Gå til innhold

Starter hobby slr,sort/hvitt +eget mørkerom


Anbefalte innlegg

Ok så jeg har begynt å fotografere med analogt slr igjen, noe jeg ikke har gjort på tre fire år. Jeg har fått min fars gamle fremkaller utstyr og har fått låne meg et canon eos 300. Personlig er jeg mer glad i de gode gamle. Så jeg leser meg opp på mørkeroms teknikk og slikt og så kom jeg fram til spørsmålet. Jeg fikk fatt i noen sort hvit filmer som kan fremkalles på "normal" maskin i butikk(ilford super xp2 & kodak bw400cn) og jeg lurte på om man kan fremkalle disse hjemme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Etter det jeg kan se er begge disse filmene laget for C-41 fremkalling. En type fremkalling som vanligvis blir brukt på negativ fargefilm. Har ikke prøvd, men tror ikke det går særlig bra å fremkalle disse i sort/hvit kjemi.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Etter det jeg kan se er begge disse filmene laget for C-41 fremkalling. En type fremkalling som vanligvis blir brukt på negativ fargefilm. Har ikke prøvd, men tror ikke det går særlig bra å fremkalle disse i sort/hvit kjemi.

 

Da safer man den å fremkaller i butikk, så kan jeg heller bruke negativene i mørkerommet for å lage flere kopier selv.

Lenke til kommentar
Da safer man den å fremkaller i butikk, så kan jeg heller bruke negativene i mørkerommet for å lage flere kopier selv.

 

 

All fargefilm kan fremkalles i sølvoksid og gi sort hvit bilder. Men som regel vil bildene ha lav kontrast og fargelag som ligger igjen i bidet osv. Så strengt tatt neppe noe å anbefale.

Lenke til kommentar
De fleste s/h filmer kan enkelt fremkalles hjemme.

 

Feks.

Kodak t-max, tri-x

Ilford delta, pan f, fp4, hp5 osv.

Fuji neopan

 

Alikevel kan det være greit å begynne med en klassisk film, da den er lettere å få til god tone og rett ekspnering på. Altså dvs. alle filmene untatt Kodak t-max, Ilford Delta og Fuji Neopan, da disse er av en mer moderne designer type som er mer lunefull i forhold til framkaller og tider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...