Gå til innhold

Problemer med EOS 40D - Hadde 300D før


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et Canon EOS 40D like før jul, og fra april 2004 har jeg hatt EOS 300D (men så gikk det i stykker osv.)

 

På det nye kameraet (40D) blir det så gromsete bilder. F.eks når jeg tar bilder av rennende vatn i ei vanlig elv, så ser det litt ut som jeg har FRYKTELIG høg ISO eller noe sånt, selv om jeg har 100 eller 200, og 4-500 dels sek.

 

og i stille vatn som har sånne store bevegelser med, sånn etter at det har vært vind, og det nesten er stille med det ser litt ut som oljeflekker i solnedgagnslyset. Sånne situasjoner, ble VELDIG bra med EOS 300D, men på 40D bil det så skarpe kanter i de ovale sirkelene som blir når jeg fryser bildet. På f.eks 100 dels sek.

Veit ikke om jeg får forklart det rett, men: Det er på en måte forskjell på gromsette og usksarpt. På 300D ble det skarpt og fint i skogen på åsen en stykke unnda, men nå blir det gromsete. Ser litt ut som det er mala - strøket litt utover - litt som bonsaitrær.

 

Så jeg lurer litt på da:

ER EOS 40D mye mer sart for forskjellige lysforhold? Var EOS 300D mere et allround-kamera på en måte?

 

Serlig på dager med godt lys blir det dårligere på 40D. Eller i vanskelige lysforhold. HAr prøvd drøssevis av ISO'er, og både TV, P, AV og M

På EOS 300D hadde jeg nesten alltid P og 100 ISO, og det ble veldig bra

Nå blir det gjerne gromsete når jeg har 800 dels sek. og alt fra 100 til 3200 ISO

 

Har EOS 40D så mange flere muligheter at jeg MÅ ære mer manuell en 300D? (For 300D fikk jeg teil veldig raskt etter å ha kjøpt det...)

Det er bare så forvilende å gå nedover i bildekalitet når jeg har et (Etter hva jeg har lest og hørt) så mye bedre kamera)

 

Håper det er forståelig. :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg renger med at det er på PC-en det ser dårlig ut. For hvis det er selve LCD-en på kamera, så har Canon en bug som gjør at bildene på LCD-en blir sub-optmialt (for å si det pent). Dette er nå fikset i site firmware versjon.

 

Når det gjelder PC-en, så har jeg noen spørsmål:

1. Tar du bilder i JPEG?

2. Hva slags software bruker du til bildebehandlingen?

3. Hvilket objektiv bruker du?

 

Tom

Lenke til kommentar
er ikke så veldi god innen foto, men det går an å stille på skarpheten inni selve kameraet, kanskje du har den på fult. ikkje vet jeg, prøver bare å hjelpe :)

Ofte blir svar fra de som ikke er så veldig gode på det de svarer på ikke så veldig gode, men for en gangs skyld er det mulig at spikeren treffes på hodet.

 

40D leverer jo ekstremt softe jpeg-bilder med standardinnstillinger, så skarpheten må justeres opp dersom man er jpeg-bruker.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
er ikke så veldi god innen foto, men det går an å stille på skarpheten inni selve kameraet, kanskje du har den på fult. ikkje vet jeg, prøver bare å hjelpe :)

Ofte blir svar fra de som ikke er så veldig gode på det de svarer på ikke så veldig gode, men for en gangs skyld er det mulig at spikeren treffes på hodet.

 

40D leverer jo ekstremt softe jpeg-bilder med standardinnstillinger, så skarpheten må justeres opp dersom man er jpeg-bruker.

kan jo litt, men er ikke noen geek :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...