritid bare ved å skru av dual mode. Men jeg har aldri hatt noe problem med at mobilen har byttet mellom gsm og 3g (på toget på vei til skolen gjør den det). Derimot om gsm-dekningen er slutt i tillegg så blir det så klart brutt (tunneler)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
litt OT: Jeg har W910 med Telenor netcash. Skal jeg ikke ha HSDPA da? Da jeg var på flyplassen i Madrid sto det en S, istedetfor en 3G ved siden av dekningsstrekene. Det er det eneste stedet jeg har sett at det har stått en S der. På forhånd takk

Det har jeg aldri sett... Hva står S for?

Lure på om "S" står for Turbo 3G. Min W910i viser "3G+" i Belgia. I Norge viser den "3G" uansett om jeg er på vanlig eller turbo 3G.

Lenke til kommentar
Jeg har låst min til bare GSM. Grunnen er at den bytter mellom 3G og gsm hele tiden så jeg tenkte det var like greit.

 

litt OT: Jeg har W910 med Telenor netcash. Skal jeg ikke ha HSDPA da? Da jeg var på flyplassen i Madrid sto det en S, istedetfor en 3G ved siden av dekningsstrekene. Det er det eneste stedet jeg har sett at det har stått en S der. På forhånd takk :

 

 

Hvis du har låst din til GSM så får du ikke HSDPA. Du MÅ ha 3G aktivert for å få HSDPA (Turbo 3G)

Lenke til kommentar

No offence, men tror du virkelig at jeg låser den til GSM og tror jeg skal få HSDPA da? :p

Uansett, hvis det sto 3G+ i Belgia og ikke i Norge så kan det kanskje ha noe med operatøren ja. (med tanke på at jeg hadde en S i Madrid)

Når jeg surfer med mobilen føler jeg ikke at det går noe kjappere enn edge :s menmen

Nå har jeg deaktivert 3G så da er det null stress

Lenke til kommentar

Det er dessverre et anerkjent problem med handover mellom GSM og 3G-nettet. Dette gjelder samtlige operatører. Samtaler brytes, datatrafikk brytes, samtaler kommer ikke fram, osv. Så de av oss som er på farta eller bor et sted med varierende dekning, får enten bruke 3G eller GSM. Ikke mixed mode...!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Synes det er håpløst dårlig dekning med 3G aktivert i bergen sentrum. Altfor ofte at samtaler brytes/blir oppstykket og at jeg ikke mottar samtaler i det hele tatt og har dermed måtte se meg nødt til å skru av 3G.

Forstår at det er dårlig dekning i grisgrendte strøk, men midt i bergen sentrum burde det jo funke knirkefritt.

Er det operatørene eller mobilene som ikke funker skikkelig? Har hhv Telenor bedrift og HTC touch dual.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...