Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Yamaha Aerox Topicen | Diskuter den her.


Anbefalte innlegg

Siden denne tråden har fått veldig mange views, kan den likesågodt bli den offisielle Diskusjon.no's Aerox tråd! Her kan alle sammen diskutere ting ang. Aerox.

 

 

 

 

Heisann folkens.

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg scooter nå snart, og har sett litt på Yamaha Aerox.

Er det et godt valg? God å kjøre ++ ? God holdbarhet osv?

Syns ihvertfall de har en slags "stil" over seg. Veldig nice og smooth.

 

Kan dere komme med inspill og eventuelt (om dere har-) andre forslag?

 

Takk.

 

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja... hvor høy er du?

 

Selv er jeg over 186, og har kjørt denne scooteren i nesten 20 mil.

 

Jeg var ikke heeeelt begeistret, men den fungerte, kvalitet var det ihvertfall.

 

Syns den virket litt liten, ble plaget med at styret slo borti kneet mitt når jeg skulle svinge (bykjøring).

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Har kjørt 5000km på en aerox og har INGENTING å utsette på den.

80-90km/t går HELT fint! ikke noe risting. må ha vært noe ille gærent med den karen som styret ristet på.

 

er ca 185 og jeg sitter veldig godt på den.

 

hva skal utdypes? det er en veldig, veldig god scooter. med en nokså høy vekt og store hjul er den ogås veldig stabil.

Lenke til kommentar

Ja, det er et godt valg, Yamaha er kjent, og du vil nok ikke få problem med å selge den når du er ferdig med den :)

må ha vært noe ille gærent med den karen som styret ristet på.

 

Eller så var det fordi scooteren ikke tålte hastigheten. Hva slags vedlikehold som er gjort er vel også en avgjørende faktor.

 

Hva slags årsmodell kjørte du?

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Velkjent merke, vannavkjølt, ganske tøff i utseende til å være scooter, går bra hvis du bare tar plomba eller setter på effektanlegg, lett tilgang til deler.

 

Bare ikke kjøp kinadrit med ukjent merke, TGB, 4W-moto, Jincheng, Kudaki osv.

Endret av HondaOlav
Lenke til kommentar
Velkjent merke, vannavkjølt, ganske tøff i utseende til å være scooter, går bra hvis du bare tar plomba eller setter på effektanlegg, lett tilgang til deler.

 

Bare ikke kjøp kinadrit med ukjent merke, TGB, 4W-moto, Jincheng, Kudaki osv.

Om jeg ikke tar plomba og bare kjører orginalt da? Går den dårlig(-ere enn andre scootere som også er plombert?)

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg prøvd den, men tror den skal gå ganske greit etter det jeg har hørt.

Aerox er også utmerket til "stuntscooter" siden den er ganske lett foran og går lett på bakjulet :)

 

Speedfight er den scooteren som skal gå "best" plombert og det er veldig lite feil med dem og de er veldig gode å kjøre ;)

Lenke til kommentar
Velkjent merke, vannavkjølt, ganske tøff i utseende til å være scooter, går bra hvis du bare tar plomba eller setter på effektanlegg, lett tilgang til deler.

 

Bare ikke kjøp kinadrit med ukjent merke, TGB, 4W-moto, Jincheng, Kudaki osv.

Det du sier her er tull.

 

Klart det er bra å gå for kjente merker, men det er mange av de "mindre kjente" merkene som også gjør det godt, kanskje de ikke er så kjente her i Norge, men hva så?

 

TGB er fra Taiwan/Italia. Hadde den selv og er imponert over kvaliteten og draget på den. Skjønner poenget ditt, er vel lettere å selge Yamaha'en enn TGB,Jincheng, Qingqi osv. når du skal selge den igjen.

 

Vannavkjøling er bedre enn viftekjøling fordi den kjøler jevnere.

 

Får jeg spørre om du noen gang har kjørt noen av TGB sine scootere? Eller R50X Jetfight scooteren deres?

 

Uansett, Aerox er en fin scooter, den oser av kvalitet og drar godt.

 

Personlig hadde jeg gått for en Speedfight fremfor Aerox. Selgeren hadde Speedfight 2, men jeg gikk for en TGB R50X Jetfighter siden denne var billigere, men selgeren mente at den var minst like god. Bare at et minus er at deler ikke er like lettilgjengelig i Norge. Men det gjør jo ingenting, er ikke ute etter trimdeler eller noe slags, går noe i stykker så tar jeg den til forhandleren.

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Selvsagt mente selgeren at den var like god ;)

 

Men viftekjøling? Mente du luftkjøling? :p

Det positive med luftkjøling er at det er mindre deler som kan ryke og enklere å skru på..

 

Grunnen til at noen mopder rister ved stor fart er at hjulene er skjeldent "likevektsjustert" (husker ikke hva det kalles..)

Eller hvis mopeden har stått stille over en lengre periode uten å ha blitt flyttet på. Da kan dekkene bli urunde.

Endret av gilera
Lenke til kommentar
Selvsagt mente selgeren at den var like god ;)

 

Men viftekjøling? Mente du luftkjøling? :p

Det positive med luftkjøling er at det er mindre deler som kan ryke og enklere å skru på..

 

Grunnen til at noen mopder rister ved stor fart er at hjulene er skjeldent "likevektsjustert" (husker ikke hva det kalles..)

Eller hvis mopeden har stått stille over en lengre periode uten å ha blitt flyttet på. Da kan dekkene bli urunde.

Vel, han kunne jo også sagt at Speedfight er sååå mye bedre, og da hadde han fått omsett 5.000,- mer fra meg. :)

Lenke til kommentar

Må bare beklage, har ikke prøvd TGB-scooter'ne. Grunnen til at jeg skreiv det er; har hørt fra mange som har hatt slike merker, og de har bare fått problemer med dem, har en kina-sykkel selv, den er jeg svært ufornøyd med.. Kjedet hoppa av, det fulgte til at en liten magnet inni ventre motordeksel knakk, siden det var umulig å fikse, var ikke sveisbart, måtte jeg kjøpe ny motor, den havarerte med det elektriske systemet, så nå er jeg på den tredje motoren min... Mange mange andre småfeil også, som jeg ikke orker å skrive om..

Lenke til kommentar

Noen er uheldige og får såkalte "mandagssykler", men sånn er det med alt annet..

 

Prøv mopeden før du evt. kjøper den så får du sett åssen den er å sitte og kjøre med den :)

 

"Smaken er som baken, den er..."

Endret av gilera
Lenke til kommentar

Skjønner godt hva du mener HondaOlav, har selv hatt en scooter av utkjent merke før. Hadde en Generic Ideo. Var bare en masse merkelige problemer med den. Etter 40 mil drev den og stoppet opp hele tiden, og startet som ingenting etter noen minutter, sånn var det hele tiden, fikk forgasser og så å si alle bensindelene.

 

Når jeg hadde passert 85 mil var det samme problemet igjen, skal også nevne at den aldri startet når det var vått ute og den hadde stått parkert utenfor butikken i ca. 10 min. Hadde den på verksted for samme problem 4 ganger, men de fant rett og slett ikke ut hva som var galt med den, pappa mente at den fikk for mye bensin, eller at choken hengte seg, mulig han hadde rett, men uansett, skal ikke være sånn, siden forgasseren ble byttet en gang og helt demontert 2 ganger.

 

Fikk byttet den til TGB'en + 5000,-. Jeg var ganske skeptisk og kritisk til å begynne med, men skjønte raskt at her var det en scooter av helt annen kvalitet jeg hadde med å gjøre :)

 

Generic er fra Øst-Europa, men det stod så å si "Made in China" på de fleste delene.

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar
Ja, det er et godt valg, Yamaha er kjent, og du vil nok ikke få problem med å selge den når du er ferdig med den :)
må ha vært noe ille gærent med den karen som styret ristet på.

 

Eller så var det fordi scooteren ikke tålte hastigheten. Hva slags vedlikehold som er gjort er vel også en avgjørende faktor.

 

Hva slags årsmodell kjørte du?

2002. Gått godt over 20000km og er god som ny.

 

Velkjent merke, vannavkjølt, ganske tøff i utseende til å være scooter, går bra hvis du bare tar plomba eller setter på effektanlegg, lett tilgang til deler.

 

Bare ikke kjøp kinadrit med ukjent merke, TGB, 4W-moto, Jincheng, Kudaki osv.

Om jeg ikke tar plomba og bare kjører orginalt da? Går den dårlig(-ere enn andre scootere som også er plombert?)

Nei. Aerox gjør 50-55km/t plombert. På speedo vel og merke. Men anbefaler deg å fjerne en variatorring(fartsplombering). Da vil farta øke til 60-70km/t og bensinforbruket vil gå ned! Dette sliter ikke mer, og det har bare positive virkninger. Det er derfor mange som gjør dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...