Gå til innhold

LØST! office 2007 hjelp


Anbefalte innlegg

Hei

 

Driver og skal lage en lønnsbergening sak i excel 2007.

 

Når man skal regne skatten får jeg et lite problem. Det jeg tenker på er de som bruker tabell, altså jeg har tatt ned oversikten over tabell fra skatteetaten.no å fått dem på en egen sheet. Det jeg nå skal gjøre er å få skrevet en kode, der man skal først finne ut hvilkent tabell nr brukeren har satt inn, så skal den lete etter det tabell nr før man igjen skal lete til nemeste siffer i den tabellen sånn at man skal bruke tallet som er oppgitt for denne summen.

 

noen som har noen forslag på en kode?

 

=HVIS(Oppsett!C38=2;((W53-W54)*Oppsett!C10%);HVIS(Oppsett!C39=1;FINN.RAD((W53-W54);Tabelltrekk!D2:E800;2);HVIS(Oppsett!C39=2;FINN.RAD((W53-W54);Tabelltrekk!D7992:E8790;2);"Ingen tabell")))

 

Dette er en kode jeg har brukt, så har jeg lagt inn nr 1 og 2 på tablltrekk 7100 og 7110 foreksempel, men hvis jeg skal skrive koder til vær enkelt så får jeg jo over 100 koder, å her er det jo begrensinger.

 

kan noen hjelpe?

Endret av amess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan HLOOKUP eller VLOOKUP være til hjelp?

 

 

Hehe, bruker norsk versjon her:) mener du da finn.rad/finn.kollone?

 

Fant ut hva du mente nå, ja usann eller sann. var det jeg hadde tenkt å bruke.

 

Det jeg har gjort er at jeg har laget en rullgardin der man kan velge vilken tabell man ligger under, der 7100 er verdi 1 og 7101 er verdi 2, som kommer opp i en annen celle. Fra denne cellen igjen har jeg tenkt å bruke verdiene som 1,2,3 osv. når jeg skal skrive koden. Tenkte at kanskje dette kunne funke:

 

==HVIS(Oppsett!$C$39=10;FINN.KOLONNE(Tabelltrekk!$D$7193:$E$7209;2;1;USANN))

 

tabelltekk! etter den sheeten som alle tabelene ligger på.

 

er du ekspert i dette, kan jeg godt sende fila til deg, sånn at hvis du gidder, så kan du se på den;)

Lenke til kommentar
Kan HLOOKUP eller VLOOKUP være til hjelp?

 

 

Hehe, bruker norsk versjon her:) mener du da finn.rad/finn.kollone?

 

Fant ut hva du mente nå, ja usann eller sann. var det jeg hadde tenkt å bruke.

 

Det jeg har gjort er at jeg har laget en rullgardin der man kan velge vilken tabell man ligger under, der 7100 er verdi 1 og 7101 er verdi 2, som kommer opp i en annen celle. Fra denne cellen igjen har jeg tenkt å bruke verdiene som 1,2,3 osv. når jeg skal skrive koden. Tenkte at kanskje dette kunne funke:

 

==HVIS(Oppsett!$C$39=10;FINN.KOLONNE(Tabelltrekk!$D$7193:$E$7209;2;1;USANN))

 

tabelltekk! etter den sheeten som alle tabelene ligger på.

 

er du ekspert i dette, kan jeg godt sende fila til deg, sånn at hvis du gidder, så kan du se på den;)

 

For å si det enkelt:

Jeg trenger en kode som først skal søke i kolonne A treffer den i kolonne A så skal den gå til kolonne B for å finne nermeste tall, også skal han vise det talle som ligger i samme rad men i kollonne C.

 

Enklere nå?:)

Lenke til kommentar
Hva med denne?

=FINN.RAD(FINN.RAD(A3; A3:B6; 2; SANN); B3:C6; 2; SANN)

 

hm. den må finne nettoen min også da, så skal den ta nettoen min og finne beløpet som er nermest den.

 

legger ved noen bilder så kan du se:

 

http://bildr.no/view/197477 her velger bruker vilken tabell nr han har

 

http://bildr.no/view/197476 jannuar måned. Koden må jo ta nummret man får i sum førskatt minusere med fagforeninskontigent. og så bruke det beløpet til å finne netto og se hvor mye skatt det skal trekkes.

 

http://bildr.no/view/197478 tabell sheeten: her har jeg sakset inn tabellsiffrene som man kan finne på skatteetaten.no

det er tabell kode fra 7100 til 7170 jeg har sakset inn.

 

Det excel da må gjøre er å ta med seg netto beløp, se hvilken tabell kode brukeren har lagt inn, og se gå til tabell sheeten. Da må den først finne riktig tabell, så gå ut til kolonne D og finne tallet som er nermest min netto, får så å vise kolonne E som ligger i samme rad som det bruker har fått i netto.

 

skjønner?:)

Lenke til kommentar
Hva med denne?

=FINN.RAD(FINN.RAD(A3; A3:B6; 2; SANN); B3:C6; 2; SANN)

Tror at denne koden skal gjøre som du skriver over:

 

For å si det enkelt:

Jeg trenger en kode som først skal søke i kolonne A treffer den i kolonne A så skal den gå til kolonne B for å finne nermeste tall, også skal han vise det talle som ligger i samme rad men i kollonne C.

 

Enklere nå?

Endret av HiSpeed
Lenke til kommentar
Hva med denne?

=FINN.RAD(FINN.RAD(A3; A3:B6; 2; SANN); B3:C6; 2; SANN)

Tror at denne koden skal gjøre som du skriver over:

 

For å si det enkelt:

Jeg trenger en kode som først skal søke i kolonne A treffer den i kolonne A så skal den gå til kolonne B for å finne nermeste tall, også skal han vise det talle som ligger i samme rad men i kollonne C.

 

Enklere nå?

 

 

Hehe, ja den gjør det. men den skal gjøre mere, i den koden du skrev, hvordan vet den at den skal foreksempell søke til den treffer 7102 i kolonne A ?

 

hvordan vet han hva min brutto er?

Lenke til kommentar

Jeg håper det ikke skal brukes kommersielt. Du vil nemlig få baksmell om du trekker av fagforeningskontingenten. Kun 2700 (eller noe) er skattefritt, og det gjøres på selvangivelsen og ikke på lønnslippen.

 

Du kan godt sende meg fila så skal jeg se på den.

Lenke til kommentar
Jeg håper det ikke skal brukes kommersielt. Du vil nemlig få baksmell om du trekker av fagforeningskontingenten. Kun 2700 (eller noe) er skattefritt, og det gjøres på selvangivelsen og ikke på lønnslippen.

 

Du kan godt sende meg fila så skal jeg se på den.

 

 

LØST av rozon, stor takk til han for all hjelp:)

 

til noen som kanskje skjønte det og lurer på kode så er den her:

=HVIS(Oppsett!C38=2;((W52)*Oppsett!C10%);FINN.RAD(AVRUND.NED(W52/100;0)*100;Tabell!A1:AL800;Oppsett!C39+1))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...