Gå til innhold

Pinhole med 20D


Anbefalte innlegg

Merk; endret tittel på tråden

 

Ble litt inspirert etter å ha vært en tur inne i Camera Obscura-bua i Trondheim.

 

Jeg tenkte at man burde kunne ta bilde ved hjelp av det samme prinsippet selv om man bruker et helt vanlig kamera. Altså ved å bruke et kamera med et hull i en papplate. Brukte en papp/kartong-plate med svart farge siden det er vanskelig å få det helt tett mellom kamera og papplaten.

 

 

DSC00652.jpg

 

 

Resultatet ble ikke verst. Uten noen ting som helst foran ble resultatet et helt hvitt bilde. Med papplaten med hullet foran ble resultatet slik:

 

_MG_9175.jpg

Endret av seilfly
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja det er vel det det også kalles. Skulle bare se om det ville fungere uten å gjøre så mye ut av "verktøyet". Tror jeg holder meg til L-optikk heretter...

Når du bruker film eller digital sensor til å ta opptak av resultatet, heter det pinhole. Hvis du bruker teknikken til å projisere bildet på en vegg, så er det Leonardos Camera Obscura vil snakker om. Forskjellen er da at man gjør det i et mørklagt rom, og tegner på det lerretet man projiserer bildet på.

 

Forskjellen er altså sluttresultatet, fotografisk bilde eller tegning/maleri.

 

Ps: Det pinholebildet ditt bærer preg av at du ikke har forsøkt å gjøre det noenlunde skikkelig. Det er faktisk uvanlig dårlig, men nettopp derfor har det en viss sjarm.

Lenke til kommentar

Ja forsøket ble gjort bare for å se hvilket resultat jeg fikk, uten å ha tilpasset eller optimalisert noe som helst. Det er derfor det er morsomt at det ble slik det ble... Jeg har for øvrig skiftet topic...

Endret av seilfly
Lenke til kommentar

Jeg tok bildet med 800ISO og Tv 1/25sek.

Gikk så høyt på ISO fordi jeg tok bildet håndholdt - kameraet i en hånd og papplaten i den andre. Det er nok litt blurry det flagget på grunn av bevegelse også men det synes vel neppe som følge av en litt annen uskarphet :)

 

Camera Make: Canon

Camera Model: Canon EOS 20D

Image Date: 2008:05:11 15:06:29

Flash Used: No

CCD Width: 5.13mm

Exposure Time: 0.040 s (1/25)

Aperture: f/0.0

ISO equiv: 800

White Balance: Auto

Metering Mode: Matrix

Exposure: shutter priority (semi-auto)

Endret av seilfly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...