Gå til innhold

Leie eller kjøpe leilighet i Gjøvik?


Mr.SS

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en far som har dalt litt mellom det å kjøpe en leilighet eller leie i Gjøvik. Når man tenker på leiemarkedet der faller man ned i kvalitet, altså er det aktuelt med hybel. Han skylder nå på markedet for å kjøpe leilighet som grunn for at vi heller bør leie. Dette synes jeg er dumt da det ser ut som du får mye mer kvalitet hvis man kjøper selveier-leilighet.

 

Grunnen for at jeg ikke bryr meg så mye om økonomien er at de har lovt å finansiere bolig for meg i løpet av studietiden. Jeg vil bare ha det beste stedet å bo i Gjøvik.

 

Hva skal jeg si/argumentere for å overbevise "the old man" at vi heller bør kjøpe en leilighet?

 

Tar imot all hjelp med stor takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Jeg har en far som har dalt litt mellom det å kjøpe en leilighet eller leie i Gjøvik. Når man tenker på leiemarkedet der faller man ned i kvalitet, altså er det aktuelt med hybel. Han skylder nå på markedet for å kjøpe leilighet som grunn for at vi heller bør leie. Dette synes jeg er dumt da det ser ut som du får mye mer kvalitet hvis man kjøper selveier-leilighet.

 

Grunnen for at jeg ikke bryr meg så mye om økonomien er at de har lovt å finansiere bolig for meg i løpet av studietiden. Jeg vil bare ha det beste stedet å bo i Gjøvik.

 

Hva skal jeg si/argumentere for å overbevise "the old man" at vi heller bør kjøpe en leilighet?

 

Tar imot all hjelp med stor takk :)

 

Jeg tror det er realistisk å kalkulere om salgsomkostninger på 30 tusen og et verditap på 20 % i løpet av de neste 3 årene. Legg på fellesutgifter, strøm, renter og avdrag. For den summen kunne du sikkert fått en ganske grei hybel, hehe :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg tror det er realistisk å kalkulere om salgsomkostninger på 30 tusen og et verditap på 20 % i løpet av de neste 3 årene. Legg på fellesutgifter, strøm, renter og avdrag. For den summen kunne du sikkert fått en ganske grei hybel, hehe :thumbup:

Hvorfor tror du 20 % nedgang på Gjøvik?

Jeg kjenner ikke det markedet, men er nesten det samme overalt bortsett fra Tromsø som er ekstra ille :thumbup:

Lenke til kommentar

I et boliglån betaler man "til seg selv" (renter til banken også da men :p), og huset blir ditt når gjelda er betalt! Hvis du leier så kan du betale i evigheter, men pengene går til den som leier ut. Så på lang sikt er uansett eie best. I tillegg kan du selv leie ut et rom elns når du eier kåken, så får du ekstra penger til å nedbetale lånet.

Lenke til kommentar

Det er en utstrakt feiloppfatning at man betaler "til seg selv" når man eier. Det man evt betaler til seg selv er avdrag, og det er så godt som ingen førstegangskjøpere som ikke har avdragsfrihet på lånene sine i starten. Renter er i høyeste grad ikke å betale til seg selv, det er penger rett til banken. Sammenligningsgrunnlaget er dermed husleie versus rentekostnader etter skatt + felleskostnader.

 

På et lån på 2 millioner:

2.000.000*0,075*0,72/12 = 9.000 + felleskostnader. Dette er penger som er akkurat like mye ut av vinduet som husleie i regnestykket. Man kan jo ta hensyn til prisvekst i regnestykket, men man gjør nok klokt i å ikke gjøre det sånn som det er nå.

Lenke til kommentar

Jeg tror avdragsfrihet er langt mindre vanlig enn du sier, ikke minst nå om dagen, men bortsett fra det er jeg enig. Man kan ende opp med å betale mer i renter enn man ville betalt i leie. Spesielt hybler i eneboliger kan være ganske rimelige sammenliknet med hva man må betale for en egen bolig.

Lenke til kommentar

For førstegangsetablerere tror jeg det er veldig vanlig ennå, men det ville vært en meget interessant statistikk om du hadde annen informasjon. For et lån på to millioner med 7,5% rente, 1500 i felleskostnader og nedbetaling over 25 år blir den månedlige utbetalingen hele 19.000, og det er i strammeste laget for nyetablerte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...