Gå til innhold

Ny pc vs. gammel pc vs. strøm-leverandør?


Anbefalte innlegg

hei.

 

Vet ikke om dette er rette plass å poste dette men prøver meg.....

 

For et år siden bygde jeg en "dyr" maskin til 26K.

Problemet mitt består i at maskin-deler har sluttet å fungere uten noen som helst rimelig grunn på denne maskinen....

Nå har jeg byttet alle delene i flere omganger, og det eneste som er igjen fra den opprinnelige er kjøler, kabinett og cpu :(

 

Det jeg lurer på er: Siden jeg bor langt utpå landet, er nest siste hus på strømlinja, og at denne linja er eldgammel og "luftbåren"......

KAN det være slik at strøm-leveransen til huset mitt er så ustabil, at dette har innvirkning på maskinen min?

 

Har en maskin stående jeg bygde for 6 år siden, og den er det ingen problemer med???

 

Har pc-deler blitt så avansert på disse 6 årene at de krever totalt stabil strøm-leveranse eller noe???

 

Jeg bare lurer på om dette kan være grunnen til alle mine problemer og hva kan jeg ev. gjøre med dette problemet?

Kan jeg be BKK om å komme her og ta en måling over tid eller?

 

Mvh

Kokidoiten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En kraftlinje inn til en bolig skal ikke ha under 4% avik fra opprinelig spenning.

 

Så på 230V blir det ikke over 9,2V spenningsfall.

 

Du kan måle og se, men noen plasser har de fått lov og ha den lavere på grunn av omstendigheter. Men regner med det er 4% som gjelder der du bor.

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Jeg tipper at det er noe annet enn strømleverandøren.

 

PSUen er et filter som tar bort det meste av "støy" fra nettet, og genererer likespenning som resten av maskinen bruker. PSUen er såkalt Switch-mode, slik at den alltid kompenserer for effektforbruk, spenningsvariasjon osv. Denne burde ikke være superkresen på spenningen fra nettet. Men har du brukt en billig og dårlig PSU kan dårlig likespenning Være en årsak til ødelagte komponenter.

 

Er du plaget av statisk elektrisitet? Er kontakten i veggen jordet? Har du vegg-til-veggteppe, og liker å ta på komponentene dine? Det kan være enkle forklaringer på ditt problem...

Lenke til kommentar

Hei.

 

Flotte greier.

 

Har snakket med BKK og de sie rde skal ta kontakt med meg i morgen for å måle hva som skjer over tid.

 

Takk for hjelp så langt, men jeg lurer fremdeles på om nyere data-utstyr er blitt veldig kjenslig for spennings-variasjoner på nettet.

 

Mvh

Kokidoiten :)

Lenke til kommentar

Det med 4% er ikke helt sant alltid, dvs at dem holder det for vi overvåker en del UPSer på denne typen linjer (ute i bygder el.l.) og volt styrkene kan ligge på alt fra 209 til 251 volt (dvs dette er verdier som vi har målt på dem)

 

Så det å få en online ups som tåler konstant under eller overspenning kan også hende at har noe for seg i forhold til problemet du opplever.

Lenke til kommentar

Takk for det ftpmann:)

Var noe sånt jeg tenkte meg ja.

 

Hva koster ev. en sånn ups da?

Jeg har TT Toughpower 850w psu, hvis det har noe å si....

 

St Thicket & spørsmål: nei, ja, nei, nei :)

 

Hvis det viser seg at der er store spenningsvariasjoner her på nettet, så lurer jeg på om BKK kan ha noe erstatnings-ansvar mtp alle problemer, frustrasjoner og returrer osv?

(Eller er det bare i junaiten sånt funker? I`m an AMERICAN!!!! I have RIGHTS!!!!!) :!:

 

Kokidoiten

Lenke til kommentar

Online ups koster litt, bruker selv Powervare 9120 og er godt fornøyd med den (men støyer og koster litt så ikke noe å ha ved PC-en :p)

 

Men sjekk at det du kjøper er noe som er laget for å stå med konstant overspenning eller underspenning.

 

Og ja tror faktisk bkk har en del ansvar på slikt så om det faktisk er helt syke spenninger så skal du ikke se bort fra at du kan få noe fra dem (men det blir rein synsing for min del men høres logisk ut nå etter rundt 4 timer søvn :p)

Lenke til kommentar

Da ble jeg oppringt av BKK i går av en hyggelig kar som skulle komme utover og sette opp en spennings-måler her.

Han snakket om 5-6 dager bare...er ikke det litt kort tid kanskje?

 

Har også en følelse av at spenningene kanskje varierer mere på høst og vinter, men det blir vell bare gjetninger kanskje?

 

Hmmm........Han har ikke kommet enda heller........

 

Kokidoiten :whistle:

 

EDIT: Da har den hyggelige mannen vært her og ordnet med spennings/fasemåler.

I tillegg fikk jeg kjapp innføring i bruk av multimeter, så nå har jeg målt ALLE stikk-kontakter i huset :D

 

Det var en liten variasjon på 2-3V, men utgangspunktet var 242-245,5V.

 

Høres ikke dette mye ut da?

 

Kokidoiten :ermm:

Endret av Kokidoiten
Lenke til kommentar
Da ble jeg oppringt av BKK i går av en hyggelig kar som skulle komme utover og sette opp en spennings-måler her.

Han snakket om 5-6 dager bare...er ikke det litt kort tid kanskje?

Da kan du vel be dem om å ha måleren der lengre?

Det var en liten variasjon på 2-3V, men utgangspunktet var 242-245,5V.

 

Høres ikke dette mye ut da?

Hvis du regner med at alle lovlige apparater i Norge tåler 240V, så er det ikke så mye, bare 1.04%. (Jeg sjekka to tilfeldige strømforsyninger her hjemme, begge tåler 240V inn.)

Kanskje du bør sjekke hvor høy spenning de elektriske apparatene dine tåler?

Inklusive strømforsyninga på PC-en.

Jeg prøvde å finne ut hvor stor sikkerhetsmargin som gjelder for spenning på elektriske apparater i Europa, men det var ikke så lett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...