Gå til innhold

En god og varm radiator


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For de som har akvarie:

Her er det masse penger å spare.

Du kan spare pumpen ved å bruke den som allerede finnes i akvariet.

Du kan spare radiator ved å bruke akvariet som en diger vanntank.

I slike kalde vinterdager er dette jo ideelt for en gal overklokker.

da er det bare å koble sammen det hele og Overklokke til det maksium slik at vanntemperaturen i akvariet blir varmt. Da har både du og fisken det lunt og godt. ;-)

Lenke til kommentar

Fiskemat og avføring ville bare være et indirekte problem. Man kunne kjøre vannet gjenom filteret, og vannet ville være partikkel-rent. Men alger ville jo gro igjen hele dritten... For å ikke snakke om at man etterhvert ville få høye temperaturer i akvariet. Spesielt hvis man ripper mye :D

Lenke til kommentar
Fiskemat og avføring ville bare være et indirekte problem. Man kunne kjøre vannet gjenom filteret, og vannet ville være partikkel-rent. Men alger ville jo gro igjen hele dritten... For å ikke snakke om at man etterhvert ville få høye temperaturer i akvariet. Spesielt hvis man ripper mye :D

 

Da knerter man fisken :-D og bruker heller oppi diverse "farlige" stoffer som hindrer disse problemene.

 

* ment som en spøk*

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Jeg ville bare kommentere bruken av kjøleveske. Det er ikke akkurat så lurt å bruke dette blandet / istedet for vann. Grunnen til dette er at kjølevesken svekker vannets evne til å ta opp / gi fra seg varme. Har du for mye kjøleveske på en bil vil du oppleve at den koker over!

Husk at funksjonen til kjølevesker er å hindre at vannet blir så kaldt at det fryser...

 

Mvh

Tuller du? Kjøleveske/frostveske er ein og samme sak.

Av navnet så sier det seg sjølv at den både kjøler og hindrer at vannet fryser på samme tid. Den inneholder også stoff som hindrer motoren å korodere/ruste.

 

Men ei forutsettning er jo at det er blanda rett mengde med vann.

 

Skal ikkje starte nokon diskusjon om dette men slik er det i grove trekk.

 

P.S likte radiatoren din Terje :thumbs:

Endret av Ulvestad
Lenke til kommentar

Du har et poeng, men keir har faktisk rett her. Ved ren varmeoverføring er det så godt som ingenting som slår rent vann, og til tross for navnet vil kjølevæske senke kjøleeffekten om den blandes i. Grunnen til at den brukes er som dere sier å forhindre frost og korrosjon.

 

Husk også at det er en blanding av frostvæske og vann som gir det beste resultatet. Jeg mener å huske at 30-40% frostvæske gir absolutt best kuldebestandighet, rundt -50, men får du høyere konsentrasjon frostvæske blir det bare rot.

 

Til databruk: Ha bare oppi en liten dæsj frostvæske for å forhindre korrosjon og algedannelse, med mindre du har planer om å bruke kjølevæske under frysepunktet. Følg i så fall anvisningene på beholderen for best mulig effekt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Watermodd Radiator.

...

Denne PC 60x60 cm radiator kan fjerne ca 550 Watt.

Dog skal man min. bruge en 1048 pumpe. Skal radiatoren stå længere væk fra pc-en anbefales at bruge 1252 pumpen...

Skal gå i gang med mitt første vann-kjølings anlegg. Har fått en gamel 30x90 radiator ikke så ulik disse Watermodd Radiatorene.

 

Valg av pumpe er min utfordring.

 

Hva menes med lengere vekke ?

Slik jeghartenkt å plassere radiator fra pc'en så er det i rommet ved siden av og slange lengden kommer på ca 1,5m ... er jeg lant vekke da ?

Og hvor stor pumpe bør jeg da ha.

 

Hvilken pumpe støyer minst av eheim og hydor

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Alle mann til pumpene!

Eneste innvending jeg har er at man ikke under noen omstendigheter må helle oljen som er i radiatorer i avløpet direkte. Da tar du livet av fisk og annet rart som måtte komme i dets kretsløp, og i siste instans deg selv. Lever det til gift og næringsmiddeltilsynet. (?) Jeg er ikke sikker på hva det heter, men poenget forblir det samme

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...