Gå til innhold

Seagate Freeagent Pro og Asus P5K e-Sata problemer


Anbefalte innlegg

Nå har jeg prøvd det meste jeg kan tenke meg, og lest så jeg har vondt i hodet på min venn google, og har innsett at jeg ikke kommer noen vei med dette problemet, om det skyldes meg som bruker eller maskinvare er nå opp til dere å bestemme. Problem følger.

 

Jeg kjøpte for en stund tilbake ett stykk Seagate Freeagent Pro 750GB e-Sata som en ekstra disk som jeg ønsket å kunne bruke mot min pc som har ett Asus P5K hovedkort. Dette hovedkortet har e-Sata utgang, noe som også var avgjørende på mitt valg av ekstern disk.

Datamaskinen min har Windows XP Pro Eng, og har forøvrig 3 interne harddisker som fungerer knirkefritt, og jeg har øvrig ingen andre problemer med maskinen.

 

Jeg brukte (pga mangel av riktig kabel for e-Sata), USB2 på denne disken, og den har fungert fint i lang tid. Jeg tok derfor endelig fatt og fikk bestillt esata-esata kabelen, og endelig fikk denne hjem til meg. Av med PC-en og disken, ut med usb kabelen, og inn med esata kabelen.

Som nysgjerrig på om det faktisk er noen forskjell på overføringshastighet, starter jeg å kopiere noen større filer fra den eksterne til de interne diskene. Problem: Disken (som forøvrig har ett "lys" som forteller om den er skrudd på), lager klikkelyder, og slår seg av. Noe som gjør at datamaskinen henger. Ca 5 sekunder etter, klikker den igjen, og slår seg på, og maskinen slutter å henge.

Etter ca 10-20 sekunder skjer det samme igjen, samme måte. Jeg avslutter kopieringen, og maskinen fungerer som normalt. Testet litt fre og tilbake, og det samme skjer hver gang jeg leser eller skriver fra disken.

 

-Både BIOS og XP finner disken, men har problemer med å lese/skrive fra den (disken slår seg av/på)

-Har forsøkt å installere nyeste driverene til hovedkortet, uten at dette hjalp.

-Diagnoseverktøyet til Seagate hevder at det ikke er noen disk tilkoblet.

-E-Sata utgangen er tydeligvis koblet til en ekstra kontroller fra J-Micron (eller noe), da disken dukker opp på en "ekstra bios" etter den orginale BIOS skjermen. Disken dukker opp sammen med dvd-brenneren min, da denne ekstra kontrolleren tydeligvis håndterer hovedkortets ene IDE utgang.

-Jeg har sjekket at denne er aktiv i BIOS, samt prøvd alle 3 instillingene jeg har gjeldene denne kontrolleren (RAID, ATA og AHCI). Samme problemet oppstår med alle 3 instillingene.

-Kobler jeg disken tilbake på USB2, fungerer alt perfekt igjen.

-Disken har tilkoblet strøm via ekstern strømkilde.

 

Event Viewer - System genererer 2 feilmeldinger:

 

Event Type: Error

Event Source: JRAID

Event Category: None

Event ID: 9

Date: 18.05.2008

Time: 15:29:35

User: N/A

Computer: VANG1

Description:

The device, \Device\Scsi\JRAID1, did not respond within the timeout period.

 

samt:

 

Event Type: Warning

Event Source: Disk

Event Category: None

Event ID: 51

Date: 18.05.2008

Time: 15:29:35

User: N/A

Computer: VANG1

Description:

An error was detected on device \Device\Harddisk3\D during a paging operation.

 

Jeg klarer ikke bli klok på dette, håper noen kan ha ett tips eller forslag så jeg kan til slutt få bruke disken via e-Sata.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Har selv 2 stk. seagate freeagent-disker som jeg også har prøvd å benytte via esata på et asus p5k-kort med samme resultat. Etter mye lesing på nett ser det ut til at problemet enten ligger i freeagent sin interne kontroller, eller i intel ich9r (?) kontroller for diskhåndtering. For å gjøre en lang historie kort; får du esata til å fungere med denne kombinasjonen etter mye tweaking er overføringshastighetene elendige, og du risikerer korrupte disker (noe jeg dessverre erfarte flere ganger). Hvis du allikevel skal prøve deg ligger det en firmaware-update ute til freeagent diskene som noen mener løser problemet (noe det for underskrevede dessverre ikke gjorde). Konklusjonen blir derfor å bite i det sure eplet og benytte seg av usb/firewire for en stabil løsning.

 

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar

Triste greier det der. Litt irriterende også, for å være helt ærlig.

Uansett, takk for svaret Caliber.

Jeg skal prøve å driste meg ut på en firmware oppdatering senere, se om det hjelper.

Det er i hvertfall ikke levbart å ha den slik den var, så da ser det ut til at det i værste fall blir firewire som blir løsningen. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Oppgradering av disken hjalp heller lite på dette problemet. Ser rett og slett ut til at denne bare må fortsette å leve på Firewire, men mindre en løsning dukker opp. Kommer til å fortsette å teste dette litt i tiden som kommer, dersom jeg finner en løsning vil jeg legge dette ut her. Men det ser desverre mørkt ut for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...