Gå til innhold

Oppdatere skjermkort på eldre maskin


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en maskin som begynner å dra litt på årene, men vurderte om jeg skulle invistere i et litt bedre skjermkort. Så det jeg lurer på er om det vill ha noe for seg å bytte ut et

x800xt 256MB AGP kort med HD 3850 512MB GDDR3 AGP.

 

Resten av maskinen: Pentum 4 2.8 GHZ, 3 gig ram, OS XP.

 

Er usikker på om CPU blir så stor flaskehals at det ikke er noe poeng, eller vill jeg oppleve en viss forbedring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Har en maskin som begynner å dra litt på årene, men vurderte om jeg skulle invistere i et litt bedre skjermkort. Så det jeg lurer på er om det vill ha noe for seg å bytte ut et

x800xt 256MB AGP kort med HD 3850 512MB GDDR3 AGP.

 

Resten av maskinen: Pentum 4 2.8 GHZ, 3 gig ram, OS XP.

 

Er usikker på om CPU blir så stor flaskehals at det ikke er noe poeng, eller vill jeg oppleve en viss forbedring?

 

vil tro cpuen er en flaskehals, og hva med psuen vil den dra skjermkortet?

=)

Lenke til kommentar

Du vil uansett få bedre ytelse på grafikken. Support for DX10 osv.

Men det kan alikevel "lagge" hvis spill er for cpu intensive.

 

Jeg synes forøvrig det er litt bortkastet å oppgradere AGP .

Ville heller ventet til at jeg hadde lagt tilside litt mere kr. for å bytte hk+cpu+minne også , og valgt et pci-express grafikk kort.

Lenke til kommentar
Hei

 

Har en maskin som begynner å dra litt på årene, men vurderte om jeg skulle invistere i et litt bedre skjermkort. Så det jeg lurer på er om det vill ha noe for seg å bytte ut et

x800xt 256MB AGP kort med HD 3850 512MB GDDR3 AGP.

 

Resten av maskinen: Pentum 4 2.8 GHZ, 3 gig ram, OS XP.

 

Er usikker på om CPU blir så stor flaskehals at det ikke er noe poeng, eller vill jeg oppleve en viss forbedring?

 

vil tro cpuen er en flaskehals, og hva med psuen vil den dra skjermkortet?

=)

 

 

Tja, psuen tenkte jeg ikke på, godt poeng :-) Hvordan finner jeg egentlig ut hvilken PSU jeg har. Må jeg skru den ut for å sjekke, eller finnes det programvare i XP som kan gi meg den informasjonen?

Lenke til kommentar
Du vil uansett få bedre ytelse på grafikken. Support for DX10 osv.

Men det kan alikevel "lagge" hvis spill er for cpu intensive.

 

Jeg synes forøvrig det er litt bortkastet å oppgradere AGP .

Ville heller ventet til at jeg hadde lagt tilside litt mere kr. for å bytte hk+cpu+minne også , og valgt et pci-express grafikk kort.

 

 

Forsåvidt enig med deg, men tror ikke det vill bli aktuelt å kjøpe ny maskin før tidligst om 1 år, så tenkte jeg skulle presse ut det siste som er i maskinen min, uten å bruke altfor mye penger på det nå.

Lenke til kommentar
Hei

 

Har en maskin som begynner å dra litt på årene, men vurderte om jeg skulle invistere i et litt bedre skjermkort. Så det jeg lurer på er om det vill ha noe for seg å bytte ut et

x800xt 256MB AGP kort med HD 3850 512MB GDDR3 AGP.

 

Resten av maskinen: Pentum 4 2.8 GHZ, 3 gig ram, OS XP.

 

Er usikker på om CPU blir så stor flaskehals at det ikke er noe poeng, eller vill jeg oppleve en viss forbedring?

 

vil tro cpuen er en flaskehals, og hva med psuen vil den dra skjermkortet?

=)

 

 

Tja, psuen tenkte jeg ikke på, godt poeng :-) Hvordan finner jeg egentlig ut hvilken PSU jeg har. Må jeg skru den ut for å sjekke, eller finnes det programvare i XP som kan gi meg den informasjonen?

Du kan laste ned et program som heter "system information for Windows" (SIW). Det sier stort sett alt som er å vite om delene i pcen din.

Lenke til kommentar

Skjønner godt hva OT mener ang. å ikke måtte bytte ut alt. 3850 kortet er nok det beste valget for AGP. kjøpte meg nylig et slikt for min maskin også, men opplevde problemer beskrevet i en annen post. Når det gjelder nye skjermkort nå til dags krever de rimelig mye av PSUen og du trenger over 480w for å dra det kortet. Hvilken type Strømforsyning du har kan bare undersøkes ved å åpne selve maskinen da PSUen ikke sender ut noe data.

 

Til slutt, dersom du ønsker å bare oppgradere litt for rundt 2000NOK er dette et godt valg. det varer kanskje bare ett år, men dersom man ikke ønsker å bruke penger på nytt HK/minne/Sata disker/CPU etc., som blir en mye større utgift, så kan jeg godt anbefale dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...