Gå til innhold

IBM harddisk


Anbefalte innlegg

Jeg har en IBM 80GB og en Western Digital 120GB (8mb) og har et VELDIG irriterende problem.

 

Jeg har innstallert WinXP på IBM 80GB or den andre var bare ren lagringsplass.

 

NÅR det fungerte hadde jeg satt jumperne til master på Western 120GB og slave på IBM 80GB (Bare skiftet om i BIOS om hvem som skulle Boot'e).

 

Nå etter at jeg tok på kjølepasta på prossesoren fungerer ikke IBM'en lenger eller på startup når den skal finne harddiskene så søkern veldig lenger etter primary slave (IBM) mens Western 120GB går på sekundet.

 

Jeg lurer på hva som er feil med min IBM harddisk???? :evil:

 

Jeg lurer på hvordan jeg kan fikse dette har mange documenter, selvlagde videoer osv. på disken. :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det er problemer med å identifisere disken ved at BIOS ikke klarer

å finne/identifisere disken kan bero på feil innstilling i BIOS eller at

identifikatorer/signaturer på disken er skadet.

 

En del slike problemer kan fixes ved hjelp av tools, i noen tilfeller må en

gjøre dette manuellt ved hjelp av en editor hvor en reparerer/bygger opp

igjen MBR og og partitisjonstabeller.

Det er en type signaturfeil på diskene som kan være vanskelig å fikse da den kjennetegnes ved at en ikke får bootet et system, selv om en setter den skadede disken som slave og setter en annen diske med OS som master. Signaturfeilen på den skadede disken forårsaker at selv ikke masteren klarer å boote, det er her snakk om at bootsignaturen 55AAh er skadet. Når en ikke får bootet selv en master disk som er OK i ett slikt system så kommer en heller ikke til for å reparere/berge ut data fra den

skadede disken. Men ved universitetet har jeg tools som fikser selv slike problemer.

 

Du skriver videre at du hadde en del selvlagde videoer samt masse dokumenter på den skadede disken. Det som er viktig i en slik sammenheng er før en foretar seg noe som helst er å vurdere

hvor viktig dataen på disken er, da forsøk på reparasjon kan i mange tilfeller vanskeliggjøre muligheten senere for å berge ut data.

 

Om en mistenker at det er hardware fail ved disken som er årsaken, og ikke diskens konfigurasjon som er skadet, så er det viktig å få dataene ut av disken før disken tar helt kvelden.

Da beytter en spesiell programvare som kloner disken, dvs en kopierer sector for sector over på en annen disk som er OK. Så kjører man rekovery på den disken som er OK i steden og henter frem skadet data herfra.

 

Ser av andre innlegg at det skrives om kalibrering osv.

Gamle disker ble kalibrert både ved at lesearm ble kalibrert samt trackene kunne "forskyves" ved lavformatering.

På dagens disker er det ikke lengre mulig å kalibrere selve trackene da de nå er lagt på platene fra fabrikken. Det en kalibrerer i dag er lesearmen. Ved varmeutvikling kan det at metallet i lesearmen utvider seg gjøre at lesehodene forflytter seg opptil 10 tracks, derfor kalibreres armen automatisk, det kan en på noen typer disker klare å høre.

AV disker gjør dette på en annen måte og på andre tidspunkt en vanlige disker.

Men om en begynner å høre mye ulyder fra disken kan det også være at lesehodet har problemer med å lese spesielle områder på disken, og derved blir liggende å "hakke" en stund. Men da vil en også

ofte samtidig oppleve at OSèt stopper opp en stund mens dette pågår.

 

Men prosentmessig er det oftere at elektronikken på disken ryker enn at det er platene det blir feil på. De små mikrochipene på printkortet inneholder mikrotynne gulltråder som ikke tåler hverken mye varme, eller varmeveksling, derfor er HD vifter alfa og omega for en PC

om en vil at diskene skal ha noen sjangs å holde seg.

 

Når det gjelder dine selvlagde videofilmer og dokumenter som er på den skadede disken, så bør din vurdering av hvor viktig disse er, være avgjørende for hva du foretar deg av "reparasjonsforsøk" på selve disken.

Er dette svært viktig data bør du ikke forsøke å reparere disken ved hjelp

av diverse tools, eller funksjoner i OSet, men heller klone disken, da er heller ingen skade skjedd om "reparasjonsforsøkene" mislyktes, det er bare å lage en ny klon. Husk bare at "Reparasjonsforsøk" direkte på den skadede disken vanskeliggjør/umuliggjør ofte senere muliigheten til å berge ut all data.

Men...det vil være din vurdering av viktigheten av disse dataene som er avgjørende for hva du bør gjøre ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...