Gå til innhold

Redigering av bilde - utskrift til A4 med sorte "kanter"


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Håper det er noen her som kan gi meg et godt svar!

Min samboer har laget et bilde (sammensatt av andre bilder) som er kvadratisk, 2000x2000 pixler. Dette ønsker jeg så å skrive ut på A4, der bildet fyller hele bredden av arket, og det overskytende over/under er svart. Bildet bør forøvrig være sentrert på arket. Regner derfor med jeg må editere på bildet for å få det på rett format.

Hva er enkleste (og beste?) måte å gjøre dette på? Jeg har tilgang på Gimp og photoshop. Og Paint ;)

 

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er enkleste (og beste?) måte å gjøre dette på? Jeg har tilgang på Gimp og photoshop. Og Paint ;)
Photoshop: Sørg for at Image Size er lik papirbredden (fjern haken for resample image, slik at det bare er DPI som forandres)

 

Så bruker du 'extend canvas' med sort bakgrunnsfarge til 29.7x21cm, hvis det er A4 du skal ha... Da vil du få like mye over og under som standard (men det er selvfølgelig mulig å forandre på det også - om du skulle ønske det).

 

Hvis du ønsker en "passepartout"-effekt (som kan være veldig fint!), kan du la bildet ditt være litt mindre f.eks 16cm bredde, og legge på sort rundt. Legg først på slik at bildet blir ca 21x27, så legger du til slutt på litt i bunnen slik at du får litt mer under (det er vanlig på passepartout. Det kan også være fint - med en liten hvit rand på utstiden av bildet (mellom bildet og "passepartoutet"), evt med en tynn sort linje i dette. Hvis du ikke forstår, kan jeg sikker lage et lite eksempel, så du får se. Særlig på sorthvittbilder gir dette en veldig fin effekt, men også på mange fargebilder.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Hva er enkleste (og beste?) måte å gjøre dette på? Jeg har tilgang på Gimp og photoshop. Og Paint ;)
Photoshop: Sørg for at Image Size er lik papirbredden (fjern haken for resample image, slik at det bare er DPI som forandres)

 

Så bruker du 'extend canvas' med sort bakgrunnsfarge til 29.7x21cm, hvis det er A4 du skal ha... Da vil du få like mye over og under som standard (men det er selvfølgelig mulig å forandre på det også - om du skulle ønske det).

 

Hvis du ønsker en "passepartout"-effekt (som kan være veldig fint!), kan du la bildet ditt være litt mindre f.eks 16cm bredde, og legge på sort rundt. Legg først på slik at bildet blir ca 21x27, så legger du til slutt på litt i bunnen slik at du får litt mer under (det er vanlig på passepartout. Det kan også være fint - med en liten hvit rand på utstiden av bildet (mellom bildet og "passepartoutet"), evt med en tynn sort linje i dette. Hvis du ikke forstår, kan jeg sikker lage et lite eksempel, så du får se. Særlig på sorthvittbilder gir dette en veldig fin effekt, men også på mange fargebilder.

Takk for raskt svar!

Dette skal jeg prøve når jeg kommer hjem fra jobb - tror jeg forsto gangen i det :)

 

Den aktuelle rammen har passepartout "innebygget", dvs. at det er en litt tykkere papp-plate ytterst, med et "hull" på størrelse med A4 (minus litt) i midten. Så jeg får automatisk en hvit kant mellom bilde og ramme :) Men tipset er veldig bra, skal prøve den muligheten også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...