Gå til innhold

The Photographer’s Right


Anbefalte innlegg

Har sett dette bli tatt opp flere steder på nettet. Det er et av de emnene som aldri forsvinner tenker jeg. Men har aldri sett noen fra Norge diskutere dette og lurer på hva lovene for offentlig fotografering er her i Norge og om det er noen offisiell liste over fotografers rettigheter som gjelder for Norge.

 

Eksempler er jo den berømte The Photographer’s Right men den er jeg ganske sikker på er skrevet for USA.

 

Noen der ute som kjenner til noe lignende for Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eksempler er jo den berømte The Photographer’s Right men den er jeg ganske sikker på er skrevet for USA.
Det har blitt diskutert ved opptil flere anledninger her, forøvrig er vel Gisle Hannemyr sin Lommejuss omkring digitale medier noe à la "The Photographer's Right" for Norge, dog kanskje med litt mer fokus på det juridiske aspektet ved å ta og publisere bilder mer enn rettighetene til fotografen...

http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml

Lenke til kommentar

Det har ingen ting med lover for offentlig fotografering å gjøre, men med hvilke restriksjoner privatpersoner setter når du er på deres grunn. Fotograferer du på privat eiendom, som f.eks. i et kjøpesenter, dyrepark, festival/konsert etc, må du følge eierens anvisninger, og her er det ingen generell "fasit". Hvis eieren definerer at man er profesjonell når man bruker tripod, må man bare rette seg etter det, uansett hvor dumt det kan virke.

Lenke til kommentar
Det er ikke så dumt, faktisk. Det er blant annet fordi museer ønsker å utelukke mulighetene for ikke-lisensierte poster-trykk av kunstverk. Det er strengt tatt umulig å ta et godt nok bilde på frihånd til det bruket i Munch-museet, for eksempel.

 

Ja, dette er jeg selvsagt enig og klar over, men i New York f.eks. er tripod-bruken regulert, og man må søke om tillatelse på forhånd, selv for å ta bilder på fortauet hvor enn det skulle være, i alle fall slik jeg har forstått det.

 

The City of NY regulates the use of tripods. As a practical matter, that limitation isn't enforced in areas with low pedestrian traffic, for example, inside parks, but you might get some hassle on sidewalks, especially in the busier areas of mid-town Manhattan. It's possible to apply for a permit. I've never done it but my sense is that the process is designed to be discouraging.
Lenke til kommentar

Sto og ventet på et tog på OsloSentralbanestasjon, da en vakt kom og fortalte meg at jeg måte søke om lov for og ta bilder med tripod. Sto og kjeda meg og tok bilder, men hadde pakka ned for lengst når han kom. Tok ikke bilder av mennesker. Bare bilder med lang lukketid (mellom 15-30 sek) ikke at han vakten kunne gjette det. Han var veldig koslig og ville ikke se på bildene heller, fikk bare bedskjed om at de ikke kunne publiseres noe sted.

 

Dette er jo "inne" så de må vel ha lov til og ha de reglene de vil, ikke noe problem for meg uanett, men synes det var litt rart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...