fototim Skrevet 13. mai 2008 Skrevet 13. mai 2008 Ibend nevner mink. I fjord hadde jeg en ganske morsom opplevelse med en mink når jeg padla med kano langs ei strand. Mens jeg padla langs stranda så jaget jeg en rødstilk foran meg. Hver gang jeg var omtrent 25 meter unna tok den til vingene og fløy ca 100 meter bortover stranda. Så satte den seg på en stein og gjorde rødstilkting. Dette gjentok seg en tre fire ganger. Så dukker det plutselig opp en mink bak steinen den satt på. Rødstilken var ekstra opptatt med å gjøre rødstilkting, så minken fikk god tid på å forberede seg på å gjøre minketing. Akkurat i det den var i ferd med å gjøre spranget, så får den øye på meg. Den blir nærmest hypnotisert av det merkelige den fikk se, en kamukledd galning i en underlig farkost som kom sigende. Dette ga rødstilken anledning til å stikke. Det var et kostlig syn å studere minken der øynene gikk fra meg til steika som forsvant og tilbake igjen. Den fikk ikke bestemt seg for hva den skulle gjøre. Det er en liten moral i denne historien. Nemlig at det går an å utnytte en del arters naturlige nysgjerrighet. Minken er absolutt en av dem. Det samme gjelder røyskatt. Begge er lettskremte, men de kommer ofte tilbake for å sjekke hva de rømte fra.
fototim Skrevet 13. mai 2008 Skrevet 13. mai 2008 Det har virkning, har personlig erfaring... Men lenge siden jeg fotograferte fugler, orker ikke med 70-300mm'ern heller, så får vente til jeg får 500mm'ern Jeg har faktisk fått ny giv, etter at jeg fikk meg 300/4. Nå ligger 500mm nærmest på hylla Det synes det er utrolig gøy å slippe å være så avhengig av stativ.
Nautica Skrevet 13. mai 2008 Skrevet 13. mai 2008 Jaktet en del før. Når jeg satt på post og det kom dyr forbi hare/rev/rådyr,stortsett alt mulig type dyr. Da brukte jeg og holde en hand over det ene øyet,dyrene kunne komme helt inntil meg uten og oppdage meg. Blei kun oppdaget når jeg beveget meg eller de fikk ferten av meg. Lærte denne teknikken av eldre jegere som har sittet mye i terrenget. Du kan prøve det med en katt,det funker helt topp.Vet du om en "tråkk" som en katt bruker regelmessig så still deg der i mot vinden,helt stille,den ser deg ikke før du beveger deg eller den lukter deg.
Bruker-93156 Skrevet 13. mai 2008 Skrevet 13. mai 2008 Det har virkning, har personlig erfaring... Men lenge siden jeg fotograferte fugler, orker ikke med 70-300mm'ern heller, så får vente til jeg får 500mm'ern Jeg har faktisk fått ny giv, etter at jeg fikk meg 300/4. Nå ligger 500mm nærmest på hylla Det synes det er utrolig gøy å slippe å være så avhengig av stativ. Er vel 10k for en Nikkor 300mm f/4, så nei...
idenb Skrevet 14. mai 2008 Forfatter Skrevet 14. mai 2008 Hva betyr ponco? På noen camotelt er det ganske store vinduer, hva er best å tette disse med?? Det bør jo gå ann å se ut gjennom de sammtidig som de er små
Boralis Skrevet 14. mai 2008 Skrevet 14. mai 2008 Hva betyr ponco?På noen camotelt er det ganske store vinduer, hva er best å tette disse med?? Det bør jo gå ann å se ut gjennom de sammtidig som de er små Det er vel luker foran disse vinduene som kan åpnes/lukkes,vil tro det er mulig å modifisere disse slik at en bare kan åpne en del av luken. Det er iallefall planen min om jeg går til annskaffelse av et slikt, nemmelig å lage lukene slik at jeg kan åpne en del slik at bare objektivet stikker ut og så en liten ved siden av som jeg kan åpne for å kikke ut ved behov
idenb Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Skrevet 16. mai 2008 Hei nå har jeg kommt såpass langt at jeg snart skal bestille både stativ og camoduker, men det er en ting jeg lurer på angående camodukene. Hvor mange duker trenger jeg for å lage en lavo med plass til to-tre stykk og finnes det noen stolper som får det til å stå, eller må jeg bare finne noen pinner?
Boralis Skrevet 16. mai 2008 Skrevet 16. mai 2008 (endret) Hei nå har jeg kommt såpass langt at jeg snart skal bestille både stativ og camoduker, men det er en ting jeg lurer på angående camodukene. Hvor mange duker trenger jeg for å lage en lavo med plass til to-tre stykk og finnes det noen stolper som får det til å stå, eller må jeg bare finne noen pinner? Kan disse brukes? http://www.forsvarsbrukt.no/shopexd.asp?id=375 Endret 16. mai 2008 av Snekker`n
idenb Skrevet 16. mai 2008 Forfatter Skrevet 16. mai 2008 Hvet du hvor høye de kan bli og hvordan jeg eventuellt fester dem??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå