Gå til innhold

Konkurranse: Overklokk deg til Nederland


Anbefalte innlegg

Introduksjon:

Jaja, jeg (WheelMan) tjuvstarta litt. Eller, varma opp vil jeg velge og kalle det :xmas:

Jeg har varma opp før min venn Fluesopp skulle komme på lørdag, det er da vi virkelig skulle sette oss inn i dette og gjøre et godt forsøk på å redefinere ordet overklokking ;)

dessverre ble min venn Fluesopp syk, og vi ble dessverre nødt til å klokke hver for oss. :(

 

Som dere så tidilgere så, så begynnte jeg forsiktig med 3Dmark06. Dette har jeg nå lagt bak meg til å begynne med. Dog har jeg fokusert på maks-FSB og SuperPI 1M.

 

Og de fleste vet at suicides og 1M krever en del tweaking, så jeg har brukt et par timer på å få dette til.

 

Problemer:

Det har heldigvis ikke vært store problemene oppgjennom klokke-fasen, det største tapet har vel vært at 790i kortet samt en DDR3 brikke sluttet og fungere, heldigvis lever de igjen nå. Og for dere som tror Intel-chipsett er lett å klokke, dere tar grundig feil!

Jeg har hvertfall brukt 15+ timer kun på tweaking og testing. Når jeg da også presterer å bruke en eldre CPU-z versjon så alle mine valideringer blir ugyldige, tar ting tid ;)

 

Setup:

* Hovedkort: Gigabyte EP35-DS3P

* Prosessor: Intel E8500 (Batch 802-sumthin)

* Skjermkort: Gigabyte 9800GX2

* Minne: Crucial BallistiX 800MHz

* Kjøling: Custom vannkjøling med dualrad, Apogee GTX og MCP-655 pumpe. Samt min egne custom-armé med vifter :wee:

* Strømforsyning: beQuiet! 700W

 

Hvorfor overklokker vi?

Det er gøy, enkelt og greit. Se nå tilbake på de årene du var tre år og kanskje hadde en sånn lekevogn og kjøre på. Det var alltid morsomt og se hvor fort det gikk før det sa bang, eller hvor langt foreldrene dine lot deg dra lekinga. Eller den dagen du kanskje fikk din første moped. Var alltid morro og se hvor mange hester du fikk pressa ut av den stakkars 50cc motoren, og ikke minst hvor fort du fikk den til å gå!

Samme er det med overklokking. Mange ungdommer og andre ting på to bein ser på overklokking som verdiløst og lite meningsfylt. Jeg kan si meg enig i at det kanskje ikke er så mye mening i å risikere å svi av en ekstrem-cpu til ti tusen norske kroner, men noe må man da ofre noe for å oppnå noe når man trimmer moped også ;)

Og adrenalinrushet! Jeg er klar over at man kjenner adrenalinet renne idet den blodrøde nåla på din kjære Honda NSR runder 150 km/h. Men når din første 45nm CPU kommer seg over en stor milepæl, som 5GHz eller 600FSB, så renner ikke adrenalinet, det fosser! Du kjenner den trangen til å skyve den biiiittelitt til. Det dumme er at det aldri stopper. Du

forstetter å skyve hastighetene og volten biiiittelitt fram til du sitter der med skjegget i postkassa og et tørrisrør som freser. Som sagt, man må ofre noe for å oppnå noe ;)

 

WheelMans resultater på vann:

Maks FSB::

Som sagt har jeg fokusert på maks-FSB og SuperPI i denne omgang, og på maks-FSB siden begynnte jeg en laaaaaaaaaang vei oppover. Og etter å ha lagt igjen sjela i en CPU-blokk som før ville dødd om den selv viste hvordan den så ut på innsiden, møtte jeg på det umulige..

Jepp, jeg møtte på en bug. De som er litt observante vil legge merke til at det stopper på 598 FSB, men tro meg, jeg kom lengre. Bug'en jeg var så uheldig å møte på var samme bug som Torstein (Todda7) hilste på, men hos meg slo den inn på 600FSB. Så det eneste jeg har er en verdiløs 600FSB CPU-z validering, som jeg ikke får validert :dontgetit:

Laster den allikevel opp:

cpuz_3604.zip

 

Det skal dog nevnes at jeg klarte 604FSB, men selvfølgeilg var det med feil CPU-z versjon, så jeg fikk ikke validert den heller :roll:

 

Så høyeste validerte score er på 598 FSB:

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=364851, kan ikke akkurat si at det er veldig dårlig om jeg får si det selv, hvertfall ikke med tanke på at selveste Tharshan stoppet på 594. Jeg satser dog høyt, og legger lista på 630+ på tørris :innocent:

 

SuperPI:

Videre flyttet jeg meg over på SuperPI, og må si jeg ble ganske fornøyd.

På denne fronten startet jeg her:

10203.jpg

Et ganske labert resultat, om jeg får si det selv. Jeg vet at denne har mer å gi :wee:

 

Så, jeg jobbet meg nok en lang vei oppover, og kom opp med noe selv jeg må si meg ganske fornøyd med:

09766.jpg

 

Men som alltid kan man ikke bli heelt fornøyd. Så jeg kaprer meg snart 20 kilo tørris og oppdaterer med resultater på tørris! ;)

 

WheelMans resultater på tørris, kveld 1:

SuperPI:

Ivrig som jeg er, satte jeg også her igang med SuperPI 1M. Og dette viste seg også å bli en laaaaaaaang vei for meg og tolmodigheten min. Det å klokke på tørris er noe helt annet enn luft og vann, potensialet i delene endrer seg totalt, så gjør også tweakene dine.

 

Allikevel vil jeg si jeg klarte et resultat som jeg absolutt kan leve med. Det er ikke helt godt, men minnet mitt henger ikke helt med etter diverse runder med volttekt:

08812.jpg

Skal dog ikke klage på det. Det tok meg vel over tre timer med tweaking for å få til. Som sagt, det å gå fra vann til tørris er som natt og dag, ALT må tweakes om igjen. Men det er jo liksom det som er så gøy da :wee:

 

 

WheelMans resultater på tørris, kveld 2:

Jeg var egentlig fornøyd med forrige helgs resultater, men etter diverse saftige og oppmuntrende linjer fra andre forumbrukere og kamerater fikk jeg kapret 20 kilo tørris denne helgen også.

 

Jeg har også tatt turen ut i garasjen, og bosatt meg og bencheriggen der:

IMG_3870.jpg

IMG_3902.jpg

 

Tørris har jeg en del av også, det er den hvite eska:

IMG_3871.jpg

- Etter kvelden er det faktisk enda 5 kilo igjen :p

 

Over til resultater:

SuperPI:

Og ivrig som jeg er satte jeg først i gang med Superpi 1M, som vanlig. Ikke det at jeg forventet det helt store, men det begynnte faktisk forbausende godt! Etter en ukes knirking og knarking fra mitt elskede topplokk presterte jeg faktisk å tangere den forrige rekorden på første forsøk.

 

08812.jpg

Det var litt skremmende, for sjangsen for å gå akkurat 8.812 er rimelig liten. Det skal også nevnes at jeg aldri kom over det tallet :wee:

 

Og etter nok en lang vei, uttallige timer med benching klarte stk trøtt Adrian med litt moralsk støtte fra Intern og presse fram noe utrolig:

08578.jpg

 

CPU-z:

Videre satte jeg igang med maks FSB.

Igjen bugget dessverre CPU-z over 600FSB. Ikke det at det stopper meg akkurat, jeg oppnådde en høyeste FSB på 618.

Nok en gang uten validering og screenshot, dessverre :(

 

3Dmark06:

Videre var det tur for 3Dmark06. De forrige gangene har GX2kortet bugget så fælt at jeg bare har gitt opp. Denne gangen fikk jeg skikk på det, og når man i tilleg drar fram pisken så flyr frekvensene til værs ;)

 

Som mål satte jeg meg 22k, og etter en noe forsiktig start så jeg at dette var innen rekkevidde:

21893.jpg

Egentlig er dette en score som virker stimulerende for mange, men jeg gir meg ikke av den grunn..

 

Og etter enda en av mine berømte lange veier, klarte jeg målet mitt, og vel så det. 23k i 3Dmark06 med dualcore!

23116.jpg

En score selv jeg fikk ståpels av..

 

Fluesopps CPU-resultater på luft:

Okey, jeg ville gjøre noe nytt i år......klokke med luft er noe jeg så og si aldri gjør.

Med madamens pc under kniven og en bordvifte med kabinettet som mål trodde jeg dette var veien å gå.

Med P5W64 WS Professional og en E4300 med Noctua godt plasert på ryggen sin.

De fleste overklokkere kjenner til dette hovedkortet og jeg hadde hvertfall stor tro på det. CPUen viste jeg ikke

stort om før jeg satte i gang nå. På hovedkortet har man voltinnstillinger til cpu, minne, Fsb, Mch og Ich.

Etter mye frem og tilbake med å teste de innstillingene fant jeg ut at Mch og Ich ikke hadde noe å si på klokken, men Fsb-volten prøvde jeg helt til maks og etter mye leking fram og tilbake fant jeg ut at 1,3v var det den likte. Har ikke brukt noen tweak heller, så det er fremdeles litt å hente på super-pi. Så regner med den blir oppdatert ja. Minne kjørte på 1:1 og 5-4-4-12, noe som tilsvarer 762MHz, 2v. Det ble den dividern for neste er for høy.. Som sagt er det ikke umulig å gjøre den bedre, men man må da sette grenser for hvor lenge man kan kapre konas PC. Dsette minne er ikke ment for å klokkes heller.......har jeg funnet ut.

Håpte på 100% klokk, det har den ikke ville ennå........bootet på 399 men restartet rett før win og dette gjaldt alt over. Jeg prøvde helt til 420 og ned til 381. Samme hva volt av alle sorter ble satt til restartet den rett før windows, samme hva :( Jeg legger ut super pi på 379 og 381 FSB, men den skal over det og cpu-z av 375, 379 og 381 FSB.

Syns dette ikke ble så bra, men jeg gjorde det jeg kunne.

 

Minne kjørte som sagt 762MHz på 5-4-4-12\762 med 2v.

Hovedkortet ble kjørt på 1,43 på vcore noe som tilsvarer 1,51 i bios, Fsb-term- volt ble kjørt på 1,3v og Mch\Ich

hadde jeg på auto.

Skal prøve å få 100% som er 3,6, men til nå så er 381fsb maks på denne cpuen.

* Hovedkort: P5W64 WS Professional

* Cpu: E4300

* Minne: Dominator pc6400 2x1gb ddr2 med no-name chips ( disse brikkene er utrolig dårlig )

* Psu: Mist 500w

* Kjøling: Noctua og bordvifte blåsende inn i kabinettet

* Mods: Ingen mods på hovedkortet, ikke ennå ihvertfall =)

 

 

Nok snakking, resultater følger!

SuperPI:

18531.jpg

- En god start for en low-end CPU

 

17766.jpg

- En kjip stopp for en low-end CPU. Som sagt møter denne kombinasjonen HK/CPU her, så dette er det beste man kan få til.

 

CPU-z:

I motsetning til WheelMan er jeg flink til å ta bilder ;)

375fsb.jpg

- En start, ikke så ille egenlit.

 

381.jpg

- Maks mulige. Som sagt møter kombinasjonen HK/CPU veggen her, så snart må jeg vel utstyre kona med nytt hovedkort.

 

 

Fluesopps GPU-resultater på luft:

Okey, så måtte jeg jo prøve 2900xt kortet, nok en gang en del av konas hardware......det stoppet på 858 på kjernen og 990 på minne. Dette resulterte i ca 12072 i 06. Cpuen kjørte på 371 fsb, dvs 3,3Ghz.

Scoren er jeg litt usikker på, trodde jeg skulle få høyere, men med litt bedre cpu så hadde scoren økt litt til.

Dette ble gjort på luft, stock kjøler, og ingen mods.

Nå glemte jeg å ta bilde, men fikk savet validation-fila.

Hvis ikke den fila holder så kan jeg kjøre runnet opp igjen=)

12071.zip

Hvordan åpne filen:

Unzip .zip fila, åpne fila inni i ønsket utpakkninsprogram, åpne Results fila.

Dette gir deg en haug med kode, men ved et kjapt søk etter 12071 får du en linje som gir litt mening ;)

 

Annet rart:

benchebenk074.jpg

- Isolering av hovedkort. Ikke store greiene, men det tok da tid!

 

IMG_3883.jpg

- iPhone on tørris. Den lever faktisk enda, kondenserte ikke. Eneste som skjedde var at skjermen ikke fungerte på noen minutter :p

 

IMG_3872.jpg

- Internettilkoblinga mi. Fulgt av 20 meter TPkabel fra rommet mitt :p

 

Artistic picz0rz:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

IMG_3955.jpg

IMG_3951.jpg

IMG_3948.jpg

IMG_3936.jpg

IMG_3918.jpg

benchebenk078.jpg

benchebenk099.jpg

benchebenk101.jpg

benchebenk105.jpg

benchebenk111.jpg

 

 

Creds:

En STOR takk til Sindre Aleksander, Andrull, Pac-Man, Nizzen, Intern, Fluesopp og WheelMan for moralsk støtte, tips og tweaks! :w00t:

Endret av KillerWhale OC-team
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo alltids kopiere resultatposten fra gårsdagens session:

 

...og her er valideringer:

 

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=365624 3400+ Venice @ 2905MHz / 1.68v

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=365631 Opteron 144 @ 3433MHz / 1.67v

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=365621 FX60 @ 3481MHz / 1.52v

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=365618 Opty 180 @ 3514MHz / 1.60v

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=365628 Opty 185 @ 3562MHz / 1.63v

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=365627 3800+ Venice @ 3596MHZ / 1.60v

 

Testet litt maks-HTT for en del av CPUene jeg tok med også.

 

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=365637 3600+ Clawhammer @ 433*6

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=365641 3500+ Venice @ 440*6

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=365635 X2 4600+ Manchester (ES) @ 445*6

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=365640 3800+ Venice @ 447*6

 

Syns det ble en bra session, til tross for manglende ekstremkjøling. Aldri hatt CPUer over 3555 på vann før, og det var såvidt jeg husker i garasjen her sent på høsten i fjor. Nå satt vi inne, med vanntemp på rundt 20.

 

185en og FX60'en kommer til å skinne på tørris, og WR er innen rekkevidde for begge to, spesielt FX60'en. 3800+ Venice'n (den som greide høy frekvens) har jeg testet på TG, og var svært nær å ta WR. Heldigvis var det på mit eget venus, som virker å være litt dårligere enn det jeg brukte i dag - og dermed krysser jeg fingre og tær for at marginen er på min side neste gang jeg får kloa i noen kilo frossen karbondioksid.

 

180'en testet jeg mest som en slags sammenligning med 185'en. Den er litt mindre coldbugga enn 185'en, men har også en multi mindre. Mao står de relativt likt ift. optimal klokketemperatur. 185'en virka også bedre enn 180'en, siden den var grådig varm hele tiden - 180'en var et hakk kjøligere.

 

Opteron 144 coldbugga selv på vannkjølinga, og det var umulig å få den høyere enn resultatet. Til slutt prøvde vi å få en bedre superpitid ved å kappe av IHS'en, men til tross for at kappeprosessen gikk smertefritt, endte CPUen sine dager med et lite "bang" nedi sokkelen, på 1,73v et par minutter senere. Luktet svidd av pinnene tongue.gif Aner ikke hva som skjedde, muligens dårlig festing av vannblokka. HK overlevde, heldigvis.

 

3400+'en var mest en artig sak jeg tok med for morro skyld. Hadde ingen forhåpninger, og resultatet var heller dårlig. Håpte den skulle greie høy HTT, men den stoppa på 410, så gadd ikke validere engang.

 

HTT-klokkinga var også morsom. De to med høyest HTT har også multi på 12, så det er rom for å kjøre disse på LN2 uten at det skal bli altfor store problemer med coldbug. Forøvrig ble dette gjort på stock volt på chipset på HK

Lenke til kommentar

Får ta å legge ut mine resultater også da. Noen superklokker er jeg ikke, men morro å prøve litt ;)

 

Har brukt et sockel A system, der skjermkortet dessverre ikke greide å kjøre 3DMark 06..

 

Oppsettet:

Hovedkort: MSI KT6 Delta

Prosessor: AMD Duron 1600+

Minne: Corsair PC 3700 (2x 512mb)

Skjermkort: MSI G4MX420

PSU: Qtec 350w

 

Kjøling:

Jeg har brukt er en kjøleribbe i full kobber med en 120mm vifte monter oppå. Riggen stod ved et åpent vindu.

 

Resultatene:

Prøve å få en høyest mulig core speed, og endte på 2466.3 MHz til slutt. Ved denne hastigheten kjørte jeg med 2.1 volt og temperaturen lå på rundt 40 grader.

 

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=299412

 

post-86344-1211640271_thumb.jpg

 

 

Kjørte også et par runder med Super Pi:

 

post-86344-1211640443_thumb.jpg

 

 

Det var alt fra meg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...