Gå til innhold

Guide: Sonata i Ubuntu


Anbefalte innlegg

Sonata i Ubuntu (Testet i 8.04)

 

Dette er en liten guide som er laget for å hjelpe de som måtte være interesserte i å prøve musikkprogrammet Sonata. Guiden ble laget fordi jeg har fått forespørsel om å lage den. Det skal sies at undertegnende ikke er noe annet enn en nybegynner på linux selv, så det er slett ikke sikkert at alt fungerer slik det skal. Hvis det skulle være noen feil håper jeg at mer kompetente forumfolk kan hjelpe meg å få ting korrekt. Guiden ble laget mens jeg installerte det hele selv på et ferskt Ubuntu 8.04 system. Ting fungerte i hvertfall 100% hos meg.

 

Hvordan ser det ut?

post-17693-1211738000_thumb.png

post-17693-1211738006_thumb.png

 

 

Hva er Sonata?

 

 

Hva er MPD?

 

 

 

Hvorfor bør jeg prøve Sonata?

Sonata er den beste musikkspilleren undertegnede har prøvd uansett operativsystem. Den er liten, pen, enkel i bruk, har en passe mengde funksjoner, krever lite ressurser og den håndterer store mengder musikk uten noen problemer. En annen positiv ting er at Sonata ikke trenger å kjøre for at musikken skal spilles av. Man kan med andre ord høre musikk mens man restarter X. Spilleren har alt undertegnede krever av en musikkspiller, men den har selvsagt sine mangler. Den har ikke haugevis med funksjoner slik som f.eks. Amarok, men den har de funksjonene som i hvertfall jeg trenger når jeg hører musikk. Om spilleren har det du trenger må du nesten finne ut selv.

 

 

Hvordan gjør jeg det?

1. Åpen synaptic package manager og installer følgende: mpd, sonata, libmpd, ncmpc, python-zsi og python-tagpy.

 

2. Start en terminal og skriv "sudo gedit /etc/mpd.conf".

 

3. Det som står under "music_directory" må endres til det stedet du har musikken din. F.eks. "/media/Ting/Music"

 

4. Skriv "sudo mpd --create-db" i en terminal. Da søker MPD etter musikken på det stedet du valgte i steg 3. Dette kan ta litt tid. Når det er gjort må du restarte maskina/MPD.

 

5. Nå kan du starte Sonata. Høyreklikk i det område det står "stopped" og velg "preferences". Skriv inn "music dir" til det samme som du gjorde i steg 3. Anbefaler også å velge "update mpd directory on start". Da vil Sonata automatisk skanne etter om det har kommet noen ny musikk i musikkmappen hver gang programmet starter. Det er en prosess som ikke tar lang tid. Dette er svært praktisk når man har fått seg noen nye mp3 filer fordi man da bare kan kopiere dem inn i musikkmappen, restarte Sonata, så er filene på plass i biblioteket.

 

6. Restart Sonata. Når det er gjort skal alt være klart.

 

Lykke til!

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finfin guide. :) Jeg klarte det selv med mye googling, fikling og fortvilelse. Den føltes litt simpel i starten og jeg ble ikke helt imponert. Men etter hvert som tiden gikk ble jeg mer og mer glad i den. Nå bruker jeg utelukkende Sonata til å høre musikk på.

 

Det jeg savner mest fra litt mer avanserte musikkspillere er muligheten til å redigere tag'er på flere sanger samtidig.

 

Ellers har jeg enda ikke fått til å vise lyrics under 'info'.

Lenke til kommentar
1. Åpen synaptic package manager og installer følgende: mpd, sonata, libmpd, ncmpc, python-zsi og python-tagpy.

du trenger vel bare mpd og sonata. ncmpc er et alternativ til sonata (et meget kjekt alternativ men det er en annen sak, mpc også) evt. andre ting som trengs går av seg selv.

 

2. Start en terminal og skriv "sudo gedit /etc/mpd.conf".

evt. kopier over til hjemmeområdet «cp /etc/mpd.conf ~/.mpdconf» og rediger den i stedet

 

4. Skriv "sudo mpd --create-db" i en terminal. Da søker MPD etter musikken på det stedet du valgte i steg 3. Dette kan ta litt tid. Når det er gjort må du restarte maskina/MPD.

restarte maskina er helt unødvendig. restart MPD bare. «service mpd restart» eller «mpd --kill» og «mpd». Det er også unøvendig å kjøre mpd som root, det er best å kjøre på egen bruker

Endret av steinark
Lenke til kommentar
Kan jeg kjøre MPD på en server (pc koblet til stereoannlegget). Kjøre Sonata på min laptop i benken, for så å styre musikken. (Litt som Sonos osv...)

med ssh og x-forwarding så går det fint. Du kan også se på ncmpc, evt mpc. (evt gjør som pwnde sier nedenfor som er slik det egentlig skal gjøres:-) )Aner ikke hva sonos er men...

 

(...) skjer ingenting når jeg skriver inn ''sudo mpd --create-bd'' (...)

(antar du mener --create-db)

 

ingen ting? den sier ikke et pip? har du prøvd å slenge på --verbose evt --stdout

 

forøverig så er best å kjøre mpd på din egen bruker, ikke som root.

fx: hvis du har angitt «music_directory "~/musikk"» så kan det slå feill ut

Endret av steinark
Lenke til kommentar

Har selv slitt litt med --create-db. Skulle sette mpd og Sonata opp i Arch i dag, og da fikk jeg melding om at det ikke var noe i musikkmappen. Etter svært mange forsøk fikk jeg det omsider til. Hvorfor det plutselig gikk vet jeg ikke, men synes akkurat det punktet i mpd virker litt buggete. En merkelig ting jeg la merke til var at jeg på et tidspunkt plutselig fikk to stk music_directory i config filen. Tok da å fylte inn i begge.

 

Takk for tilleggsinformasjonen steinark. Skal undersøke ting litt nærmere og oppdatere senere. :)

Endret av qweac
Lenke til kommentar
restarte maskina er helt unødvendig. restart MPD bare. «service mpd restart» eller «mpd --kill» og «mpd». Det er også unøvendig å kjøre mpd som root, det er best å kjøre på egen bruker

"sudo /etc/init.d/mpd restart" er vel hakket penere? *nitpicking* :p

 

Kan jeg kjøre MPD på en server (pc koblet til stereoannlegget). Kjøre Sonata på min laptop i benken, for så å styre musikken. (Litt som Sonos osv...)

Det er vel litt av poenget med MPD. I program som Sonata og GMPC skal du kunne skrive inn hostname til maskinen du vil koble til. By default står denne til "localhost", men den skal du kunne skifte til navnet på en annen maskin i nettverket, eller en IP.

Lenke til kommentar
Kan jeg kjøre MPD på en server (pc koblet til stereoannlegget). Kjøre Sonata på min laptop i benken, for så å styre musikken. (Litt som Sonos osv...)

 

Ja det kan du fint. Ettersom MPD fungerer som en musikk server. Du trenger ikke noe ssh forwarding eller noe tull.. Du velger simpelt hvilken server sonata skal koble til på din klient. Taster inn ip'n til serveren som har MPD og er koblet til musikk anlegget, og kjør på. Dette benytter jeg meg av selv, og det fungerer utmerket. Sonata kan må mangen måter ses på som en fjernkontroll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...