Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ustabil maskin - trenger noen råd


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg oppgraderete maskina mi for ca 1 mnd siden. Har nå opplevd noen problemer.

 

Problemene har kommet på forskjellige måter. Noen ganger har det kommet blå-skjerm, mens andre ganger har maskina bare "koblet ut", ved at bildet blir svart (skjerm skrur seg av)men viftene og slikt fortsetter å gå. Den har også bare fryst seg til tider.

 

Det skjedde ikke så ofte før, men nå i dag har den vært helt umulig. Systemet mitt består av:

 

-ABIT IP35 PRO ->nytt

-Crucial DDR2 BallistiX PC6400 2048MB CL4 ->nytt

-Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz ->nytt

-3 stk Samsung SpinPoint harddisker

-NEC brenner

-Corsair Powersupply 450W

-PowerColor Radeon X1950PRO 256

 

Feilmeldingene som kommer på hovedkortet (den tallkoden på kortet) er:

C1 - "Detetct memory

-Auto-detection of DRAM size, type and ECC

-Auto-detection of L2 cache (socket 7 or below)"

 

C3 - "Expand compressed BIOS code to DRAM"

 

Det veksles mellom disse når jeg starter maskinen på nytt, da gjerne med C3 først, og så C1 de neste gangene jeg starter maskinen.

 

Har også opplevd denne meldingen:

10 - "Auto detect flash type to load appropriate flash R/W codes into the run time area in F000 for ESCD & DMI support"

 

Og det siste jeg fikk etter å ha resatt BIOSen var en "CMOS checksum error". Vet ikke om alle disse henger sammen, men det er vel sannsynlig?

 

Noen som har en anelse om hva som kan være galt? Har selv en teori om at det kan være noe tull med RAM'en, så har kjørt en slik Memtest86+, uten at den kunne finne noe feil. Kan det eventuelt være hovedkortet?

 

Jeg tar gledelig i mot alt av tips! :)

 

Og beklager all teksten...

Endret av dup
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja søren, det glemte jeg å nevne :)

 

PSU: Corsair Powersupply 450W

 

Mulig den er litt tynn?

 

Edit:

Er litt usikker om det skjer på idle eller load. Tror det har skjedd i begge sammenhenger. Men hvis det var lite strøm, ville jeg da hatt de problemene ved jeg har ved oppstart?

 

Er kanskje verdt å nevne at jeg hadde en PSU på 420 W som gikk ad dundas, og det er grunnen til at jeg oppgraderte litt...450 er jo ikke så veldig mye mer, men det skal jo være et godt merke?

Endret av dup
Lenke til kommentar

seerghi: hvor i all verden har du det fra at 450W er under det han trenger? Slutt å gjette!

 

Trådstarter:

Du har ikke sagt noe om hva slags skjermkort du har. Jeg fylte inn alle komponenter i denne PSU-kalulatoren (og la til et gjennomsnittlig skjermkort, GF7600GT) og kom frem til en maks-verdi på 245W:

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

 

Jeg er helt overbevist om at feilen IKKE skyldes for svak PSU.

 

Hvor lenge kjørte du memtest? Den bør helst gå 4-5 timer, minst.

Diode-tallene som vises på hovedkortet ditt er ikke feilmeldinger - de viser hvor i POST hovedkortet befinner seg under en boot. Når hovedkortet gjør en boot går det igjennom diverse selvtester og prosedyrer. Og når ting stopper opp ved en viss kode, betyr det sannsynligvis at prosessen ikke kommer videre til neste oppgave på listen - enten fordi gjeldende prosess feiler eller at neste ikke starter som forventet.

Lenke til kommentar

Jøss, glemte visst skjermkortet også ja. Var tydeligvis stresset i går! :)

 

Skjermkortet er av typen:

-PowerColor Radeon X1950PRO 256

 

Jeg kjørte ikke memtesten mer enn én gang, altså ca 40 minutter tenker jeg... så det var kanskje litt lite.

 

Men de diode-tallene som du snakker om gir vel en liten pekepinn på hva som kan være problemet. De tilstandene som hovedkortet stoppet på, handlet ofte om minnet. Så til slutt prøvde jeg å kjøre en og en brikke. Nå tror jeg at feilkilden er funnet, for hver gang jeg bruker den ene av de brikkene så låser maskina seg i tilstand C1. Prøvde mange ganger å bytte om, og dette skjedde altså i 100% av tilfellene.

 

Men jeg skal teste maskina litt mer senere i dag med kun den ene (forhåpentligvis) friske ram-brikken for å være sikker på at det ikke er noe annet også. Men uansett så vil jeg jo tro at den andre brikken er i ustand?

 

Ram-brikkene jeg kjøpte er disse: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312367

 

Kan jeg bare kjøpe en slik en (https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311918), og bruke den sammen med den friske jeg har fra før? Er de like?

Lenke til kommentar

Blåskjerm er som oftest minnefeil. Det kan tenkes du har feil timings på minnet i BIOS, vet det er flere som opplever blåskjerm etter å ha fiklet litt i BIOS og RAM innstillinger ved f.eks overklokking.

 

Eller du kan ha fått defekte brikker i utgangspunktet. Det høres ikke ut som du har for liten PSU, men det kan kanskje tenkes at den blir noe liten under "heavy load" - noen som er enige med meg? (jeg liker dårlig å gjette, men min 500W MIST holdt fint tempo med lignende HW du har, selv under load).

 

I værste tilfellet har du fått et defekt hovedkort. Prøv en RMA på RAM brikkene dine, jeg vil tro det løser noe av problemene. Og kjør MEMTEST86 til den er ferdig, så og si. Jeg hadde selv samme problemer som deg og det viste seg å være RAM brikkene, men da feilet også MEMTEST86 rimelig tidlig, ca etter 6 min hver bidige gang.

 

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar

Hjertelig takk for svar, alle sammen! :)

 

Jeg har ikke fiklet med overklokking og slikt, så i BIOS står vel det meste på automatisk tenker jeg.

 

Kan kjøre en lengre memtest senere i dag, men jeg er nå rimelig sikker på at det er den ene brikken som er gåen. Pga av det jeg nevnte tidligere; med den ene i så er den umulig å starte opp, mens med den andre virker maksinen tilsynelatende stabil.

 

Men hva er en "RMA på RAM brikkene"??

 

Hvis det er minnebrikken som er problemet så burde jeg få det på reklamasjonen. Men vet ikke om jeg gidder å styre med det siden prisene er såpass lave nå..

Lenke til kommentar

RMA betyr at produktet du har er muligens defekt fra fabrikk og kan byttes.

 

returned materials (or merchandise) authorization

 

Forøvrig fant jeg en del andre morsomme forkortelser...:

 

Rubber Manufacturers Association

Revolution in Military Affairs

Radioactive Material Storage

Right mentoanterior + +

 

Men det betyr kort og godt at du må be om en RMA for dine produkter før du leverer til tilbake. Det kreves at du dokumenterer hvorfor du ønsker å bytte (si det som det er.. de er defekte, får feil i memtest osv..).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...