Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Får ikke sove - noen tips?


Kaamilla

Anbefalte innlegg

Jeg sliter veldig med å få sove om kveldene. Er trøtt når jeg går og legger meg, men så når jeg har kommet meg under dynen får jeg ikke sove likevel. Kan ligge våken i flere timer før jeg får sove.

 

Har et sunt og normalt kosthold og trener regelmessig. Har prøvd mye nå, men ikke noe hjelper. Kjølig og mørkt soverom, kun bruke soverommet til det det skal brukes til, ikke spise tunge måltider rett før sengetid, men likevel ikke være sulten når jeg legger meg, trener ikke rett før sengetid, ser ikke på tv eller sitter på pcen rett før jeg skal legge meg (unntak nå, for jeg gidder rett og slett ikke legge meg når jeg vet at jeg kommer til å ligge våken i flere timer), står opp til samme tid i helgene som jeg gjør til hverdags.

 

Blir sliten og trøtt og gretten av dette, så skulle gjerne fått en normal døgnrytme igjen. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan ligge våken i flere timer før jeg får sove.

 

Hvis du ikke sovner innen 15-30 minutter, stå opp av sengen og gjør på et eller annet. Prøv så å sove igjen etter en time eller to. Eventuelt gjenta. Ikke bli liggende lenge i sengen og "tvinge" deg selv til å sove, da blir det bare enda vanskeligere. Det vil etterhvert påvirke andre netter, at det utvikler en frykt for ikke å få sove.

Lenke til kommentar
Kan ligge våken i flere timer før jeg får sove.

 

Hvis du ikke sovner innen 15-30 minutter, stå opp av sengen og gjør på et eller annet. Prøv så å sove igjen etter en time eller to. Eventuelt gjenta. Ikke bli liggende lenge i sengen og "tvinge" deg selv til å sove, da blir det bare enda vanskeligere. Det vil etterhvert påvirke andre netter, at det utvikler en frykt for ikke å få sove.

 

Tror jeg allerede har utviklet den frykten, men jeg skal prøve tipset ditt. Takk :-)

Lenke til kommentar
Tror jeg allerede har utviklet den frykten, men jeg skal prøve tipset ditt. Takk :-)

 

Da er det enda viktigere at du ikke ligger for lenge i sengen og stresser med å få sove. Stå opp og fokuser på noe annet. Selvsagt er det kjipt at dagen etterpå blir ødelagt, men det er ikke farlig i seg selv om du går glipp av en natt eller to med søvn.

Lenke til kommentar

stå opp tidlig, neste dag, hold deg våken HELE dagen, så legg deg i 11-12 tia på kvelden, gjør dette et par dager, så er du langt på vei til en fornuftig døgn rytme,

 

ikke spise sukkerholdig ting etter kl.9 ,

 

treningsøkt hver dag hjelper jo også på, ( treningsøkt i sengen kanskje? ) :D

Lenke til kommentar

Ikke drikk sjokolademelk.. det får deg mer våken..

Sjokolade inneholder en liten mengde koffein. Det hovedsaklig stimulerende stoffet i sjokolade er teobromin som ikke har en like sterk stimulerende virkning som koffein, men som likevel gir et lite “kick”. Både koffein og teobromin, som sammen med teophyllin hører til gruppen av metyllxanthinalkaloider, er kjemisk stimulerende stoffer. Teobromin stimulerer sentralnervesystemet gjennom å frigjøre efedrin.

 

efedrin = "amfetamin light" :)

Så ikke spis eller drikk sjokolade før du sover..

Lenke til kommentar

Hvis du konsekvent ligger lenge våken før du sovner, så kan et søvndeprivasjons program (også kalt søvnrestriksjons program) være til stor hjelp. Tanken med det er at en skal lære kroppen til å sove på nytt, og det er ikke lett... Og kanskje litt drastisk, du får vurdere selv...

 

Prøv å finn ut ca hvor mye du pleier å sove pr natt, jeg gjennomførte det for et par år siden og skulle ikke tilbringe mer enn 5 timer i senga til å begynne med, for det var omtrent det jeg pleide å sove. Så jeg skulle legge meg kl 2 og stå opp kl 7 hver dag, også i helgene.

 

Kan love deg at etter et 2-4 dager så sovner du ganske raskt, men da kanskje ikke like raskt neste natt igjen. Meningen nå er at når du er kommet inn i et mønster hvor du sovner raskt og sover til klokken ringer så skal du etter ca 2 uker utvide med ett kvarter, så det tar en stund å gjennomføre dette. Øker du med et kvarter og merker at du blir liggende våken, så strammer du inn igjen et kvarter fortsetter derfra. Hvor mye søvn du trenger er jo ganske individuelt, så det er igrunnen bare å teste seg fram, når du har utvidet med et kvarter og sovner raskt, og våkner mer eller mindre uthvilt så er du vel i mål :)

 

Fungerer veldig bra, gikk fra stort sett ligge våken 1,5-2 timer før jeg sovnet til å sovne i løpet av minutter, men det krever endel, og betydningen av å være stuptrøtt får helt ny mening! Det blir VELDIG fristende å legge seg før "normert" leggetid når en er så trøtt at du holder på å sovne uansett hva du prøver for å holde deg våken, men er viktig at en holder seg til programmet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...