Gå til innhold

The Witcher eller Never Winter Nights2?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tenkte jeg skulle dra i gang et "klassisk" rollespill. Etter litt googling ser jeg at ser det ut som Nwn2 er en verdig oppfølger til baldurs gate (edit) som jeg likte veldig bra. Nwn har (/edit) jeg dessverre ikke har hatt tid til å spille. Leser jeg også at enkelte trekker fram The Witcher som et oversett men veldig bra spill som man bør sjekke ut. Det hadde vel en del bugs i starten men alle de skal være fiksa nå.

Litt usikker på om jeg på the witcher kun skal spille som Witch? Dvs kun magi combat. Nwn2 er vel ikke noe bomkjøp hvis man liker sverd og god gammaldags hack and slash?

Endret av Mazeking
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Tenkte jeg skulle dra i gang et "klassisk" rollespill. Etter litt googling ser jeg at ser det ut som Nwn2 er en verdig oppfølger til baldurs gate, som jeg dessverre ikke har hatt tid til å spille. Leser jeg også at enkelte trekker fram The Witcher som et oversett men veldig bra spill som man bør sjekke ut. Det hadde vel en del bugs i starten men alle de skal være fiksa nå.

Litt usikker på om jeg på the witcher kun skal spille som Witch? Dvs kun magi combat. Nwn2 er vel ikke noe bomkjøp hvis man liker sverd og god gammaldags hack and slash?

The Witcher er et veldig bra spill med god grafikk og flott story. Det er et tenkespill som garantert gir deg mange timers spillglede. For å svare på spørsmålet ditt, du bruker for det meste comboer med forskjellige typer sverd, men kan bruke diverse magi til fordeler under sverdkampene. The Witcher er i denne sammenhengen ikke Witch som i heks, men heller en slags "hodejeger". Merk deg at The Witcher ikke er et klassisk RPG spill. Det er mange "usynlige vegger" som hidrer deg i å gå som du vil, og du følger en bestemt storyline som du kan påvirke i noen grad.

På en annen side, dersom du er på utkikk etter et RPG spill av den klassiske sorten er jo Neverwinter Nights 2 et godt alternativ tross sin ikke så gode grafikk sammenlignet med The Witcher:

TW

witcher.jpg

NWN2

67_screen_lg.jpg

Personlig anbefaller jeg Dungeon Siege 2 dersom du har lyst på et RPG med middels grafikk, fantastisk gameplay og en grei story. Jeg har runda det selv en gang, samt er igang med å runde det en gang til over LAN sammen med en kamerat (yea, du kan lagre multiplayerspill, for så å loade seinere :w00t: ). Dungeon Siege 2 har omtrent 80 timers gameplay, hvis du spiller rett frem. Dersom du velger å kjøre RPG på sitt beste, finnes det alltid skjulte spaker, steiner, osv. som du kan trykke på som åpner hemmelige dungeons med nye monstere og objectives for miniquests.

Det geniale i DS2, er at du styrer mer enn en person. DU kan ha et team på opptil 6 pers med forskjellige egenskaper (ranger, mage, tank, pet osv.). I multiplayer kan man kombinere pary med andre, der du styrer dine egne. Om noen har lyst til å være med midt i spillet, dropper du ganske enkelt ut en karakter og fyller opp den ledige plassen med han/hennes saves.

Noen av mine egne screens:

post-96493-1211755710_thumb.jpg

post-96493-1211755814_thumb.jpg

Endret av Joney
Skrevet (endret)

Witcher vs Neverwinter Nights 2? Godt spørsmål, i grunnen. Selv likte jeg ingen av dem, men det er bare min mening.

Men for å ta det kort:

The Witcher:

Demoner, hekser, trollmenn, monstre og slikt herjer som vanlig i verden, og noen få utvalgte har spesialisert seg på å drepe dem. Disse kalles "Witcher", men tenk mer "Witch hunter" en "Witch". I korte trekk er du så badass som de kommer, og siden du har spesialisert deg på å drepe slemminger er du veldig flink i det. Kreves styrke? Bruk sverdet. Er de svake for magi? Utnytt det for alt det er verdt. Trenger du en styrkedrikk, eller kanskje ville det ikke vært så dumt å bli mer mostandsdyktig mot ild en stund? Bare let frem ingrediensene og blandt dem sammen i en liten potion. Slikt sett har du veldig mye frihet til å utvikle karakteren din slik du vil.

Har ikke spilt så mye av historien selv da jeg syntes den var ganske kjedelig og klisjéfyllt, men den har fått mange bra kritikker og er basert på en serie populære polske fantasybøker. Dessuten handler det mye mer om handling og konsekvenser enn snill eller slem. (uten at jeg rakk prøve det noe særlig i praksis). For eksempel er noen folk under angrep i begynnelsen, ledsaget av en trollmann og et stort monster. Hva gjør du? Banker du monstret og lar trollmannen angripe folkene inne i borgen, eller banker du trollmannen og lar folkene utenfor prøve å drepe monsteret?

Selv om Witcher bruker en svært modifisert versjon av motoren til Neverwinter Nights 1 (ja, faktisk, selv om det ikke ser slik ut på bildene) er det nok ikke et tradisjonellt rollespill. Det er mye mer actionbasert med komboer i sanntid og alt det der. Legg for øvrig merke til at det kommer en Enchanted Version om en stund med nye quester, langt mer variasjon blandt npc'ene, et forbedret kampsystem og så videre. Denne versjonen kan selvsagt kjøpes i butikken når den slippes, men selve patchen er gratis for de som har det originale spillet fra før. Kanskje noe å tenke på? Hvorfor betale dyrt for The Witcher nå i stedet for å kjøpe en billigere (kanskje til og med brukt) versjon om en stund og laste ned Enchanted Version-patchen gratis? ;)

Neverwinter Nights 2

Ikke la navnet narre deg. Ja, dette er oppfølgeren til NWN, men etter min erfaring er det nok ikke så mye sammenheng mellom dem. (spilte aldri gjennom dette heller, så jeg kan ta feil). Her snakker vi tradisjonelt rollespill med terninger, våpen som gjør 2d6 skade, THAC0 og alt det der. (ta det med ro, alt foregår i bakgrunnen så du slipper å tenke noe særlig over det). Ulikt The Witcher lager du din egen karakter og kan velge mellom mange raser, klasser og underklasser (eller prestige class på "godt norsk"). :p Du starter for såvidt alene, men får raskt to stykker med deg en liten stund mens du lærer hvordan du spiller. Etter hvert som du kommer videre i spillet får du flere og flere folk som er interessert i å bli med i gruppen din, så du har bra muligheter for å lage laget du vil. Karakterene har også bra personlighet på godt og vondt (jeg fysisk hater Khelgar, for å si det mildt), og historien er grei nok. Ikke regn med Dune eller Ringenes Herre, men den er grei nok og passer i et spill som dette.

En ting som er verdt å merke seg var at NWN1 var like mye en editor for å lage egne spill som selve spillet for de av oss som er interessert i det. Editoren til NWN2 er merkelig nok betydelig bedre teknisk, men det er likevel mindre ting å gjøre der.

I tillegg har det allerede kommen en expansion (Mast of the Betrayer) og neste er i utvikling. Har ikke prøvd MotB ennå, så jeg kan ikke si hvordan editoren er når den er installert.

Edit: Som sagt var editoren er en stor del av NWN1 for mange, og NWN2 er ikke noe unntak. Det gjør at du enkelt kan lage egne moduler og laste opp så andre kan finne dem, og du kan selvsagt laste ned moduler andre har laget - selvsagt helt gratis. Dessuten er NWN og NWN2 basert på grupper og det gamle D&D systemet vi kjenner fra pen and paper, så det er selvsagt mulig å spille det sammen med andre via nettet. Dessuten er det enkelt å finne nye ting å bruke i editoren som nye monstre, områder (skog, ruiner, ørken osv) og så videre.

Baldur's Gate

Ser du ikke har hatt tid til å spille dette ennå, så da anbefaler jeg deg på det sterkeste å prøve det. Du får begge spillene pluss expansionene i en pakke (og ja, historien begynner i BG1 og slutter i BG2-expansionen, så du har noen måneders spilling foran deg). :) Grafisk ser ingen av disse spillene så altfor bra ut lengre, men det kan ordnes til en viss grad. Det er en mod som lar deg spille BG1 med motoren til BG2, noe som selvsagt hjelper en god del. Dessuten er det en og annen mod som lar deg øke skjermoppløsningen til BG2, noe som også hjelper en god del. Men når det er sagt er det bare dumt å la være å spille et spill som Baldur's Gate fordi grafikken ikke kan måle seg med The Witcher. Det blir som å si gamle Disney-filmer er dårlige fordi de ikke er CGI. :p

Endret av thecrow77
Skrevet

Jeg foretrekker The Witcher, men nå skal det sies at jeg tradisjonelt sett liker rollespill der du kun spiller én person, og ikke får kontroll over en hel gruppe. I tillegg er jeg litt lei av Dungeons & Dragons-universet (i alle fall den populære - og mest generiske - delen av det), og liker det litt røffere og mer realistiske middelalderuniverset i The Witcher.

Skrevet

Finner du det anbefaller jeg gothic II på det sterkeste. Gothic I og III kan du vente med til du har fullførst II, ettersom de er av svakere kvalitet.

Finner du ikke gothic bør du spille Baldurs gate II, egentlig ikke noe poeng i å starte med BG1, da dette er (mye) teknisk svakere, å kan få det til å miste lysten til mer BG spilling. Men BG1 er seff å anbefalle det også.

Det er ikke klassisk rolle spill i så forstand, men du får ikke bedre rolle spill enn Fallout 1 & 2.

Får du ikke tak i noe av det overnevnte så er The Witcher en god kandidat, som mange allerede har nevnt.

Personlig likte jeg aldri NWN 1, prøvde aldri to, men hørt det er ok. Men tror nok The Witcher er en bedre spill opplevelse, i alle fall for min del.

Skrevet (endret)

Takker for svar.

Var kanskje litt upresis i formulering min. Jeg har spilt BGII men jeg har ikke spilt NWN. Forsøkte meg på NWN1 men synes ikke det var spesielt bra.

Har også spilt Gothic2, Dungeon Siege (var det enern tro?) samt Titan Quest til min forrige PC krasjet.

Spørsmålet burde kanskje heller være hvilken klassisk RPG bør jeg spille nå? Hadde også tenkt til å kjøre det på en laptop som var ganske så rå for et år siden....

Kom også gjerne med tips på andre RPG's som må prøves.

Endret av Mazeking
Skrevet (endret)
Kom også gjerne med tips på andre RPG's som må prøves.

Ikke for å være en drittsekk men det lønner seg å bruke øyene: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=920618

Så over til min meining om saken:

NWN2 ville jeg anbefalt dersom du er ute etter noe med masse loot og litt mer "klassisk" rpg stil.

The Witcher ville jeg abefaler dersom du var ute etter et interaktiv "eventyr" fortelling...handingen og opplevelsen til The Witcher er temmelig unik. Den føler som om du er i en film på en måte, MEN jeg ville ventet til den nye versionen er ute.

Endret av AvidGamer
Skrevet

Hva med å gå rett på NWN2: Mask of the Betrayer? Spill + expansion koster mindre sammen enn et nytt spill gjør.

Sjekk feks skryt av MotB på rpgcodex, hvor de rett og slett sier at "the game is a masterpiece" :)

Skrevet

Om valget er mellom The Witcher eller NWN 2 (vanilla), så ville jeg ha anbefalt The Witcher helt klart, synes historien og gameplay er på et mye høyere nivå.

Skrevet

Vil anbefale The Witcher på det høyeste, et av de beste spillene jeg har spillt noen gang(så sant du har inne nyeste patch), interessant storry som får deg til og ville spille videre og videre, (oisan gått 4 timer alt::p)

Fightingen er grei nok, og i stedet for og trykke febrilsk går den ut på og trykke på riktige tidspunkt, grafikken er jo og nydelig, eneste minus for og være pirkete er enkelte stedet som tar veldig lang tid og loade og generelt krever mye spesielt ram, noe enkelte muligens og vil peke på er figur kloning, mange npcs ser nemlig like ut, men allikevel i min bok må jeg nesten gi spillet 6/6 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...