Gå til innhold

Hva skal du jakte på i år?


Anbefalte innlegg

Her er en liste over alle dyr det er lov å jakte på, og når man kan jakte på de. :)

 

Så, hva skal du jakte? Eller har du allerede begynt? Hvor jakter du?

 

Jeg for min del har det bare blitt leirduer, er ikke ferdig med jegerprøvekurset enda, men tar sikte på rypejakt i Eidfjord kommune, nærmere bestemt Hardangervidda i høst! :)

Endret av Arne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er en liste over alle dyr det er lov å jakte på, og når man kan jakte på de. :)

 

Så, hva skal du jakte? Eller har du allerede begynt? Hvor jakter du?

 

Jeg for min del har det bare blitt leirduer, er ikke ferdig med jegerprøvekurset enda, men tar sikte på rypejakt i Eidfjord kommune, nærmere bestemt Hardangervidda i høst! :)

 

Kommer som vanlig til å jakte på småvilt som ryper og skogsfugl. Satser på å felle min første tiur til høsten. :p Jakter nord i Trøndelag, hvor vi blant annet har hytte. Kjenner jeg allerede begynner å glede meg. :)

Lenke til kommentar
Her er en liste over alle dyr det er lov å jakte på, og når man kan jakte på de. :)

 

Så, hva skal du jakte? Eller har du allerede begynt? Hvor jakter du?

 

Jeg for min del har det bare blitt leirduer, er ikke ferdig med jegerprøvekurset enda, men tar sikte på rypejakt i Eidfjord kommune, nærmere bestemt Hardangervidda i høst! :)

 

I tilfeldig rekkefølge :)

 

Rype

Rugde

Skogsfugl (tiur, orrfugl)

And

Gås

Blir og predatorjakt (rev,kråke,skjære)

Hjort

 

Gleder meg til 15de Juli, da begynner rev og kråkejakt:)

Lenke til kommentar

Heisan.

 

Skal som vanlig jakte på elg, hjort , rådyr , rev og ikke minst due jakt.

mulig at det blir en tur på grisejakt også iår.

 

Jakter elg og hjort i telemark, jakter rådyr på østlandet og i sverige. jakter forsten elg i sverige også.

 

Duejakta foregår her hjemme på gården og på svoger sin gård.

 

:dribble: ikke lenge til jakte igjen nå.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg lurer litt på hvordan dere gjør det! Dere kan jo ikke bare spasere inn i Bergen sentrum, skyte en due, kjøre videre til Osøyro og skyte ender! Er det mest ved innsjøer?

Hva gjør man med duer, kråker og rever når man har skutt de? Hiver de i sjøen? Jeg går ut fra at de ikke er noe å samle på`?

Lenke til kommentar
Hmm, jeg lurer litt på hvordan dere gjør det! Dere kan jo ikke bare spasere inn i Bergen sentrum, skyte en due, kjøre videre til Osøyro og skyte ender! Er det mest ved innsjøer?

Hva gjør man med duer, kråker og rever når man har skutt de? Hiver de i sjøen? Jeg går ut fra at de ikke er noe å samle på`?

 

Man kan ikke avfyre våpen innenfor bygrenser, slik at det å drive jakt på due o.l inne i byer er jo selvfølgelig uaktuelt.

 

Måten man gjør det på er ved å legge seg til ute på et jordet, med for eksempel bulvaner (lokkefugler) og gjerne litt korn eller noe som duene liker å spise. Det er som regel ikke "byduer" man jakter på men skogsduer, disse spiser man. Duer har flott kjøtt og smaker fortreffelig (ikke noe man kaster i sjøen!)

 

Rundt omkring her jeg bor er det skuddpremie på kråke (10 kroner fuglen) Så hvis man skyter ei kråke kapper man av den ene (eller begge "føttene) og sender de inn og får utlevert skuddpremien sin.

 

Jeg har også drevet/vært med på en del gluggjakt på rev og har fått ganske mange fine skinn. Disse kan selges, eller du kan jo stoppe ut selve dyret. En fin rev er et flott trofè!

 

Når det gjelder ender gjøres den jakten hovedsaklig ved eller i et våtmarksområde, siden det er her denne typen fugl helst oppholder seg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

jeg er 16 år og tok jegerprøven da jeg var 14 år, siden har jeg omtrent vært ute i skogen vær helg på høsten og vinteren.

 

det finnes jo så mye å jakte på, jeg starter med reven og kråka på sommeren etter den 15 juli, så kommer 10august, da står trosten på menyen, kjempemat. 21aug da står duer og ender for tur, 10sep starter rype, hare og skogsfugljakta og til slutt for min del så starter rådyrjakta den 25sep.

 

åååå som jeg gleder meg, får meg til og med en valp på slutten av måneden, rasen artesien normand (rådyrhund) :new_woot:

Lenke til kommentar
Hmm, jeg lurer litt på hvordan dere gjør det! Dere kan jo ikke bare spasere inn i Bergen sentrum, skyte en due, kjøre videre til Osøyro og skyte ender! Er det mest ved innsjøer?

Hva gjør man med duer, kråker og rever når man har skutt de? Hiver de i sjøen? Jeg går ut fra at de ikke er noe å samle på`?

 

Man kan ikke avfyre våpen innenfor bygrenser, slik at det å drive jakt på due o.l inne i byer er jo selvfølgelig uaktuelt.

 

Måten man gjør det på er ved å legge seg til ute på et jordet, med for eksempel bulvaner (lokkefugler) og gjerne litt korn eller noe som duene liker å spise. Det er som regel ikke "byduer" man jakter på men skogsduer, disse spiser man. Duer har flott kjøtt og smaker fortreffelig (ikke noe man kaster i sjøen!)

 

Rundt omkring her jeg bor er det skuddpremie på kråke (10 kroner fuglen) Så hvis man skyter ei kråke kapper man av den ene (eller begge "føttene) og sender de inn og får utlevert skuddpremien sin.

 

Jeg har også drevet/vært med på en del gluggjakt på rev og har fått ganske mange fine skinn. Disse kan selges, eller du kan jo stoppe ut selve dyret. En fin rev er et flott trofè!

 

Når det gjelder ender gjøres den jakten hovedsaklig ved eller i et våtmarksområde, siden det er her denne typen fugl helst oppholder seg.

 

 

skogsduer er fredet, du mener nok på ringduer?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Starter jaktsesongen 10.august med bukkejakt og fortsetter med skogsfugljakt 10.september før det blir ei uke med elgjakt i slutten av samme måned. Senere på høsten blir det rådyrjakt og skogsfugljakt om hverandre frem til 23.desember

Endret av iggipop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...