Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere det med lagring av bilder?

Har etterhvert en full liten lagringsenhet med bilder, men burde kanskje begynne å tenke på back up alà prinsippet bedre føre var.....

Hva bruker du til å lagre dine bilder på?

Hvor mange steder lagrer du bildene?

Hvor stor kapasitet bør en lagringsenhet ha?

Bedre med flere små, enn en stor?

Hvor oppbevarer du enheten(e)?

Hvor ofte tar du back up?

 

På forhånd tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lagrer bildene på en egen filserver som kjører raid slik at diskene blir speilet. To partisjoner på 1 TB hver pluss systemdisk på den filservern, så plass burde det være nok av. :) Kopierer bildene på en ekstern harddsik som jeg oppbevarer på jobben ca. 1 gang i uken.

 

Glemte å få med at de bildene jeg tar med Mamiyaen, Linhofen og F5en lagres i plastlommer i perm.

Endret av M.H
Lenke til kommentar

Hovedlagring på intern disk i PCen, og backup på ekstern eSATA-disk som er helt identisk. Om den i PCen konker kan jeg ta backupdisken ut av det eksterne kabinettet og sette den i PCen og dermed være klar til å jobbe videre på fem minutter.

 

Hver gang jeg har oppdatert backupdisken tar jeg den med til jobb hvor jeg har en identisk disk. Den blir så tatt med hjem og oppdatert senere samme dag. dermed har jeg to fullverdige backupdisker på to forskjellige steder. Burde være så trygg som jeg kan bli da.

Lenke til kommentar
Hovedlagring på intern disk i PCen, og backup på ekstern eSATA-disk som er helt identisk. Om den i PCen konker kan jeg ta backupdisken ut av det eksterne kabinettet og sette den i PCen og dermed være klar til å jobbe videre på fem minutter.

 

Hver gang jeg har oppdatert backupdisken tar jeg den med til jobb hvor jeg har en identisk disk. Den blir så tatt med hjem og oppdatert senere samme dag. dermed har jeg to fullverdige backupdisker på to forskjellige steder. Burde være så trygg som jeg kan bli da.

Dette høres ut som en brukbar strategi. Hva slags software bruker du da ?

 

Tom

 

PS. Hilsen en som akkurat holder på å bygge opp en laptop etter HD krasj (100% død)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg leker med tanken på å sette opp en backupserver på mine foreldres WinXP maskin. I prinsippet er det jo bare å sette opp en FTP-server, men idéelt sett ønsker jeg en løsning hvor jeg kan montere det som en nettverksdisk på min egen Vista-maskin, sånn at jeg kan bruke den samme AlwaySync-løsningen som jeg gjør med backupdiskene mine her hjemme.

 

Noen som har tips til hvordan jeg kan fikse dette?

 

(FWIW så har de Telenor adsl - jeg vet ikke om de filtrerer på emkelte porter - f.eks 21 - slik min isp gjør)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Henger meg på tomsi42

 

En artikkel som fokuserer på Backup og alternativene som finnes, fordeler og ulemper...

 

Selv har jeg akkurat gjennopprettet 177Gb med bilder og video, hadde ikke backup...

 

jokabele: mozy.com viker til å være billigere en mange andre alternativer jeg har sett (1500kr året), hvordan fungerer denne tjeneste for deg.?

 

Edit: http://www.akam.no/artikler/sikker_lagring_av_bilder/48457

 

Dette virker ikke å være noe aktuelt alternativ...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Hvordan gjør dere det med lagring av bilder?

Har etterhvert en full liten lagringsenhet med bilder, men burde kanskje begynne å tenke på back up alà prinsippet bedre føre var.....

Hva bruker du til å lagre dine bilder på?

Hvor mange steder lagrer du bildene?

Hvor stor kapasitet bør en lagringsenhet ha?

Bedre med flere små, enn en stor?

Hvor oppbevarer du enheten(e)?

Hvor ofte tar du back up?

 

På forhånd tusen takk for svar.

 

Har backup av bildene på alle datamaskiner innenfor huset, og også på to steder utenfor huset.

Jeg kjører kun backup til harddisker på maskiner som står på, ikke noe DVD-brenning (det tar for mye tid), og jeg formaterer aldri minnekortet før backup er tatt internt i huset og også ut av huset (anta alltid at din harddisk vil kræsje når som helst).

 

Backupprogramvare er "rsync", gratis og kryssplattform (open source). Det tar meg ett sekund å initiere en backup. Dette er viktig, tar det for lang tid å ta backup, blir det ikke gjort.

Lenke til kommentar

Slenger meg på ønske om test av backup programmer.

 

Selv bruker jeg SyncToy fra Microsoft. Enkelt, greit og gratis program.

 

Tar backup på 2 eksterne disker hver gang bilder overføres før jeg formaterer minnebrikken(e).

 

Men harddisken på min bærbare pc er nå sprengt. 100 GB blir fort brukt opp.

 

Har en ekstern disk på 160 GB og en annen på 320 GB. Har passert 100 GB med bilder nå og etter at jeg har kjøpt med D300 og skyter konsekvent RAW ser jeg at oppfyllingstakten øker. Hvert bilde opptar 11-15 MB i 12-bit.

 

Til nå har jeg tatt vare på RAW-filene. Men en tanke som har slått meg er om jeg kanskje skulle beholdt RAW av de beste bildene og heller laget JPG av de resterende bildene og slettet RAW-filene til disse... Har ikke fått meg til å gjøre det enda.

Noen andre som gjør eller vurderer å gjøre dette?

Endret av El chico
Lenke til kommentar
Til nå har jeg tatt vare på RAW-filene. Men en tanke som har slått meg er om jeg kanskje skulle beholdt RAW av de beste bildene og heller laget JPG av de resterende bildene og slettet RAW-filene til disse... Har ikke fått meg til å gjøre det enda.

Noen andre som gjør eller vurderer å gjøre dette?

Ville du vurdert å makulere negativene, og bare beholdt papirkopiene dine? Aldri i verden om jeg ville gjort det... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...