Gå til innhold

Sudoku - optimal strategi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du bør først finne et tall du har mange av og finne dette tallet i alle rutene, om mulig. Det jeg pleier å gjøre etter dette er og prøve å fylle rader eller ruter med mange tall i. Etter dette blir det bare å finne enkle tall uten å prøve å fylle en rute eller rad.

Lenke til kommentar

Det er jo skrevet adskillige bøker om sudoku, med beskrivelser av mange forskjellige teknikker du kan bruke for å avgjøre hvor bestemte tall må plasseres. Jeg kjøpte en slik bok til faren min ikke så lenge etter at sudoku tok av i Norge, og han er blitt utrolig flink (og avhengig).

 

Selv syntes jeg ikke sudoku var artig så veldig lenge (:p), så jeg løser aldri sudoku nå om dagen, men teknikken min er vel stort sett den samme som Knewt skisserer. Først ta de "opplagte" tallene (altså dem du allerede har mange av), deretter jobbe med de radene/kolonnene/boksene det begynner å bli mange tall i. Mer avanserte teknikker kan vel strengt tatt ikke jeg, men som sagt - det finnes bøker. :)

Lenke til kommentar

Det beste er å prøve ut alle slags strategier, være fleksibel slik at man kan tilpasse seg ulike situasjoner som oppstår. Jeg bruker ofte mange ulike strategier; starter med de enkleste, og beveger meg mot mer kompliserte strategier alt etter hva som trengs (når man tilsynelatende sitter fast må man benytte seg av en annerledes fremgangsmåte enn man har gjort hittil).

 

Eller sagt på en annen måte:

Er det best å løse det firkant for firkant, horisontalt eller vertikalt?

Ja. ;)

 

Fortsett å prøve og feile, så finner du nok fram til flere mulige strategier.

Lenke til kommentar

Det som fungerer best for meg er å starte med tallene det er flest av og etter hvert finne et mønster for rekkefølgen rutene skal bli fylt. Ofte er det et parallelt mønster som gjør det enkelt å se hvor det er mulig å finne neste tall, og da er det bare å teste ut de forskjellige teknikkene.

Lenke til kommentar

På mer kompliserte sudokuer må man se på alle rutene i sammenheng. Jeg lager gjerne en kladd der jeg skriver opp alle sifferene hver rute kan inneholde. Da kan jeg se hvilke som ikke skal være hvor, og begrense antall bokser der de må være. Det kan gjøre at jeg kan eliminere dem fra andre bokser igjen. Til slutt sitter man forhåpentligvis igjen med bare et tall i hver rute uten noen kollisjoner.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Jeg pleier å løse sudoku på vg.no, og når man står fast er det bare å be om et hint og en rute markeres. Alt er gjort riktig så langt.

Ved hjelp av prøving og feiling fant jeg ut at man kan sette 1 i den markerte ruta. (Da går den opp.) Spørsmålet er hvorfor.. :wallbash:

Lenke til kommentar
Jeg pleier å løse sudoku på vg.no, og når man står fast er det bare å be om et hint og en rute markeres. Alt er gjort riktig så langt.

Ved hjelp av prøving og feiling fant jeg ut at man kan sette 1 i den markerte ruta. (Da går den opp.) Spørsmålet er hvorfor.. :wallbash:

Det gjorde den visst. Prøvde det i sted også, men da gikk det ikke. Så jeg må vel ha oversett noe.

Lenke til kommentar
Klarer ikke fylle ut de siste :dontgetit: noen som kan hjelpe? Den som er markert er hintet..

post-80859-1225222782_thumb.jpg

Vil tro at dette er den egentlige fasiten:

 

 

post-133149-1225316902_thumb.jpg

 

Hadde det ikke vært for at utgangspunktet er forskjellig fra den jeg pasta, ja. Men i dette tilfellet er det de blå tallene som er utgangspunktet :ermm:

Endret av Kryp2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...