Gå til innhold

Prikker på bildene - Støv på brikken?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som støv på bildebrikken, ja. Nå ser jeg bildet er tatt på f/18 som egentlig blir litt i meste laget på et APS-C-kamera, der får du gjerne optimal skarphet rundt f/10-f/11. Mindre blenderåpning enn det og du begynner å få problemer med diffraksjonsuskarphet. Så hvis du ikke ser noe til støvet på større blenderåpninger ville jeg egentlig ikke brydd meg.

 

Ellers, hvis du allikevel vil bli kvitt støvet så er det første jeg ville gjort å prøve å få det vekk med en blåsebelg. Hvis ikke det funker, så må det antagelig våtrens til. Du kan få gjort det hos en fotoforhandler, men det koster som oftest ganske mye. Alternativet er å kjøpe et våtrensesett (som neppe koster så mye mer enn en rens utført i butikken, og inneholder renseveske/sensorswabs/whatever til flere titalls rengjøringer) og gjøre jobben selv. Så lenge du bruker riktig utstyr og fremgangsmåte skal du være rimelig klønete for å klare å skade noe.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Ikke bruk Q-tip. Denne kan skade sensorbrikken. Det finnes egne svabere og væske som er laget for denne type bruk (fåes i fotoforretninger). Når du bruker "ørepunmpen" e.l. Pass på at bateriet erfulloppladet slik at ikke speilet går ned under rensingen. Hold kameraet med åpningen ned slik at støet faller ut av kameraet og ikke gjemmer seg andre steder inne i kameraet. Ikke bruk pumper med pensel.

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor hardt glasset i filteret foran sensoren faktisk er, så skal det godt gjøres å skade det med en q-tip. Det er omtrent like lett som å skade frontelementet på et objektiv med det samme verktøyet... Men jeg vil allikevel ikke anbefale q-tips rett og slett fordi du risikerer å generere mer støv enn du fjerner. Bruk ren luft eller renseutstyr som er designet for jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...