Gå til innhold

Den store Dell XPS m1330 tråden v.2


Anbefalte innlegg

Ut i fra spesifikasjoner er den eneste endringen at man har gått ned fra Intel® Core 2 Duo-prosessor T9300 (2,50 GHz, 800 MHz FSB, 6 MB L2-buffer til Intel® Core Duo-prosessor T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-buffer) og satt opp prisen med kun 2000 kroner....

 

Edit: Så først nå at Dell har lagt på 80 GB på harddisken.

Endret av fuzzfolk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så ikke dette med 2 års garanti heller. Men akkurat per koster samme oppsett som for en dag siden + 80 GB større harddisk litt over 1500 kroner mer!

 

Ikke akkurat et løp og kjøp tilbud på den dyreste utgaven av XPS 1330 med LED vil nå jeg påstå!

 

Tar man derimot den billigste med CCFL-skjerm per så er prisen 100 kroner lavere med en litt oppgradert prosessor samt 1GB mer minne. Det som er det mest artige er om du oppgraderer den billigste CCFL til den som er dyrere. Med samme spesifikasjon kommer man da til 8940 kroner mot "tilbudet" på 9390.

 

På meg virker det som om Dell har (ved en feiltagelse?) lagt 1000 kronersfratrekket på de billigste modellene!

Endret av fuzzfolk
Lenke til kommentar

Ser ut til at Dell har tulla med prisene, ja! "Rabatt" fra billist til dyrest: 1000 - 1300 - 300 - 300. Det skulle nok vært 300 - 300 - 1000 - 1300. For de som vil ha en litt rimelig M1330 er det bare å løpe og kjøpe før de gjør noe med det, 7500 kr med T5750/3GB/250GB/8400GS/WLED er en bra pris. Evt. 8160,- med T8100, som kan være verdt å vurdere.

 

Det er klart at når de fikser prisene, så toppmodellene blir billigere, og neste vanlige kupongkode (det kom en for bedriftskunder i dag) kommer, kan de bli bra kjøp. Men det går vel lenger mellom kodene nå som studentrushet etter hvert dabber av.

Endret av Endre
Lenke til kommentar

Hei, lurer på om jeg skal bestille meg en 1330. Er det noen vesentlig forskjell i ytelse mellom Intel® Core™ 2 Duo Processor T5750 (2.00 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2 cache) og Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T8100 (2,10 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-buffer)?

 

Kommer i all hovedsak til å bruke maskinen til bildebehandling, studier og kanskje noe spilling. Prisforskjellen mellom de to cpuene er såpass stor at jeg lurer på om jeg ville merket noe forskjell til eller fra forutsatt at begge maskinene har 4GB minne?

Lenke til kommentar

Har virkelig vurdert denne pcn nå. Og funnet ut at det blir vel fort denne jeg velger.

 

Har noen kjappe spørsmål. Forskjellen på Skjermene, ene er litt tynnere og bedre skjerm av hva jeg forstår?

 

CPU

Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-buffer)

Tenkt å ta den der cpu, forskjellen og virkningen, vil det merkes? Pcn skal i hovedsak brukes som skolepc, men kravet er jo at den er kjapp og at den da varer. Så tar dette som en investering og at pcn varer noen år. (2 evt 3)

 

men skjerm..?

LCD

"Fordeler med Dell TrueLife™ · Skarpere bilder · Brilliante farger · Skarp Kontrast · Videre synsvinkel · Redusert slitasje på øynene En TrueLife skjerm gir en synsopplevelese som er skarpere og mer livlig enn lavoppløslige skjermer som har ikke-glinsende belegg og lavere kontrast forhold. Det er verdt å vite at TrueLife skjermer er mer skinnende og reflekterende enn normale skjermer."

 

-->13,3" UltraSharp™ WXGA (1280 x 800) CCFL-skjerm (220 nit) med TrueLife™ [inkludert i prisen]

-->Tynn og lett 13,3-t. UltraSharp™ WXGA (1280 x 800) White-LED-skjerm (300 nit) m/TrueLife™ [legg til 840.00 kr eller 43,-/måned-1]

Hvem av skjermene? Er forskjellen merkbar eller er det bare tull? Evt iform av webcam. har det noe å si? 0.3 eller 2mp? På mobil kamera har det alt å si.. Men feks på webcam msn? når man først får med ett er det jo greit at det er brukbart

skjermkortet?

128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS - Etter hva jeg forstod er det ett ganske ok skjermkort.

 

 

Denne har jeg tenkt på:

PROSESSOR Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-buffer)

OPERATIVSYSTEM Ekte Windows Vista™ Home Premium - norsk

KUNDESTØTTETJENESTER 1 års begrenset garanti

FARGEVALG Tuxedo Black og 0,3 megapikslers kamera for White-LED-skjerm

LCD Tynn og lett 13,3-t. UltraSharp™ WXGA (1280 x 800) White-LED-skjerm (300 nit) m/TrueLife™

MINNE 4096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2048]

HARDDISK 320 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

GRAFIKKORT 128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS

OPTISK(E) STASJON(ER) Fast 8x DVD+/-RW slank stasjon med innstikksplass, inkludert programvare

PRIMÆRBATTERI 6-cellers primært litiumionbatteri (56 W/t)

Pris 10 900..

 

Kjapt spørsmål ang trådløst, leste noe tidligere om at det funket dårlig om du var nærme ruteren? Har det med nettverkskortet og gjøre eller rutern? Jeg er avhenging av Wlan med tanke på skole.

 

men da er det bare 300kr i rabatt. Igår eller I forigårs var det 900 i rabatt idag 300. + at den verdi koden en annen skrev i en tidligere post er nå utgått.

 

Kunne tenkt meg denne, men da rabatten + 10% rabatt er borte koster denne meg da ca 2000kr mer. Noen ting å si på pcn? Trengs den cpu feks? Eller degradere osv

 

Eller noen som har noen tips på hvordan spare noen kr (Fattig student) Vil feks å ringe være ett alternativ å prute litt?

 

Takker for hjelpen jeg har fått i denne tråden og mer svar jeg evt kan få?, så regner med det blir en XPS på meg og:) Trengs ASAP med tanke på notatene;P

Lenke til kommentar
Har virkelig vurdert denne pcn nå. Og funnet ut at det blir vel fort denne jeg velger.

 

Har noen kjappe spørsmål. Forskjellen på Skjermene, ene er litt tynnere og bedre skjerm av hva jeg forstår?

 

---snip---

 

men skjerm..?

LCD

"Fordeler med Dell TrueLife™ · Skarpere bilder · Brilliante farger · Skarp Kontrast · Videre synsvinkel · Redusert slitasje på øynene En TrueLife skjerm gir en synsopplevelese som er skarpere og mer livlig enn lavoppløslige skjermer som har ikke-glinsende belegg og lavere kontrast forhold. Det er verdt å vite at TrueLife skjermer er mer skinnende og reflekterende enn normale skjermer."

 

-->13,3" UltraSharp™ WXGA (1280 x 800) CCFL-skjerm (220 nit) med TrueLife™ [inkludert i prisen]

-->Tynn og lett 13,3-t. UltraSharp™ WXGA (1280 x 800) White-LED-skjerm (300 nit) m/TrueLife™ [legg til 840.00 kr eller 43,-/måned-1]

Hvem av skjermene? Er forskjellen merkbar eller er det bare tull? Evt iform av webcam. har det noe å si? 0.3 eller 2mp? På mobil kamera har det alt å si.. Men feks på webcam msn? når man først får med ett er det jo greit at det er brukbart

skjermkortet?

128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS - Etter hva jeg forstod er det ett ganske ok skjermkort.

 

 

Denne har jeg tenkt på:

PROSESSOR Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-buffer)

OPERATIVSYSTEM Ekte Windows Vista™ Home Premium - norsk

KUNDESTØTTETJENESTER 1 års begrenset garanti

FARGEVALG Tuxedo Black og 0,3 megapikslers kamera for White-LED-skjerm

LCD Tynn og lett 13,3-t. UltraSharp™ WXGA (1280 x 800) White-LED-skjerm (300 nit) m/TrueLife™

MINNE 4096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2048]

HARDDISK 320 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

GRAFIKKORT 128 MB nVidia® GeForce® 8400M GS

OPTISK(E) STASJON(ER) Fast 8x DVD+/-RW slank stasjon med innstikksplass, inkludert programvare

PRIMÆRBATTERI 6-cellers primært litiumionbatteri (56 W/t)

Pris 10 900..

 

Kjapt spørsmål ang trådløst, leste noe tidligere om at det funket dårlig om du var nærme ruteren? Har det med nettverkskortet og gjøre eller rutern? Jeg er avhenging av Wlan med tanke på skole.

 

---snip---

 

Eller noen som har noen tips på hvordan spare noen kr (Fattig student) Vil feks å ringe være ett alternativ å prute litt?

 

Takker for hjelpen jeg har fått i denne tråden og mer svar jeg evt kan få?, så regner med det blir en XPS på meg og:) Trengs ASAP med tanke på notatene;P

Både skjermen med CCFL og med LED er TrueLife begge to, begge er glatt/blank reflekterende. Forskjellen er litt bedre lysstyrke, litt klarere, og lavere strømforbruk med LED, i tillegg til at den er tynnere og noen titalls gram lettere. Maskinen er allerede kun ca. 2 kilo og ganske kompakt, så mitt valg falt på CCFL med et 2mp webcam, men jeg har faktisk ikke brukt det noe særlig. Kanskje ditt behov er forskjellig.

 

Skjermkortet er et kapittel for seg.

Nvidia 8x00M-serien for bærbare PC'er er plaget med en designfeil som gjør at varmgang kan skade grafikkprosessoren (GPU). Dette gjelder alle bærbare, ikke bare de fra Dell. Når problemet oppstår, og det vil det sannsynligvis gjøre, så mister du bildet på skjermen og vil bare se hvite vertikale striper eller lignende. Dell kommer og bytter hovedkort hos deg neste dag, men det er likevel kjedelig når det skjer.

Hvis du ikke skal spille 3D spill, og 8400M GS er ikke helt maksimalt egnet til gaming likevel, så ville jeg gått for en med integrert Intel X3100 GPU isteden, siden den ikke er plaget med samme designfeil. Du vil likevel kunne kjøre Vista med Aero grensesnitt og glasseffekter, og sannsynligvis spille av HD video dersom det ikke er kodet i en spesielt krevende kodek.

 

Med 1-års begrenset garanti vil Dell ikke sende en tekniker hjem til deg med nytt hovedkort hvis GPU'en skulle ryke, så da må du sende den inn og blir uten maskin kanskje et par-tre uker. Derfor ville jeg kun tatt begrenset garanti hvis jeg også valgte Intel X3100 som GPU, siden den er stabil og ikke bryter sammen like lett som 8400M GS.

Garanti har du uansett, det Dell selger deg er en serviceavtale i tillegg, som gir deg en tekniker på døren hvis uhellet skulle være ute. Min GPU har røket 2 ganger de første 7 månedene jeg hadde maskinen, og blitt byttet neste arbeidsdag. Da skifter de ut hele hovedkortet.

Dette høres nok litt negativt ut, men det har kommet driveroppdateringer og ny BIOS som har til hensikt å redusere problemet mest mulig. I tillegg bruker jeg en notebook-kjøler, og mange har også gjort et lite inngrep i maskinen for å bedre kjølingen av GPU (copper mod).

 

Hvis det skaper problemer for wlan å være nærme ruteren så gjelder nok det bare de nærmeste meterne, så i en skolesituasjon burde du være trygg fordi du neppe sitter ved samme pult som ruteren er plassert på. XPS M1330 har 3 antenner i lokket (ccfl-skjermen) og derved støtte for multipath hvis du velger et wlan-kort som støtter det. Dell sitt 1505N-kort har det visstnok ikke, men Intels 4965AGN-kort har. Merk deg at sist jeg sjekket så var det ikke 3 antenner og støtte for multipath signalgang på modeller med LED-skjerm, siden den har tynnere skjermlokk og ikke plass til 3 antenner.

 

Det er alltid mulig å gnåle seg til litt ekstra rabatt ved å ringe Dell isteden for å bestille via nett. Da jeg skulle utvide min Premium XPS NBD serviceavtale med 2 år forleden argumenterte jeg med at jeg har måttet bytte hovedkort 2 ganger allerede, og burde derfor få avslag i prisen, noe jeg også fikk. Selgeren prøvde å argumentere med at deres kostnad ved bytte av hovedkort var høyere enn min, men sånt kan man bare ikke si til kundene sine, og jeg aksepterte ikke det som argument mot litt rabatt.

Da jeg kjøpte min for 11 måneder siden kostet den ca. 12000,- så prisen nå er ganske hyggelig uansett.

 

Jeg er fornøyd med maskinen og regner med å fortsatt være det ihvertfall til serviceavtalen går ut. Den er godt utstyrt, rask, kompakt, lett og pen.

 

Lykke til. :)

Endret av ^xRun^
Lenke til kommentar
Forresten, var det i denne tråden det var link til en guide der det stod hvordan man kunne ha både XP og Vista innstallert, uten å måtte innom bootloaderen ved oppstart. At man kunne starte opp Vista med på-knappen, og XP med den Mediahome-knappen?

 

Jepp, og jeg tokk meg bryet å søke den opp igjen fordi jeg ønsker at noen skal prøve dette: Link

Jeg prøvde dette nå, og det gitt rett i dass.. Jeg hadde jo partisjonert disken min i C og D, der XP ligger på C. Satte i MediaDirect plata og fulgte det som stod i guiden. Da jeg skulle innstallere Linux Mint stod ikke D lenger listet opp i lista som partisjoner, men lagringskapasiteten fra denne var inkludert i C. Jeg prøvde dermed å starte maskinen på vanlig måte med Windows. Det fungerte ikke, og jeg fikk heller ikke reparert Xp siden Windows ikke gjenkjente filsystemet. Så nå er jeg igang igjen med innstallering av XP. Linux Mint får jeg innstallre når XP er ferdig, på den vanlige måten.

 

Om noen andre skal prøve må dere ta backup av hele disken, og ikke bare partisjonen.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

 

Har nettopp skaffet meg en m1330, og er i stor grad fornøyd :). Lurer likevel på en liten ting som har irritert meg en del.

 

Bærbare PCer kommer i dag ofte med forskjellige strømstyringer alt etter om de er koblet til strømnett eller kun kjører på batteri - det er jeg klar over (og jeg ser selvsagt hensikten :)). Når maskinen min går på batteri er det likevel noe som plager meg veldig; grafiske animasjoner og vanlig scrolling går veeeeldig tregt. I et forsøk på å utbedre dette, har jeg midlertidig endra innstillingene i strømplanen jeg bruker (Kontrollpanel > Strømalternativer) til å være lik enten maskinen er kobla til strøm eller ei - uten hell.

 

Hvis noen har noen tips til innstillinger jeg burde se ekstra på, eller om dette kan være et driverproblem (?) - jeg lytter!

 

Takker på forhånd for svar ;).

Lenke til kommentar
Kan det være lurt å skifte ut de kjøleputene mellom CPU og kjølerøret med ny kjølepasta?

 

Ja det er en veldig god ide, men det fins ingen kjølepute mellom CPU og "kjølerøret". Det fins derimot en kjølepute mellom GPU og heatsinken/heatpipen, og den kan du bytte ut. Ikke fyll opp med 1.5mm kjølepasta, det vil bare gjøre vondt verre. Isteden bruker du en flat 14x14x1.5mm kobberbrikke i renest mulig kobberkvalitet.

Kjølepasta skal kun brukes i minst mulige mengder, men du trenger en liten skvett på begge sider av den kobberbrikken også, ca. 1/2 størrelsen på et ukokt korn med ris, kanskje litt mindre enn det. På denne måten kan du senke temperaturen på GPU en god del.

Lenke til kommentar

lurer på om noen andre har problemer med at maskinen skrur seg på av seg selv når den er lukket?

 

her en dag oppdaget jeg til min forferdelse at den hadde skrudd seg på i sekken.. var selvfølgelig GLOVARM !

 

jeg bruker alltid å sjekke at maskinen er av før jeg pakker den ned... men for sikkerhets skyld begynte jeg etter nevnte episode å skru av maskinen via startmenyen istedenfor å bare ta ned lokket.. men i går skrudde jeg av maskinen uten å pakke den ned, og etter en liten stund (5-10 minutter) skrudde den seg på igjen av seg selv igjen.. ?! skjønner IKKE hva som skjer?

Lenke til kommentar

Da kjøpte jeg min Dell XPS M1330 og nå.

"fikk" forhandlet meg ned 500kr.. Woho.. Men men. Dreit meg litt ut når jeg sa samme pc kosta 9900 før.. og fikk endra til en hdd. så sparte vel tilsammen 1000kr. men de tjente vel fortsatt en del kr. Men regner jeg blir fornøgd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...