Gå til innhold

HK til E8400 og 4 Gb DDR2 RAM


Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

 

Jeg har følgende:

Ingenting :ph34r:

 

(laptop teller ikke...)

 

Trenger/Skal skaffe meg:

 

PC med følgende komponenter:

CPU, Intel Core 2 Duo E8400

Minne, 4 Gb DDR2 Minne

HDD, 3 disker: 2 i RAID0, én med bare masse plass.

Skj.kort, 8800 noe, eller noe i 98xx serien. Har ikke bestemt meg ennå.

 

Trenger onboard gigabit lan og lyd.

 

Kommer ikke til å drive noe særlig med overklokking, kan være jeg prøver meg i det lange løp, men det er ikke det som jeg vil drive mest med for å si det sånn. Bruksområde blir jo litt spilling, men ikke på høyt nivå, HD film, dokumentbehandling og generell bruk.

Jeg kommer ikke til å jobbe med redigering.

 

Vet noen om et hovedkort som går godt sammen med komponentene(CPU og RAM) og det som trengs?

Pris fra rundt 1000 pluss 500 oppover hvis det frister nok... ;)

 

Har satt opp en handlekurv, men den er bare midlertidig. Noe som kan forbedres? Fire away! (Budsjett ligger på 8000,-)

 

Dette er det siste jeg lurer på før jeg bestemmer meg for komponenter. Etter det er det bare å vente til etter sommeren og se prisene dale(forhåpentligvis)... :!:

 

Cheers,

Webtroll

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bygget pc til en kompis med samme cpu og 4gig ram, jeg brukte dette hovedkortet.. Han ville ikke ha overklokket pc, men jeg prøvde likevel å overklokke litt, kom opp på 3.6ghz uten problem.

 

Eneste folk vil kicke på med dette kortet er at det er en dårligere ytelse i SLi p.g.a begrenset båndbredde til 8x PCI-e. DETTE STEMMER IKKE!

Jeg prøvde mine skjermkort i SLi på hovedkortet med samme cpu og ytelsen var helt lik! (Sammenlignet med mitt hovedkort som har 16x SLi)

 

Pcen jeg bygde til kompisen har e8400, 4gig ram og 9600GT og jeg må si at den ble rask, veldig rask.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Har hørt meg litt rundt og skjønt det slik at Geforcekort havner på nForce brikkesett og ATIkort trives best på Intels brikkesett?

 

Har begynnt å se om det er aktuelt med ATIkort også.

 

Så vil fortsette å lese rundt i forumet en del.

 

Entim: Må vel ha tenkt noe i samme baner, hadde lagt Abit IP35 til lista som et alternativ, så kommer nok sterkt til å vurdere å legge på 200,- for å på pro. Hjelper litt med flere USB'er og mer snacks. :thumbup:

 

The-Flu: Lurer på om jeg skal settte opp to lister, en for ATI og en for GeForce, og så se hvordan prisutviklingen blir. Prisen nå (9. mai) for ATI lista ligger på 9200. Med tanke på prisutviklingen til alle delene så håper jeg at det går ned med en 1000,- eller mer(I wish...).

 

Får vel begynne å sette opp begge listene og se hvordan de ligger an prismessig over tid.

 

Takk for tips, skal ta dem til etterfølging, hvertfall med tanke på overclocking. :w00t:

 

Cheers,

Webtroll

Lenke til kommentar

Nvidia kort trives like godt på Intel chipset, du kan bare ikke kjøre to av dem samtidig (SLI).

Derimot - Nforce chipset er egentlig noe ubrukelig overpriset søppel, hvis du har flaks kan de fungere greit, men som regel får folk trøbbel - alt i fra blåskjermer i hytt og pine, ekstrem varmgang og ikke minst korrupsjon av hd.

 

Intel chipset derimot er MEGET bra og rene drømmen i forhold.

 

Skal du kjøre SLI så må du nesten gå for et Nforce kort og da anbefaler jeg et EVGA 780i, EVGA har enorm bra support, det være seg telefon, email eller forum.

 

ellers styrer du LANGT unna Nforce.

Lenke til kommentar

Har ikke store planer om å kjøre SLI med det første, så da driter vi i nForce. Enkelt og greit?

 

Da blir det vel Intel for alle penga.

 

Blir spennende å se hvor mye prisene synker over sommeren. Bare jeg ikke ombestemmer meg og finner noe som er "nytt og bedre" og tilsvarende dyrere i løpet av sommeren. Men "det löser sej". :fun:

 

Cheers,

Webtroll

Endret av Webtroll
Lenke til kommentar

Prøver vel å bestemme meg for noe før jeg tvilholder på det til "the price is right". Bare så lenge jeg klarer å unngå å "bare endre littegrann, siden det bare er en liten ting som ikke koster så altfor mye"... :!:

 

Men som sagt, det er kommer jo nytt og fint hele tia. Får heller oppgradere etter en stund.

 

Cheers,

Webtroll

Lenke til kommentar

Du kan jo ha litt is i magen og se om Nvidia klarer å få skikk på 790i chipsettet, det er riktignok DDR3 da men, akkurat nå er de plaget av hd korrupsjonsbug. Bortsett fra det har 790i stort potensiale i motsetning til 6xx/780 serien - 790i har blant annet ikke sammme temperatur som solas overflate :D

Lenke til kommentar
Nvidia kort trives like godt på Intel chipset, du kan bare ikke kjøre to av dem samtidig (SLI).

Derimot - Nforce chipset er egentlig noe ubrukelig overpriset søppel, hvis du har flaks kan de fungere greit, men som regel får folk trøbbel - alt i fra blåskjermer i hytt og pine, ekstrem varmgang og ikke minst korrupsjon av hd.

 

Intel chipset derimot er MEGET bra og rene drømmen i forhold.

 

Skal du kjøre SLI så må du nesten gå for et Nforce kort og da anbefaler jeg et EVGA 780i, EVGA har enorm bra support, det være seg telefon, email eller forum.

 

ellers styrer du LANGT unna Nforce.

Sliter veldig med valg av hovedkort. Sitter med inntrykk av at nVidia skjermkort yter klart best men er fyfy i SLI pga hovedkorta og omvendt for ATI og Crossfire.

 

Spm er da, er det bedre å heller gå for Crossfire med noe svakere skjermkort men bedre/mer stabile hovedkort?

 

Sikler litt på ett 9800 GTX for å muligens senere kjøpe ett til, men skjelver litt når man leser(ikke bare her) mye negativt om Nforce chipset.

Endret av OndGud
Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har kommet frem til at jeg lager 3 oppsett(1 ATI eller 2 nVidia med forskjellig hovdekort [nForce/annet]) og ser hva jeg finner mot/for og hvor mye prisen dropper.

 

At det å finne hovedkort skal være så klønete er rett å slett kjedelig...

 

OndGud: Sitter med samme inntrykket, men har ikke satt meg helt inn i ATI sine modeller ennå. Er liksom så godt vant med GeForce og alt fra nVidia allerede, så jeg føler mer for å velge noe fra den siden.

Burde kanskje prøvd en runde med ATI bare for å ha gjort det. Who knows...

 

At nVidia har vanskeligheter med å lage gode hovedkort kan nok være fordi hovedkort ikke er deres hovedprodukt? Får vel bare håpe de lærer etterhvert og kommer med suverene produkter til slutt da...

 

Cheers, :fun:

Webtroll

Lenke til kommentar
Tror ikke du skal gå og vente på at Nvidia skal se lyset på chipsetfronten ;-)

Heldigvis fungerer Nvidia skjermkort minst like godt på Intel chipset, trenger man SLI så får man heller gå for et 9800GX2. :thumbup:

 

Må dessverre si at PerUlv2 har 100% korrekt her.

nForce er som sagt... SØPPEL og er kun for spesielt interesserte dessverre, derimot enkelt Nvidia kort og Intel chipset er eneste nøkkelen til stabilitet med GeForce og Intel.

Men om du må ha 2 kort for å ha prøvd det eller for å leke med så er det nForce og Intel = Søppel eller ATi kort og Intel = Stabilt men kanskje ikke topp ytelse.

 

X38 eller P35 er stikkordene for stabilitet og ett fungerende system med Intel i allefall, personlig kjører jeg Crossfire med 2x 3850 kort og er meget fornøyd med ytelsen jeg får ut av dem.

Bare skygg unna 8.3 driveren om du kjører XP, hadde en masse stygge bugs med den, men 8.4 funker som bare F... Og nå kommer vell 8.5 snart også.

 

Nvidia sliter med brikkesett av en eller annen merkelig grunn, alt etter nForce 2 var bare skrap om de ble tvunget til å utvikle egen minnekontroller, bare se hvordan de klarer seg på Intel for tiden, AMD går det greit siden de ikke har noe med minnet å gjøre men de sliter med resten sånn som nettverk (NAM, ikke Vietnam men Network Access Manager, stikkordet for nettverksproblemer!)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har prøvd mye rart.

 

Asus og Gigabyte (særlig sistnevnte) har fungert. Alltid.

 

Med andre produsenter har det vært ymse.

 

De Abit hk jeg brukt siste året (P35, X38) har vært aldeles glimrende de også.

Lenke til kommentar

Jepp, det er bare det med Abit at plutselig lager de bare søppel igjen, de er rare sånn, siste superkalkun fra Abit var AB9-PRO (p965), har ett hengende på skrekkveggen min ;-)

 

Gigabyte har alltid laget greie kort, men de siste par årene har de blitt mye bedre og lager stort sett veldig konkurransedyktige kort over hele linja, Asus derimot er meget bra på sine toppmodeller, men kvalitet og funksjonalitet stuper drastisk med prisen hos Asus, Asus sine "billig"kort er i klasse med MSI, ECS og Asrock kort, men det spiller ingen rolle da de alltid vil få mye gratis hjelp fra navnet sitt.

Lenke til kommentar
Ikke bind deg til Abit - plutselig lager de hovedkort som er superbuggete igjen, slik har Abit vært i alle år, har brukt Abit kort i 15 år så har sett litt av hvert ;-)

 

Kan hende, har hatt ett ABIT HK før dette og det var i Socket A format med ett VIA brikkesett, KT133 eller var det 266? SDRAM var det i allefall og det var jeg MEGET fornøyd med i sin tid, til å være VIA basert hovedkort.

Riktignok var jeg ikke fornøyd med lyden men den var jo på Creative sin kappe med Live 5.1 ;)

 

Uansett, blir vell ABIT i denne omgangen, kanskje neste gang også, men neppe nForce av svært åpenbare årsaker.

Selv om jeg er fristet til å anskaffe ett EVGA eller XFX kort for å leke med, men problemene skremmer meg bort hver gang jeg minner meg selv på det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...