Gå til innhold

Et raskt overblikk over min handleliste før kjøp


Anbefalte innlegg

Hei,

har lest og lest i hele helga om tips, anbefalinger og oppsett til nye PC-er. Som mange andre skal jeg ha ny PC for å prøve Conan-spillet. Har valgt å gå for "Spiller-PC-en" under Anbefalinger, men med noen små forandringer.

 

Oppsett

 

Noen spørsmål har jeg imiddlertid:

 

- HDD: Har kunne tenkt meg en 10000RPM disk til OS/Programmer/Spill osv. Har blitt anbefalt Raptor X, men har lest litt på sidene her at de bråker veldig. Det er jeg ikke interessert i i det heletatt! Finns det noen andre gode alternativer til dette ? (Bør være 100GB+)

 

- Hovedkort/Minne: Også lest litt om dette, at DDR3 ikke er verd pengene osv. Men da vil jeg ihvertfall ha noe av de bedre DDR2 brikkene. Trenger også en liten pekepinn på hvor mye minne jeg bør ha (Har alltid likt å heller ha litt for mye, enn litt for lite, men vet ikke hvor grensen for overkill går henn til et slikt oppsett). Og da kommer også spørsmålet om Hovedkortet er bra nok til de flottere DDR2 brikkene ? Eventuelt hva det da bør erstattes av? (Eneste krav er Gbit LAN, støtte for de nye DDR brikkene og at det er et helt greit kort. Ikke noe jalla! :ph34r: ) Her vil jeg ha noe som faktisk er bra, ikke bare billig :)

 

- Eventuelle kommentarer: Som nevnt tidligere kjøper jeg dette hovedsakelig for å prøve Conan-spillet. Så om det påvirker noen av dele-valgene tar jeg også imot tips her. Har lest de fleste andre poster om oppsett til Conan, men bare i tilfelle ;)

PC-en vil også bli brukt til en del photo/video-redigering.

 

 

Håper på noen svar så jeg kan føle meg trygg på bestillingen min og få bestillt mandags kveld! :)

 

Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter å vurderer lignende system. Ut i fra hva jeg har tenkt å gå for så ville jeg endret følgende:

 

- Drop lydkortet (Det integrerte lydkortet er sannsynligvis mer en godt nok)

- Gå for 4gb minne (minne får du tilnærmet kastet etter deg for tiden.

- Skal du kjøpe os, så gå for Vista 64bit

 

Sitter også å vurderer om 8800 GTS 512 forsvarer 500kr differansen mot lillebror 8800 GT 512

(50% økning i pris, mot ca 10% økning i ytelse)

Lenke til kommentar

-Vil ha det lydkortet, trenger en optisk utgang.

 

-Skal endre minnet, men det jeg trenger hjelp til er til hva! :p

 

-Bedre skjermkort er alltids interessant, skal se på dette!

 

-Når det gjelder HDD har jeg en NAS med 4TB lagringsplass, så jeg er fortsatt bestemmt på å kjøpe en 10000rpm disk til selve PC-en.

 

Takk for input, men står fortsatt igjen de originale spørsmålene mine :innocent:

Andreas

Lenke til kommentar

Raptor bråker strengt tatt ikke så innmari mye. Den drukner lett i lyden av andre vifter en kan ha i PC-en.

 

Det er ingenting galt med DDR3, jeg må bemerke at de fleste av de "koster mer enn det smaker"-bemerkningene ble gjort for 3-6-9 måneder sida, da DDR3 kostet jevnt over MYE mer enn nå.

 

Idag får du god DDR3-ram som banker driten ut av alt som heter DDR2 for ca. 700-800 kroner, og for 1500 får du kongeram. Enkelt og greit.

Endret av de_baser
Lenke til kommentar

For å følge opp: Denne ramen fra Crucial ble testet for nesten nøyaktig 3 måneder siden, og da kostet den langt over 3000 kroner. Nå på 1300:

http://www.hardware.no/artikler/crucial_ba...2800_2_gb/45638

 

Kombiner den RAMen med et av disse hovedkortene:

https://prisguiden.no/product.php?productId=82753

https://prisguiden.no/product.php?productId=84472

https://prisguiden.no/product.php?productId=82888

 

Tro meg, det er verdt det. DDR2 er for lengst truffet sin maksgrense. Det er derfor DDR2-HK går så mye billigere for tida, folk må kvitte seg med de! Om du i fremtiden ønsker å oppgradere RAM'en din for å kunne klokke bedre med f.eks. en Nehalem-CPU, vil du måtte oppgradere til DDR3, og da må du også bytte HK. DDR2 vil ikke kunne holde mål da, og vil nok sannsynligvis gå ut av produksjon på et punkt i nær fremtid. Likegreit å skaffe seg gode komponenter allerede nå, for det begynner å bli absolutt tålelig pris på DDR3.

 

Mine egne DDR3-moduler kostet 4000 i oktober i fjor, jeg fikk de for en måned siden for snaue 800 kroner. Om et halvt år vil jeg kunne oppgradere til konge-RAM som koster 3000 i dag, til en langt mer fordelaktig pris.

Lenke til kommentar

Ok, da prøver jeg DDR3!

 

- Fortsatt usikker på "mengde", holder 4GB? (2 slike kit?)

 

- Når det kommer til hovedkortene, ser jeg at 2 av de du linket har 2x Gbit porter, noe jeg har lyst til å prøve å "brokoble" (hvis det er ordet). Kunne du anbefalt et av kortene over det andre ? Asus P5E3 vs Gigabyte GA-X38T-DQ6? 300kr i prisforskjell, så lurer på om det er noe jeg har nytte av i Gigabyte kortet som Asus ikke har?

 

- Disk: Du mener altså at støyen i en Raptor X er overdrevet? Tåler jo litt, men vil ikke ha noe som jeg kommer til å irritere meg over.

 

 

Og takk for at du forklarer dine valg! :) My info der jeg ikke var klar over.

 

 

Andreas

Lenke til kommentar

om Raptor-støy: Om du har 3-4 12cm vifter gående på Low i et kabinett så overdøver de allerede en raptor. Forresten kan du spare noen hundrelapper og velge 74GB-varianten istedenfor, den skal ifølge benchmarks yte bedre enn 150GB-varianten. Forresten har du også et skjermkort med vifte som vil stå der og bråke, så lyden fra en raptor bør ikke stå ut som betraktelig mer bråkete enn noen annen harddisk.

 

Hvis du har penger å bruke på et DDR3-HK, velg X48! Dette er en nyere, tweaket utgave av x38-brikkesettet. Jeg har selv Gigabyte GA-X48T-DQ6 og er storfornøyd. Dette ligger på ca. 1900 kroner, og det har også dual-LAN-port. Definitivt det X48/DDR3-kortet som er sterkest på det norske markedet akkurat nå, her:

https://prisguiden.no/product.php?productId=89671

 

Jeg er overbevist om at 2GB DDR3 yter mer enn god nok for AoC. Hvis du har råd og lyst på 4 GB finnes det flere sett å velge mellom enn de Crucial-brikkene.

Først, et enda sterkere 2GB-sett til en meget billig penge:

https://prisguiden.no/product.php?productId=95289

 

Her er et helt kurant 4GB-sett på 1333 MhZ

https://prisguiden.no/product.php?productId=90678

 

Om du har tenkt å overklokke langt vil OCZ-settet på 2GB være høyst rekommendert og hjelpe deg til å dra systemet lenger enn langt. Jeg har selv slike Corsair-brikker på 1333 og de er for all del gode de også, men i forhold til mer ambisiøs klokking har jeg truffet taket med de.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Har nå fått delene og satt igang med å sette dette sammen. Men det viser seg at viften ikke passer sammen med dette hovedkortet. Det er en støttebrakkett som skal monteres på undersiden av CPU-slot, men der er det allerede noen kjøleribber montert på hovedkortet. Første problem var at de medfølgte skruene ikke ble lange nok. Greit nok tenkte jeg og prøvde med noen lengre skruer. Da kom den andre problemet. Totalt bygger både kjøleribben og festebrakketten så mye at jeg får ikke festet hovedkortet :o

 

Så, jeg trenger tips til en annen god (stille!) vite, som ikke benyter seg av festebrakkett på undersiden av hovedkortet. Eventuelt om det er noen andre som har løst det på en annen måte, lagd/skaffet en annen måte å feste brakketten.

 

 

Håper på noen kloke svar,

Andreas Okstad

Lenke til kommentar

Den kjøleriben under hovedkortet ditt MÅ FJERNES.

 

Ikke fortvil! Det er en lett operasjon som kan gjøres på 10 minutter. Du må ta ut HK, snu det, og løsne de riktige skruene. 4 stykker. Ta av ribben, ta frem de 2 spesielle erstatningsskurene for å feste NB-heatsinken underfra, og voila!

 

Hele operasjonen står nøyaktig beskrevet i bruksanvisningen til hovedkortet ditt, se seksjon 1.3.3! Ellers bør zalman-kjøleren din passe ypperlig. Merk at det ikke skader ytelsen å fjerne denne ribben, den er ment å være komplementær til en svakere kjøler, som f.eks. stock.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...