Gå til innhold

Nogen som kan skriva forslag til sub t meg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ville være til hjelp hvis du også kan antyde hvor mye plass du har til rådighet og hvor langt ned og opp i frekvens du vil at subben skal spille. Det er ikke problem å gi et forslag på en 300 liters sub som vil bass ned til ca 15 hz.

 

Er det helt nødvendig å poste 2 ganger? Se mitt svar her også.

Lenke til kommentar
Det ville være til hjelp hvis du også kan antyde hvor mye plass du har til rådighet og hvor langt ned og opp i frekvens du vil at subben skal spille. Det er ikke problem å gi et forslag på en 300 liters sub som vil bass ned til ca 15 hz.

 

Er det helt nødvendig å poste 2 ganger? Se mitt svar her også.

 

Har g000d plass samme hvor stor kassen er gjør alt for bassen!! Skal ha super sub på musikk i tillegg til hjemmekino

Lenke til kommentar

hvis du vil ha forslag lønner det seg å vite hvor stort rom det skal brukes i og hvordan bass du liker. (Dyp,fyldig,tørr,etc), skal den brukes til hjemmekino, musikk eller begge deler? Informasjon om hvordan høytalere og forsterker du har fra før av hadde også vært bra.

for 7000 kan du få kriminelt bra sub, men det er viktig at den passer inn med resten. :yes:

Lenke til kommentar
hvis du vil ha forslag lønner det seg å vite hvor stort rom det skal brukes i og hvordan bass du liker. (Dyp,fyldig,tørr,etc), skal den brukes til hjemmekino, musikk eller begge deler? Informasjon om hvordan høytalere og forsterker du har fra før av hadde også vært bra.

for 7000 kan du få kriminelt bra sub, men det er viktig at den passer inn med resten. :yes:

 

Har Audio Pro Stage 6 høytalere me 2 x 10 i kver høytaler og Onkyo 5 x 110w forsterker. Har eit middelsstort rom. 20 - 25m2. Vil ha mye bass på musikk. Men skal vere Ville eksplosjoner og i filmer!

Lenke til kommentar

Ljudia 2 stk 12" Peerless XLS-elementer og en DSW-400 forsterker tilsammen litt under 7000 kr. De to tolvtommerne kunne imidlertid trenge en kraftigere forsterker, men da må det bli Hypex HS500 som de har på Eltek, og den koster 6000 kroner.

 

Et alternativ er Peerless' nye SLS-elementer, tolvtommern koster kun 795kr pr. stk. To av disse tror jeg vil bli en bra match med en DSW-400 forsterker. Prisen blir ca. 5600,-. Du kan også ta en titt på Zachry's BX-serie. Dette er også kraftige og prisgunstige subelementer, 12" koster 995.- og 15" 1495,- pr. stk.

Lenke til kommentar
jeg ville sjekket ut www.perel-import.com,

der har du kvalitet og seriøsitet til utrolige priser.

 

Hmm. perel-import, minner mer om en sleip (bil)selger med utsagn som

 

"Det vil si at den er laget med kun det ypperste av komponenter innen dagens nye teknologi".

"PR-6390 Turbo er Boschmann sin geniale Super BASS høytaler. HELE 1400Watt tilsammen sier sitt. Disse høytalerane trøkker garantert så mye at det ikke trengs noe subwoofer i tilegg, spesielt ikke vis du også velger et par PR-6013 Turbo som fronthøytalere".

" G-9633S er den "dårligste" 4-veis høytalern jeg selger. MEN fortsatt noe av det beste"

"Vår nest beste forsterker på 1500watt. Meget kraftfull og drar det som trengs for og lage liv & røre i bilen".

"Gir GARANTERT best lyd i bilen"

 

høres ikke akkurat ut som en seriøs hi-fi selger.

 

og hva med "testene" - utført av dem selv?

Lenke til kommentar

Har Audio Pro Stage 6 høytalere me 2 x 10 i kver høytaler og Onkyo 5 x 110w forsterker. Har eit middelsstort rom. 20 - 25m2. Vil ha mye bass på musikk. Men skal vere Ville eksplosjoner og i filmer!

 

Et problem du møter er at musikk og filmer er mikset forskjellig. Grovt sett kan man si at filmer inneholder mye effekter fra ca 50 hz og nedover, mens musikk som oftest inneholder bass fra ca 50 hz og oppover til 100/150 hz. Dvs at du du da vil ha en sub som spiller fra 20/30 hz og oppover til 100/150 hz.

 

Det man da kan ende opp med er relativt små elementer i relativt stort kassevolum. Et alternativ er å forsøke seg med to forskjellige subber. En til film og en til musikk. Du kan bruke 12" Peerlessene til begge, men til musikk vil en 8" Peerless CSX i en kasse på ca 30 liter duge godt.

 

Skal du ha mere bass, kan du forsøke å plassere høyttalerne i hjørne :roll: eller bytte til skikkelige signalkabler :wink: .

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har noe imot store kasser har jeg et veldig bra alternativ til deg. 2x Peerless SWR 315 i 120 liters kasse med hver sin 2000kr forsterker fra eltek. Konstruksjonen var et selvbyggerprosjekt i High Fidelity for mange år siden, og denne konstruksjonen er VELDIG populær hos de som har bygd den. Du har to valg ved konstruksjonen:

 

Lukket kasse, enkelt å bygge, passer bra med hjørneplassering, går ned til underkant av 30 hz, veldig musikalsk, veldig kjapp transientrespons.

 

Bassrefleks, noe vanskligere å bygge litt dyrere kasse, går ned til rundt 20 hz, ikke like musikalsk og rask (men forstatt bra), Kraftfull bass!

 

Med en sub i hvert hjørne får du vesentlig mindre stående bølger i rommet. Konstruksjonen i lukket kasse kan spille opptil rundt 110-114 dB, men den i bassrefleks kan spille opptil 119 dB!! :o

 

Så får du tenke på om musikk eller hjemmekino er favoritten!

 

High Fidelity anbefalte lukket kasse til sine lesere, grunnen er at denne konstrukjsonen var så musikalsk at den ikke gjorde skam på høytalere i virkelig high end klassen. :)

 

Prisen for to slike subber uten kasse, dempematerialer, bassrefleksrør ol, blir da 5800 kr. MDF plater er mest brukt i slike konstruksjoner men for å ikke overskride budsjettet ditt anbefaler jeg deg å bruke tykke sponplater med mye avstivning, 30 mm sponplater skulle de ha de fleste steder.

 

Har du spørsmål om selve byggeutførelsen, bare spør. :wink:

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har noe imot store kasser har jeg et veldig bra alternativ til deg. 2x Peerless SWR 315 i 120 liters kasse med hver sin 2000kr forsterker fra eltek. Konstruksjonen var et selvbyggerprosjekt i High Fidelity for mange år siden, og denne konstruksjonen er VELDIG populær hos de som har bygd den. Du har to valg ved konstruksjonen:

 

Lukket kasse, enkelt å bygge, passer bra med hjørneplassering, går ned til underkant av 30 hz, veldig musikalsk, veldig kjapp transientrespons.

 

Bassrefleks, noe vanskligere å bygge litt dyrere kasse, går ned til rundt 20 hz, ikke like musikalsk og rask (men forstatt bra), Kraftfull bass!

 

Med en sub i hvert hjørne får du vesentlig mindre stående bølger i rommet. Konstruksjonen i lukket kasse kan spille opptil rundt 110-114 dB, men den i bassrefleks kan spille opptil 119 dB!! :o  

 

Så får du tenke på om musikk eller hjemmekino er favoritten!

 

High Fidelity anbefalte lukket kasse til sine lesere, grunnen er at denne konstrukjsonen var så musikalsk at den ikke gjorde skam på høytalere i virkelig high end klassen. :)  

 

Prisen for to slike subber uten kasse, dempematerialer, bassrefleksrør ol, blir da 5800 kr. MDF plater er mest brukt i slike konstruksjoner men for å ikke overskride budsjettet ditt anbefaler jeg deg å bruke tykke sponplater med mye avstivning, 30 mm sponplater skulle de ha de fleste steder.  

 

Har du spørsmål om selve byggeutførelsen, bare spør. :wink:

 

Ja fant den.. men er den noe bra? Skal kunne spille sinnsykt høyt. Det elementet har jo ikke slaglengde nesten.. :oops:

Lenke til kommentar

www.dynabel.no

 

De har garantert hørt om "Abyss" som denne konstruksjonen het.

De er veldig hjelpsomme og kan garantert hjelpe deg bedre enn noen av oss her på forumet. Skulle egentlig ikke forundre meg om noen der hadde bygd denne selv en gang.

Lenke til kommentar

hvis dere velger å ikke handle fra perel import fordi han har skrivefeil, så dere om det :)

 

jeg kjenner hvertfall mannen bak firmaet og flere kunder, og mener helt seriøst at du skal grave utrolig dypt for å finne noen sikrere kvalitets og prismessig. og det her er ikke noe jeg sier fordi jeg veit hvem karen er. har kun hørt om godt fornøyde kunder, bare les hva folk har skrevet om han på qxl hvor han ofte aksjonerer bort nye varer.

Lenke til kommentar

Har du kontaktet eltek?

Tror ikke du kommer til å få så mange forslag her på forumet.

Du kan jo prøve på noen av de dedikerte hifi forumene, men jeg synes folk der er rare. :D Mye synsing og kverulering. Mange gode furum på engelsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...