Gå til innhold

Oppgradering, overklokking og optimalisering av pc for Age of Conan

Gjest Slettet+987123897

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+987123897
Skrevet (endret)

Oppgradering, overklokking og optimalisering av pc for age of conan

Nå som Age of Conan er ute har jeg merket at jeg vil trenge litt mer krefter i min datamaskin for å få en bedre spillopplevelse. Derfor har jeg tenkt å oppgradere deler av min pc som kan gjøre at jeg får mer ut av spillet. Mine nåverende komponenter er:

AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2 Ghz BOXED

POV GeFORCE 7900 GT 256MB PCIe

Kingston 2048MB 400MHz DDR PC3200 (Tror dette er lite overklokksvennlig ram)

Antec Sonata II Piano sort "quiet" m/PSU

Western Digital 250GB S-ATA II 7200 RPM

Abit KN8-Ultra, nForce4 Ultra,Socket-939 (ikke SLI)

Nå har jeg ikke tenkt å legge så mye i dataen at jeg kjører dx 10 (med mindre det er veldig billig). Grafikken er grei den men det er berre akkuratt rundt characteren min. Jeg vil også ha litt mer stabil fps (ligger på rundt 20-30 hele tiden, men likevel hakker det). Jeg har enda ikke sett noe budsjett på hvor mye jeg vil bruke, men jeg vil ikke bruke så alt for mye. Bare oppgradere det litt mer. Det er litt irriterende å springe i NPC'ene før du ser dem :)

Overklokking har jeg ikke peiling på. Det er først og fremst praktisk ytelse jeg vil ha. Hvor mye det yter i 3dmark bryr jeg meg ikke om. Til slutt kommer det optimalisering. Jeg har nettopp formatert og det ligger bare de viktigste programmene på dataen. Antiviruset jeg bruker er AVG 8 og brannmuren ZoneAlarm. AVG skal i alle fall ha rykte på seg for å være svært lite ressurskrevende.

Men om det finnes programmer til å tweake og optimalisere pcen for spill, så skriv de gjerne ned.

Her er noen screenshots:

Med en gang jeg logger inn

1 eller to sekunder senere blir det mye klarere. Jeg vil at grafikken skal laste raskere.

Her er det ringet ut det jeg kaller "nærsyntsyndromet" dvs grafikken laster ikke inn skikkelig før jeg er akuratt der. Jeg vil helst få lenger viewdistance.

Så er det noen som har tips til billige og gode komponenter/gode tips til overklokking/gode tweakingprogrammer, så skriv det her, er du snill.

Endret av Slettet+987123897
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvilke budsjetter det er snakk om men det første du må gjøre noe med er skjermkortet. Du har skjermkort som er gode mellom 1200kr(8800gt) og opp til over 2000kr.

Her får du det du betaler for. Noen andre kan gjerne komme med mer konkrete forslag her.

Om du har tenkt å bruke mer penger, så kan jeg anbefale et billigt p35-kort. Foxconn sitt til under 800 kr har jeg ganske bra erfaringer med. Jeg har laget en PC basert på det HK+ en e8200 cpu som jeg klokket til 3,8GHz uten de største problemene. Da må du sikkert ha deg ny RAM også, og jeg mener å ha sett er 4GB DDR2 sett til 600kr på Netshops Ukens tilbud.

Men som sagt, jeg vet ikke hvor mye du skal bruke, så det sikreste er å bare kjøpe nytt skjermkort. Og er du ikke fornøyd, så følger du med resten etter hvert.

Gjest Slettet+987123897
Skrevet
Nå vet jeg ikke hvilke budsjetter det er snakk om men det første du må gjøre noe med er skjermkortet. Du har skjermkort som er gode mellom 1200kr(8800gt) og opp til over 2000kr.

Her får du det du betaler for. Noen andre kan gjerne komme med mer konkrete forslag her.

Om du har tenkt å bruke mer penger, så kan jeg anbefale et billigt p35-kort. Foxconn sitt til under 800 kr har jeg ganske bra erfaringer med. Jeg har laget en PC basert på det HK+ en e8200 cpu som jeg klokket til 3,8GHz uten de største problemene. Da må du sikkert ha deg ny RAM også, og jeg mener å ha sett er 4GB DDR2 sett til 600kr på Netshops Ukens tilbud.

Men som sagt, jeg vet ikke hvor mye du skal bruke, så det sikreste er å bare kjøpe nytt skjermkort. Og er du ikke fornøyd, så følger du med resten etter hvert.

Kan hovedkortet mitt dra skjermkortet skikkelig da? Og finnes det andre operativsystem enn vista som kan dra dx10?

Gjest Slettet+987123897
Skrevet

Takk for svar, Killer_DT. Har bestemt meg for å gå for et nytt skjermkort og vil opprette en ny tråd i skjermkortkategorien og legge denne tråden død inntil jeg ser om skjermkortet forbedrer spillopplevelsen min eller ikke.

Skrevet

Det er et par ting du kan teste før du begynner å overklokke eller kjøpe nye deler. I grafikkinstillingene under basic, helt nederst er en slider for view distance. Den ser ut til å være under 50 meter hos deg. Jeg hadde samme "problem" med at den var satt til 80 meter hos meg. Det er denne som bestemmer hvor den grå tåka starter. Jeg har stilt den ut til 1000 meter nå, og kan dermed se langt. Jeg fant den slideren først i går, så har ikke fått testet hvor mye det påvirker fps enda, men det ser veldig bra ut i Khemi nå uten noe særlig drop i fps.

Instillingene for de andre ringene dine er nok under advanced, og dersom du vil ha lengre view distance for de delene, så krever det nok litt mer kraft. Lek litt med view sliderne under advanced for å se hvordan det påvirker ytelse. Terrain view og tilsvarende er nok riktige slidere. Etterpå kan du vurdere å oppgradere/overklokke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...