Gå til innhold

Normal temp for q6600


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finns ikke noe som heter "normal" temperatur, fordi det er et veldig subjektivt tema. Personlig syntes jeg at prosessoren burde ligge under 80 grader ved full belastning, men det er langt ifra "faregrensen" som ligger vanligvis på 100+ grader.

 

Uansett, så skrur prosessoren seg av/klokker seg ned ved altfor høy temperatur. Hvis du har 60-65 grader under full load med boxed kjøleren så er det ikke uvanlig ;)

Lenke til kommentar

65 grader load er som camxer helt normalt for en Q6600. Men den begynner å throttle ved 85 grader og PC-en skal skru seg av ved 100 grader etter det jeg vet. Uansett burde man sørge for å holde den under 80 grader som camxer sier.

 

Regner med at du mener load temperatur som vist i CoreTemp ved kjøring av nyeste verson av Prime95?

Lenke til kommentar
takk for svar... et til spørsmål.. jeg har ikke klokket den. tror dere jeg kan klokke den til 2.7ghz eventuelt 3 ghz med standard vifte?

 

Min Q6600 lå vel på 45-50C ved full load men da med en TRUE kjøler. Er du ute etter lave temperaturer bør du bytte standard kjøleren.

 

Jeg har godt under 60C på min 24/7 klokk som er 3.2 og den er meget sjelden over 45-50C ved normal bruk.

Lenke til kommentar
takk for svar... et til spørsmål.. jeg har ikke klokket den. tror dere jeg kan klokke den til 2.7ghz eventuelt 3 ghz med standard vifte?

 

Min Q6600 lå vel på 45-50C ved full load men da med en TRUE kjøler. Er du ute etter lave temperaturer bør du bytte standard kjøleren.

 

Jeg har godt under 60C på min 24/7 klokk som er 3.2 og den er meget sjelden over 45-50C ved normal bruk.

 

 

 

ok, men uten å kjøpe nye vifte, tror du/dere jeg kan klokke til 2.7 eller 3 ghz uten at det går galt eller at den blir for varm..... / temp står over.!

Lenke til kommentar
ok, men uten å kjøpe nye vifte, tror du/dere jeg kan klokke til 2.7 eller 3 ghz uten at det går galt eller at den blir for varm..... / temp står over.!

 

Det går sikkert greit opp i det området du har tenkt deg, det er bare å følge med på tempen.

Nå er det jo individuelt på prosessorene (noen blir varmere enn andre), jeg ville nok ikke hatt mer enn 65C i load.

Du får prøve deg frem litt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er vanskelig å svare hva som er "normal" temp for en Q6600 (eller de fleste CPU'er for den saks skyld).

 

Som ett (av mange) eksempel har jeg to stk Q6600 - G0

 

Den ene viser ca. 45/64 idle/load ved 3.6Gh og VCore 1.31/1.29 idle/load.

Vannkjølt (2x120mm)

 

Den andre viser ca.. 35/50 idle/load ved 3.2Ghz og VCore 1.38/1.36 idle/load.

Samme kjøling.

 

"Go figure"... sier jeg bare. :)

 

PS.

Den førstnevnte er en usedvanlig god klokker. (bencher greit på 4.0Ghz)

Den andre klarer ikke 3.6Ghz, selv ved 1.55VCore (Bios).

 

Jeg har *mange* andre eksempler på ulike Core 2 Duo hvor samme modell, men ulike CPU'er viser helt ulike core temps, og klokker helt ulikt.

 

PS2.

Editert temps etter å ha sjekkt OCCT-logs. :)

 

Edit/PS3:

En annen ting jeg glemte i farten.

Den første (gode) G0 trekker *mye* mer strøm fra PSU ved samme klokk/VCOre.

Også en god del mer enn den B3 som jeg hadde før denne igjen.

(B3'en klokker/klokket bedre enn den siste G0 jeg kjøpte)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...