Gå til innhold

BK: Insekt og blomst (macro)


Anbefalte innlegg

I går, 17. mai tok jeg noen nærbilder. Dette har jeg ikke gjort noe særlig av før, men synes faktisk det ble noe fint. Viser dere et bilde her, justert litt levels, kontrast og lyshet i PS. Hva synes dere?

 

2501610448_38971e900d_o.jpg

Tatt med Nikon D80, 18-135mm

f/8, 1/500, ISO 100

 

Og et spørsmål: Kunne dette blitt bedre med et macro-objektiv? Jeg driver å ser litt på nye objektiver, men vet ikke helt om det er nødvendig hvis det ikke gir en god kvalitetsbedring i forhold til dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre et bilde det går 13 på dusinet av. Dette er ikke noe macrobilde, men et (nær) bilde av en blomst med en litt rotete bakgrunn.

 

Du er litt for langt fra objektet til at det blir interessant. Med et dedikert macro-objektiv

kunne du gå mye nærmere og sikkert fått et litt mere spenstig bilde

Lenke til kommentar

Ok, så jeg må gå enda nærmere for å få et macrobilde. Jeg gikk så nærme jeg kunne, kommer ikke nærmere med dette objektivet.

 

Så da er det bare objektivet det står på, får se om det blir noe macro-objektiv etterhvert da. Virker morsomt! Men jeg ble ganske fornøyd med bildet og fargene uansett.

Lenke til kommentar
I går, 17. mai tok jeg noen nærbilder. Dette har jeg ikke gjort noe særlig av før, men synes faktisk det ble noe fint. Viser dere et bilde her, justert litt levels, kontrast og lyshet i PS. Hva synes dere?
Ville croppet _litt_ tettere, så du ikke fikk med deler av de gule blomstene rundt ved rammen. Knoppen under blomsten er grei, skaper noe "liv" i bildet, men de andre forstyrrer. Her synes jeg forøvrig rammen gjør seg godt også, det er ikke ofte jeg synes. Signaturen kunne du sikkert med fordel droppet dog. Legger ved et forslag til komposisjon:

post-7280-1211135906_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hm, da er vi litt uenig. Jeg synes de gule bladene i kanten av bildet var med å gi litt liv jeg. Synes de var fine å ha der. Men takk for kommentar. Hva synes andre?

 

Hei, flott bilde.

 

Første inntrykket mitt var at bladene som var på kantene var at det ble støy i bildet, men i ettertanke så viser jo det også at det er litt liv i bildet. Jeg selv hadde redigert det bort og zomt bildet nærmere men men det var flott.

 

Har ett Canon eos 450 Camera med tele linse 30-350mm som gir gode bilder.

Har selv tatt en del bilder på 17 Mai, blant annet av rakett showet i Bergen som var avsluttningen på Nasjonaldagen..

 

Om du er interisert så kan vi dele bilder og erfaringer :=)

 

Chris

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...