Gå til innhold

WW2 og kald krig filmer og anbefalinger.


presets

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg sitter og sturer over meg selv og har gjort dette alt for lenge. Jeg er en 15 år gammel gutt som straks tar eksamen og skal etter eksamen chillen helt og se på det jeg liker og interesserer meg aller mest for. Noen skikkelig fine gode WW2 eller kald krig filmer.

 

Uansett om det er type Band of brothers, som er en serie. Eller om det er Der Untergang, type handler om de siste dagene i Hitlers liv eller om det skal være Redd menig Ryan som er en skikkelig krigsfilm så interesserer jeg meg. Er for den saks skyld også interessert i dokumentarer.

 

Jeg er interessert i ALT innad WW2 og kalde krigen. dvs; filmer om våpen, kjøretøy, religion på den tiden, ideologier, styresett, skytefilmer.

 

Takker så mye

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saints and soldiers, Letters form Iwo Jima, Flags of our Father, Saving Private Ryan, Stalag 17, The Great Escape, Where Eagles Dare, Red Dawn, Das Boot, Das Leben Der Andern, Schindlers List, The Pianist

 

Edit: The Bridge on the River Kwai, Kellys Heroes, The Dirty Dozen

Endret av Otth
Lenke til kommentar

Jeg tenker jeg utdyper litt. Plukker ut litt variert. Jeg snakker om krigs-filmer. Er ikke helt sikker på om du kun er ute etter 2. verdenskrig filmer og filmer om den kalde krigen. Spørs litt hva du mener med "kald krig". Men jeg tolker deg som at du er ute etter gode krigsfilmer, og kjører på:

 

The Bridge on the River Kwai - Trolig min favoritt film om krig. Laget i 1957, en tid hvor det enda var laget en masse svart-hvitt filmer. Denne er i farger. Å jeg ble helt satt ut av filmingen. Helt fantastisk og nydelig. Denne filmen var utvilsomt langt forut sin tid. Filmingen er bare prikken over i-en. Historien og skuespillet er fantastisk. NOTE: Den er treig og kjedelig de første 3-5 minuttene. Men etter dette - fantastisk. Bare til info - trodde det selv var en dritt film etter å ha sett begynnelsen. Merkelig den ikke er gjort bedre.

 

La Vita è bella (Life is Beautiful) - En veldig rørende og helt unik fim om WW2. Handler om en jødisk småfamilie. Mannen er en person som alltid er i godhumør, og alltid bruker humor. Dette er også noe han bruker for å beskytte sin sønn under 2 verdenskrig. Filmen har den unike evnen til å både være tragisk og morsom samtidig.

 

Apocalypse Now - En enorm klassiker! Denne kan fort bli din favoritt film. Mørk, veldig minneverdig og helt unik. Jeg vet ikke hvor viktig selve skuespillet er for deg. Men jeg kan si at tidenes beste skuespiller er i filmen - Marlon Brando. Hans rolle og skuespill i denne filmen, gir en god indikasjon på at han er nettopp dette.

 

Paths of Glory - Også en av de aller, aller beste krigsfilmene.

The Deer Hunter - En film om hva Vietnam krigen kunne gjøre med de som var i den. Eller rettere sagt, hva krig generelt kan gjør med mennesker, og mennesker psyke. Denne filmen rystet USA da den kom ut i 1978.

 

Jeg kunne tatt med noen eldre klassikere, men tror ikke du er ute etter dette, eller vil like det, som 15 åring.

Endret av Lansky
Lenke til kommentar
Heisann!

 

Jeg sitter og sturer over meg selv og har gjort dette alt for lenge. Jeg er en 15 år gammel gutt som straks tar eksamen og skal etter eksamen chillen helt og se på det jeg liker og interesserer meg aller mest for. Noen skikkelig fine gode WW2 eller kald krig filmer.

 

Uansett om det er type Band of brothers, som er en serie. Eller om det er Der Untergang, type handler om de siste dagene i Hitlers liv eller om det skal være Redd menig Ryan som er en skikkelig krigsfilm så interesserer jeg meg. Er for den saks skyld også interessert i dokumentarer.

 

Jeg er interessert i ALT innad WW2 og kalde krigen. dvs; filmer om våpen, kjøretøy, religion på den tiden, ideologier, styresett, skytefilmer.

 

Takker så mye

 

Hva med Sophie Scholl - Die letzten Tage?

Endret av Schaffer
Lenke til kommentar

The Guns of Navarone

Force 10 from Navarone

 

Kanskje lettvektere, men ålreit.

 

Klassikeren Where Eagles Dare er et WW2 must i min bok. Den skildrer ikke grusomhetene etc, men den underholder til de grader.

 

Ser favoritten min, Apocalypse Now er nevnt. Den har to versjoner, en kort og konsis og en lengre; "Redux". Foretrekker Redux selv.

Om du vil grave enda lengre i psykologien (jfr. Apocalypse Now) kan Full Metal Jacket være en god film, mannen bak Paths of Glory. Stor forskjell mellom filmene. Det som er verdt å nevne for interessens del er at Full Metal Jacket er i farge.

 

Titter du på de siste sidene av "mini-anmeldelse av siste film sett"-tråden er det nevnt The Deer Hunter.

 

Så sitter vi igjen med de to alvorlige: Schindlers List og Come and See. Førstnevnte har du kanskje sett. Den skildrer jødeutryddelsen på (tro det eller ei) en vakker måte. Come and See er tyngre, mye tyngre, men absolutt noe for enhver med interesse å se.

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar
Jeg kunne tatt med noen eldre klassikere, men tror ikke du er ute etter dette, eller vil like det, som 15 åring.

 

 

Pøs på sier jeg :D Jeg interesserer meg for alle slags WW2 og 1945-1991 kaldekrig filmer.

 

Takk for alle andre forslag. Skal se om jeg finner noen av dem imorgens :)

Lenke til kommentar
Så sitter vi igjen med de to alvorlige: Schindlers List og Come and See. Førstnevnte har du kanskje sett. Den skildrer jødeutryddelsen på (tro det eller ei) en vakker måte. Come and See er tyngre, mye tyngre, men absolutt noe for enhver med interesse å se.

Schindlers List syns jeg personlig er tidenes mest oppskrytte film. Ja, den er trist osv. Men den svartmaler Naziene som monster og nærmest satan selv. Selv om det er dette vi har lært på skolen, så er det jo ikke sant. Tyskerne var også mennesker vet du. Ser man bort ifra menneskeutryddelsene, hadde naziene mange gode og fornuftige ideer. Filmen er veldig subjektiv. VELDIG SUBJEKTIV. Det går ikke ann å gjøre noe annet enn å hate naziene etter du har sett den. Som sagt, så er filmen alt for svart-hvitt.

 

Filmen er ellers historisk ukorrekt. Selv ikke Roman Polanski da han lagde Pianisten - fremstilte krigen så svart-hvitt. Å Polanski mistet store deler av hans familie under jødeutryddelsene.

Lenke til kommentar
Schindlers List syns jeg personlig er tidenes mest oppskrytte film.

Fremdeles er det en godt produsert film med gode skuespillere, fin driv og med en historie til ettertanke. Kanskje den ikke faller i smak hos deg, men når jeg var femten år synes jeg den var gull.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...

Vil på det STERKESTE anbefale Band Of Brothers dette er virkelig en god film/serie. det er en film hvor du virkelig får se hvilket hel..... diverse soldater måtte gå igjennom. i dette tillfellet så følger du E Company ("Easy Company") 506 fallskjerm infanteri regiment helt fra bootcamp til krigens ende. Må være den beste virkelighets baserte filmen/serien som noen sinne er laget spørru meg. Les mer på denne linken:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Band_of_Brothers

 

 

 

Og så har et et oppfølger spørsmål.

 

For en stund siden så så jeg en film som fåregikk bak tysklands grenser der et parr amerikanske soldater kommer bort fra resten av troppen. De prøver og finne tilbake til sine men finner en hytte med en tysk kvinne med sønn som gir dem husly. etter hvert så kommer det også et parr tyske soldater som har kommet bort fra sin line eller noe. tyskerene får også husly og den tyske kvinnen har kun en regel.. alle våpen blir etterlatt ute.

 

Beklager hvis dette er dårlig forklart men som sagt så er det lenge siden jeg så den og jeg switcha over midt i nesten og fikk bare bruddstykker av filmen.

Lenke til kommentar
Schindlers List syns jeg personlig er tidenes mest oppskrytte film. Ja, den er trist osv. Men den svartmaler Naziene som monster og nærmest satan selv. Selv om det er dette vi har lært på skolen, så er det jo ikke sant. Tyskerne var også mennesker vet du. Ser man bort ifra menneskeutryddelsene, hadde naziene mange gode og fornuftige ideer. Filmen er veldig subjektiv. VELDIG SUBJEKTIV. Det går ikke ann å gjøre noe annet enn å hate naziene etter du har sett den. Som sagt, så er filmen alt for svart-hvitt.

 

Filmen er ellers historisk ukorrekt. Selv ikke Roman Polanski da han lagde Pianisten - fremstilte krigen så svart-hvitt. Å Polanski mistet store deler av hans familie under jødeutryddelsene.

 

Å drepa folk i industriell skala på grunn av deira etniske/religiøse opphav, det er faktisk det nærmaste ein kan koma Satan sjølv.

 

Det er umogleg å ikkje hata nazistane, sjølv om ein ikkje har sett Schindlers liste.

Endret av magnusbe
Lenke til kommentar
Schindlers List syns jeg personlig er tidenes mest oppskrytte film. Ja, den er trist osv. Men den svartmaler Naziene som monster og nærmest satan selv. Selv om det er dette vi har lært på skolen, så er det jo ikke sant. Tyskerne var også mennesker vet du. Ser man bort ifra menneskeutryddelsene, hadde naziene mange gode og fornuftige ideer. Filmen er veldig subjektiv. VELDIG SUBJEKTIV. Det går ikke ann å gjøre noe annet enn å hate naziene etter du har sett den. Som sagt, så er filmen alt for svart-hvitt.

 

Filmen er ellers historisk ukorrekt. Selv ikke Roman Polanski da han lagde Pianisten - fremstilte krigen så svart-hvitt. Å Polanski mistet store deler av hans familie under jødeutryddelsene.

 

Å drepa folk i industriell skala på grunn av deira etniske/religiøse opphav, det er faktisk det nærmaste ein kan koma Satan sjølv.

 

Det er umogleg å ikkje hata nazistane, sjølv om ein ikkje har sett Schindler's liste.

Hva er det som er ukorrekt med Schindlers liste og hva var fornuftig med nazismen som ideologi? Uansett, så omhandler filmen jødeutryddelsene og du skal være ganske tilbakestående hvis du mener det er fornuftig evt. at de som står bak ikke er monstre. Er det noe filmen forteller, så må det vel være at det finnes unntak blant tyskerne - i dette tilfellet Schindler selv.

 

Apropos..

 

Lenke til kommentar

Ser veldig mange gode krigsfilmer er anbefalt og antar at du har sett mange av de mest kjente som Saving private ryan, Pearl Harbor, Letters from iwo Jima osv.

 

Nå om dagen så selges det en litt eksklusiv "boklignende boks" med ww2 dokumentarer. Boksen inneholder en lekker slags bok med kart og forskjellige andre løse gjenstander. Hvis du er innom Elkjøp eller noe sånt en dag, så kjekk ut denne.

 

Når det kommer til filmer, som sansyneligvis ikke er nevnt så kan jeg anbefale den Tyske filmen Stalingrad der filmen blir sett fra Tyskernes perspektiv.

 

Filmen Napola, handler om en gutt som blir sendt på en av Hitlers Elite skoler der de skal lære seg å blir "gode nazister". En utrolig god film!

Lenke til kommentar

Min anbefaling går til "Windtalkers" og "Saving private Ryan". Begge filmene er nok litt vel action-preget, men godt gjennomførte, og dermed mange realistiske kjøretøy, omgivelser og scener. Begge filmene er også relativt nye (dvs. ikke som "The Bridge on the River Kwai" o.l) ;) Ikke det at jeg synes de gamle filmene er dårlige heller altså, men jeg faller nok litt mer for den nye generasjonen filmer (liker nok litt action :blush: )

Endret av Leaκim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...