Gå til innhold

Kan man ødelegge en prosessor "litt"?


Anbefalte innlegg

Dumt spm, men finner ingen annen måte og illustrere mitt problem på...

 

Skrudde sammen min første pc fra bunnen av i går. Gikk overraskende bra :)

Jeg klarte dog å ødelegge det ene festepunktet på cpu-vifta, så kontaktpunktet ned på cpu ble nok ikke optimalt... Dette merket jeg også da jeg endelig hadde fått inn windows og så at temp på cpu var mellom 95-99 grader... dette er jo SKREMMENDE høyt..

 

Spm mitt er derfor: Kan dette ha skadet cpu min så den ikke yter optimalt, eller er en cpu bygget slik at den enten funker 100% eller 0&?

 

Er det noe software som sjekker om en cpu yter det den faktisk skal?

 

Jeg har en Intel 8200 dual core 2 cpu...

 

Takk for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Glimrende anledning til å kjøpe ny cpu-kjøler da intel sine ikke er stort å skryte av ;)

 

Yes. Sitter og surfer litt nå.

Noen tips til en STILLE og ikke alt for dyr (400-500kr) 775-sockets vifte...? :)

 

 

Følgende virker aktuelle:

 

Thermalright Ultima-90

Asus Silent Knight II

Zalman CNPS9500LED

Zalman CNPS9700LED

 

Noen av disse som er veldig mye bedre, evt veldig mye mindre..? Har ikke europas beste plass i kabinettet heller...

Lenke til kommentar

har egentlig lurt på det samme. Overopphetet min amd athlon til de grader her en dag. hadde glemt å skru på alle kabinettviftene og så sovna jeg, og med et gammalt 8800gts 320 var det skikkelig varmeovn der inne:P. Begynte først med overklokking etter dette hadde sjedd og de klokkeforsøkene gikk ræva:P så... kan en CPU bli delvis varmeskada?

Lenke til kommentar

Har i ene PC-en min en slik, hører ikke stort fra den og den kjøler greit til mitt bruk(lett klokket E6750).

 

Andre kjører vannkjøling(Q6600), men blir byttet ut med en NH-U12P Når jeg får nytt kabinett til uka. Kan ikke si noe om støynivå eller kjøling på denne, men begge deler sies å være bra.

 

 

Eller så siesTRUE 120 Extreme å være beste luftkjøleren på markedet i dag. Noe jeg ikke kan si noe om, men har sett utallige her inne skryte varmt av den.

 

(merk at de to siste av den store sorten, sjekk fysiske mål så du vet at du har plass.

Lenke til kommentar
Har i ene PC-en min en slik, hører ikke stort fra den og den kjøler greit til mitt bruk(lett klokket E6750).

 

Andre kjører vannkjøling(Q6600), men blir byttet ut med en NH-U12P Når jeg får nytt kabinett til uka. Kan ikke si noe om støynivå eller kjøling på denne, men begge deler sies å være bra.

 

 

Eller så siesTRUE 120 Extreme å være beste luftkjøleren på markedet i dag. Noe jeg ikke kan si noe om, men har sett utallige her inne skryte varmt av den.

 

(merk at de to siste av den store sorten, sjekk fysiske mål så du vet at du har plass.

 

 

Leste litt her og der og endte opp med Zalman CNPS9500LED. Den er ikke den aller største, og bør kjøle mer enn godt nok til min cpu som ikke skal klokkes.

 

Da er det bare og fortsette på crappy laptop frem til vifta kommer i posten iløpet av neste uke...

Lenke til kommentar
Samme som den jeg har(bare m/LED) og den kjøler nok mer enn bra nok til din cpu uten klokk(takler sikkert en grei oc også) så sant du har god luftgjennomstrømning i kabinettet ditt.

 

Har en 120mm vifte som blåser inn mot HK. Eneste plassen jeg hadde til å sette den var under cd-brenner`n (uten at jeg forventer at du skjønner heeelt hvor jeg mener hehe)

 

Testet såvidt i stad, og kjente at det kjølte godt mot HK. Har dog fortsatt ikke tenkt til å klokke (ihvertfall ikke i første omgang) da jeg aldri har prøvd, og heller ikke ser behovet til mitt bruk

Lenke til kommentar
ingen vifte-plass bak? Det pleier å være standard. Bedre kjøling med kun eksos kontra kun inn. Hvordan kabinett har du?

 

Hmmm... ingen anelse om hva det heter. Gammelt. MEN jeg har ikke forsøkt skikkelig enda. Skal åpne og kikke litt mer jeg når jeg finner tiden :)

 

Forresten... er jo ei vifte fra psu bak da... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...