Gå til innhold

Er det lønnsomt å importere bil selv ?


Anbefalte innlegg

Altså : jeg kjøper SUV i utlandet for ca 100 tusen kroner. Med moms og co2 avgift, effektavgift, engangsavgift, vektavgift, vrakpant og med bruksfradrag trukket fra har prisen på doningen blitt fire ganger så dyr som verdien når skiltene er på. Sluttsum er på hele 432 tusen. Avgiftene til staten er mere enn 300 tusen !! Er det ikke lønnsomt å importere selv ? Må man få bilen gratis før det lønner seg å importere ? Man får jo en tilsvarende japsebil fra butikk til ca 230 tusen !!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+19283741
For et par år siden importerte vi en Volvo V40 fra tyskland. Jeg har ingen tall i hodet, men når vi solgte den året etter hadde vi bare gått et par tusen i underskudd, innberegnet alle kostnader (bortsett fra persontransport og opphold i tyskland)

 

Hvis jeg ikke tar helt feil nå så er dette en relativt dyr bil? Når man da har "gratis" ferie og nesten gratis og relativt dyr bil så er det jo ikke så lite lønnsomt akkurat :)

Lenke til kommentar

Vel.... dyr tror jeg ikke den er men den er ca ett år gammel bruktbil. 4wd, aircondition. 128 hk motor (bensin ). Fatter ikke at man må fake kjøpspris for å ha råd til å importere. Ha en falsk kvittering som i virkeligheten viser bare halv kjøpssum. Jeg vet dette blir gjort av enkelte. En risikosport. Kjenner en som importerte en relativt stor og fin Mitsubishi 4WD Sport ett eller annet. Han klaget ikke over hvor dyrt det var. Han påstod at det var butikk.

Lenke til kommentar

Om du skal tape eller tjene penger på å importere en bil kommer jo an på flere andre ting enn bare beregning av avgifter. Jeg tviler på at de som er proffe faker kvitteringer for å kutte avgiftene da må de jo også fake salgskvitteringene hvis de driver et firma og fører regnskap der de må skatte for et eventuelt overskudd. Hvis det skal lønne seg så tror jeg du må ha litt teft for bil og penger og se etter kvalitets biler som er etterspurte og gjerne mangelvare her hjemme. For noen år siden så var det vell f.eks stort underskudd på brukte tyske og svenske stasjonsvogner. Jeg vet ikke men jeg ville ikke tatt sjangsen på å starte med SUV import til norge akkurat nå da jeg tror bruktprisene på disse skal mye ned i år både i norge og andre land på grunn av at drivstoffprisen skal opp :D

Lenke til kommentar

Nja.. tenkte ikke på å starte import. Bilen jeg valgte er et eksempel på hvor tullete det er. At den firedoblet seg i pris var en stor overraskelse. Du kan jo skrive to kvitteringer hos en privat feks. Er det stor avgift fordi bilen er kun ett år gammel ?

Endret av Patri Ot
Lenke til kommentar
Nja.. tenkte ikke på å starte import. Bilen jeg valgte er et eksempel på hvor tullete det er. At den firedoblet seg i pris var en stor overraskelse. Du kan jo skrive to kvitteringer hos en privat feks. Er det stor avgift fordi bilen er kun ett år gammel ?

 

Avgiftene er vell beregnet slik at det egentlig ikke skal lønne seg å importere men at prisen skal bli omtrent det samme som for en bruktbil av samme modell her i norge. I noen tilfeller lønner det seg hvis bruktprisene på akkurat noen utvalgte modeller er høye her i norge fordi at det har blitt solgt få av de nye i norge men at de er veldig ettertraktede som bruktbiler. F.eks Nissan 200 sx ble jo nesten ikke solgt ny her i norge men etter noen år så ble den veldig populær som bruktbil og folk betalte veldig mye. Norske myndigheter kan jo ikke helt forutsi hvilke biler som kommer til å holde seg veldig høyt i pris og hvilke som synker veldig mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...