Gå til innhold

Tips: Stereo-/surroundanlegg til rundt 10.000 kr


Anbefalte innlegg

Hvilke høyttalere har du sammenlignet med?

 

Som sagt har jeg ingen andre HI-FI-opplevelser å sammenligne med, så det blir den generelle lydopplevelsen. Jeg likte det jeg hørte, og siden disse høyttalerne regnes som det beste kjøpet under kr 5000, ser jeg ingen grunn til å tvile på et slikt valg. :) Tenkte jeg kanskje skulle høre Dali IKON i forhold den dagen jeg skal til HI-FI-klubben for å kjøpe, så får jeg se om jeg hører noe forskjell mot noe dyrere høyttalere.

 

 

 

Hvis du ikke har noen erfaring, burde du absolutt høre på flere høyttalere før du godtok slike "universelle sannheter". Det som er det beste kjøpet for andre, trenger ikke være det som passer deg best. Selv hadde jeg vurdert en liten gulvstående når du kommer opp i denne prisklassen. Den tar ikke mer gulvplass enn en høyttaler på stativ.

 

Frode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du ikke har noen erfaring, burde du absolutt høre på flere høyttalere før du godtok slike "universelle sannheter". Det som er det beste kjøpet for andre, trenger ikke være det som passer deg best. Selv hadde jeg vurdert en liten gulvstående når du kommer opp i denne prisklassen. Den tar ikke mer gulvplass enn en høyttaler på stativ.

Jeg er enig i det generelle rådet om å høre på flere høyttalere. Jeg tror mange vil bli forbauset over hvor store forskjeller det kan være på Hi-Fi, og man trenger så absolutt ikke alltid et trent øre.

 

Gulvhøyttalere vil gi mer fylde i lyden (de "høres større ut"), men det er selvsagt dyrere å produsere store høyttalere. Resultatet er at gulvhøyttalere i samme prisklasse derfor kan yte noe dårligere på andre faktorer. Mer fylde og størrelse vil altså gå på bekostning av øvrige attributter.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Etter flere måneders dvale med begrenset økonomisk situasjon, mye pga. kjøp av ny speilrefleks til 10.000 kr og ferie til tilsvarende, er jeg igjen klar for å gå til innkjøp av Hi-Fi. :)

 

Jeg har endret litt på preferansene mine i løpet av denne tiden, og har nå heller tenkt å bruke de avsatte 10.000 kr til et rent stereooppsett uten subwoofer, som ved senere anledninger kan utvides og bli enda bedre når økonomien tillater det. Jeg har sett det finnes stereoreceivere man kan utvide med ekstern surroundreceiver, som er den beste løsningen for meg da en surroundreceiver ikke ville blitt fullt utnyttet fra første sukk.

 

Jeg har begrenset meg til Hi-Fi-klubben og Soundgarden, hvor de har følgende høyttalere til rundt 5000 kr (kom gjerne med alternativer i prisklassen):

Jeg har ikke funnet mange alternativer for stereoreceivere til rundt 5000 kr, siden jeg helst ønsker digital- og subwooferinngang. Gi gjerne alternativer til følgende om dere har:

Hva er deres tanker om disse alternativene? Jeg heller mest mot HK3490 + B&W DM685, men jeg skal først ha en prøvelyttingsrunde før jeg bestemmer meg helt for det, slik dere anbefaler. Musikkpreferanser og tekniske preferanser finnes i førsteposten.

Endret av miceagol
Lenke til kommentar
Av de alternativene du har satt opp, er nok den komboen du holder en knapp på, muligens den beste.

 

Jeg har sett litt på noen tester av XTZ'en, og må si jeg føler veldig for den også. Eneste negative kritikk i min retning er at Hifi & Musik mener den mister litt driv på Rock, men High Fidelity mener derimot kritikken først er berettiget når man sammenligner den med seks ganger så dyre forsterkere og Bild & Ljud mener noe av det samme.

 

HK3490 får litt kritikk her for plastikkfølelse og en del bugs, dog ikke fra et profesjonelt tidsskrift.

 

Edit: Endret link

Endret av miceagol
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg har i hvertfall upåklagelige erfaringer med Harman/Kardon. Man må nesten gjøre seg sin egen mening. Det nytter nesten ikke å lese hva andre mener, da lyd er en inviduell sak.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Burde kanskje informere om hva jeg endte opp med å kjøpe. Det ble komboen B&W CM1 + XTZ Class A100 DII. Jeg endte altså opp med å kjøpe et helt annet høyttalerpar enn jeg opprinnelig tenkte. :)

 

Da jeg var på Hi-Fi-klubben og lyttet til CM1 mot DM685 hørte jeg klar forskjell, så jeg er glad dere oppfordret meg til å lytte til flere. CM1 hadde et fyldigere lydbilde enn DM685. Det føltes som om det manglet mye i midten på DM685, dvs. bassen og diskanten var mer fremtredende enn mellomtonen. Selv om basselementet til CM1 er mindre enn i DM685, hørtes det ikke ut som om det kom mindre bass fra CM1.

 

Etter snart en måned med CM1 må jeg si meg svært fornøyd med settet. Musikk som brer seg over hele lydspekteret høres utrolig bra ut (bl.a. elektronisk musikk), diskanten er svært levende og bassen er meget presis. Mellomtonen kunne kanskje vært enda litt tydligere (stemmer ligger litt i bakgrunnen på film), og det kunne vært litt mer trøkk og liv i rock og metal. Men-men, man kan ikke få alt. :)

 

Kan hende XTZ'en har litt å si på inntrykket mitt, men det er vanskelig å si uten mye erfaring og uten en annen forsterker å sammenligne direkte med.

Lenke til kommentar
Men da har du i hvertfall noe å se frem til! :D

Det er alltid like fantastisk å høre hva en subwoofer kan gjøre. Fredagskvelden blir ikke helt den samme uten.

 

Helt klart. Jeg gleder meg sterkt til anlegget skal utvides med subwoofer, gulvstående fronthøyttalere, senterhøyttaler og surroundreceiver. Var test av subwoofere i siste Lyd & Bilde, der XTZ 99 W12 fortsatt blir anbefalt som beste kjøp. Jeg har også fått tips om subwoofere i søyleform fra SVS. Ser lekre ut.

 

Fredagskveld i dag. Blir Batman Begins uten subwoofer, men jeg morer meg uansett med bassen fra CM1-paret. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...