Gå til innhold

Barbermaskin eller den gamle våtbarberingen?


Anbefalte innlegg

Ok, her er tegninga.

 

Har for lengst gått lei av høvel og skum og vil derfor prøve barbermaskin. Jeg er en gutt som fyller 17 år i morra og jeg ønsker meg maskin av Mamma og Pappa. Skal gå på Expert med dem og se hva vi får kjøpt under tusenlappen. Så først på Philips' Arcitec men den var alt for dyr. Har prøvd trehodede maskiner før og synes dette er tingen. Philips synes jeg virker som et godt alternativ, spesielt med sine Nivea for Men maskiner.

 

Setter også pris på tips om andre maskiner og synspunkter på Philips sine barbermaskiner.

Endret av Tobo-Potato
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes Philshave er utrolig klumpete, liker Braun sine bedre - men det er jo bare min mening. Kjøpte selv Braun Cruzer 3, da denne har litt snasne funksjoner som skjeggtrimmer og tre-dagers-funksjon, noe jeg synes er litt greit.

 

Braun har jo smalere barberhode, så det blir lettere å barbere halsen. Philshave har tre-delt hode, så det blir litt vanskelig å komme til skikkelig synes jeg.

Lenke til kommentar

Hva har du barbert deg med til nå? Tipper Gillette-høvel og skum fra trykkboks? Som ivrig "wetshaver" kan jeg gi deg et tips først. Jeg bruker en tradisjonell barberhøvel med ett blad, samt barberkost og krem/såpe. Dette er milevis bedre enn Gillettesakene og mye morsommere også! Om du vil går det fort, raskt og enkelt, men det er også digg å kunne ta seg tid med å lage et flott skum med barberkosten, nyte de gode duftene og sette pris på en skikkelig barberhøvel eller kniv. Jeg mislikte barbering de årene jeg brukte Mach3 og kjøpte meg også en barbermaskin. Jeg har kraftig skjeggvekst og Philips barbermaskinen jeg hadde var nærmest ubrukelig. Nå har det nok skjedd noe fremskritt siden da, men jeg går i alle fall aldri tilbake. Mulig barbermaskin funker bra om du ikke har så kraftig skjeggvekst, men jeg ser i alle fall ikke noe sjarm eller komfort i det. Sjekk

for en introduksjon. Dersom du synes dette er noe for deg så vil jeg anbefale å ta en titt innom Barbershop, handler der fast og er veldig fornøyd.
Lenke til kommentar

Blant høvler ville jeg gått for Merkur 23C. Det er en god høvel for nybegynnere, men den er også populære blant folk som har barbert seg med DE-høvler i årevis. Den er helt lik 34C (ser ut til å være utsolgt), men har lengre skaft.

 

Barberkost tror mange bare er noe gammelt tull, men det er det absolutt ikke. Du får så fantastisk skum med en kost at man blir helt overrasket. Du trenger også mindre krem/såpe pr. gang, så det blir jo besparelser over tid. En slik kost holder i årevis fremover, så selv om de kan koste litt er det en god investering :) Selv har jeg massevis med koster, det blir fort en hobby og samlemani av dette :) Du trenger ikke nødvendigvis det dyreste og beste med en gang. En men-u Barbiere kan holde i starten, men du må være klar over at denne er mye stivere enn koster med grevlinghår, og den vil ikke gi et like fint skum. Har du litt mer til over vill jeg gått for en Simpsons Special eller Edwin Jagger.

 

Blant såper og kremer er det et gedigent utvalg, og du vil nok bli fornøyd uansett hva du velger. Det er mange ulike dufter å velge mellom, så du må tenkte litt over hva du liker. Ellers er en barberkopp fint å ha, men dette er ting du kan kjøpe etter hvert, en vanlig kopp funker jo også. Sjekk også forumet hos barbershop. Der får du svar på alle spørsmål du måtte ha vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Stiller meg 100% bak Vralteladden! Tradisjonell barbering utvilker seg ofte til å bli en hobby og når du går rundt og gleder deg til neste gang du skal barbere deg vil du definitivt føle investeringen var vel verdt det selv om pengene flyr av gårde om (når ;)) manien tar deg. :wee: Som nevnt, ta en titt på barbershop.nos forum, vi begynner å bli en aktiv gjeng der nå og stemningen er på topp om dagen!

 

Edit: Ta også en titt i denne tråden. Forumets egen tradisjonell barberings tråd.

Endret av miCro
Lenke til kommentar
Vurderer mer og mer våtbarbering, men er redd for at jeg skal bli en manisk samler som alle andre våtbarberere ser ut til å bli etter hvert.

Hehe, dette forteller de deg ikke noe om, vettu. Faren er stor for at det skjer, nemlig. :) Men du verden, for en oppgradering i personlig velvære!

 

Når det gjelder såpe så har jeg selv denne her, men det skal sies at det tok litt tid før jeg fikk taket på å lage bra skum av den. Du kan forresten kanskje vurdere noen av de Col. Conk-såpene som Barbershop fikk inn nå nylig? De har visst veldig bra rykte på seg for å gi mye for pengene, og det kan jo kanskje være greit med noen litt mindre såper når du er nysgjerrig og vil teste ut ...

Lenke til kommentar

Takk for forslaget om Colonel Conk! Tror jeg går for Colonel Conk Amber Shave Soap, noen andre som har prøvd den? Barberte meg med den ekle Gillette Fusion høvelen min i går for å se staselig ut på nasjonaldagen, men fy faen så irritert huden blir etter en omgang med den, helt latterlig. Er nødt til å smøre på en masse aftershave i etterkant for å lindre irritasjonene. Gleder meg til de ekte varene!

Lenke til kommentar

Jeg har ingen erfaring med Col. Conk selv - ennå. Står på terskelen til å bestille, men har ikke helt bestemt for hvilke(n) jeg vil ha. I mellomtiden er forumet og Reviews-seksjonen på Badger & Blade (link til omtale av Col. Conk Amber) et fint sted for å se hva andre mener.

 

Red.: Hehe, denne setningen sier kanskje det meste?

 

I second the comment that a bar of Col Conk and a tube of Proraso should be in everyone's starter kit. In fact, I think Col. Conk's Amber should be your first soap (skip the Williams) because you'll have pretty good luck lathering and protecting your face during those early DE shaves with the Conk.

Virker som at det er bred enighet om at dette er en såpe som vanskelig kan slå feil. :)

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Col Conk og Proraso høres ut som den ideelle start. Nå har jeg ikke prøvd førstnevnte enda, men som TwinMOS sier har den et meget godt rykte for å være en såpe som gir mye for pengene. Proraso er definitivt også en krem som er fin og starte med. Ikke bare gir den et godt skum, men den har en deilig avkjølende effekt som kan være kjekk de første barberingene om man bruker litt for mye press på høvelen.

Lenke til kommentar

Col Conk er en barbersåpe og Proraso er en barberkrem, man bruker begge til å lage skum. :) Proraso lager også aftershave ja, men barbershop.no fører kun barberkremen deres. Proraso er rett og slett en produsent som lager mange forskjellig barberprodukter.

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...