Gå til innhold

Konkurranse i RAW-konvertering/etterbehandling


Anbefalte innlegg

Heisann! Synes og huske at det var en uformell "konkurranse" i konvertering av RAW-filer her engang. For min del synes jeg det var veldig spennende og se hvordan folk tolker et bilde og hva de for ut av det. Hadde det vært noe stemning for og gjøre noe slikt igjen? Evt hvordan man drar igang noe slikt?

 

Mvh Gert A

Endret av Gertab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan da? Poste selve bildet slik det så ut i RAW, så filen som er konvertert?

Nope, det ble lagt ut en raw-fil for nedlasting til de som ville være med og prøve seg. Man konverterte fila slik man synes det ble best. Så sendte man resultatet tilbake som jpg-fil til den som var ansvarlig. Når tidsfristen var ute ble bidragene lagt ut og en avstemming opprettet (er vel poll det kalles?). Spenningen ligger i det at alle hadde det samme utgangspunktet (samme raw-fila/bildet) og hvor forskjellig bildet kan bli til slutt. Noen som synes dette høres ut som en utfordring? :)

Lenke til kommentar
Nope, det ble lagt ut en raw-fil for nedlasting til de som ville være med og prøve seg. Man konverterte fila slik man synes det ble best. Så sendte man resultatet tilbake som jpg-fil til den som var ansvarlig. Når tidsfristen var ute ble bidragene lagt ut og en avstemming opprettet (er vel poll det kalles?). Spenningen ligger i det at alle hadde det samme utgangspunktet (samme raw-fila/bildet) og hvor forskjellig bildet kan bli til slutt. Noen som synes dette høres ut som en utfordring? :)
Det kunne absolutt være en spennende utfordring. Er jo ikke nødvendig å gjøre det til en konkurranse heller, men det kan jo være opp til trådstarter/arrangør...
Lenke til kommentar

Ja, konverteringen må være det eneste man kan gjøre - for å kunne sammenligne bildene i ettertid. Begynner folk med klipping, liming, kloning og beskjæring blir ikke bildene sammenlignbare i lik grad som hvis kun konvertering er lov. Hva med at noen tar et bilde, og legger det ut da? Så vi får kommet i gang.

 

Hadde vel også vært fint om alle sendte bildet inn i en bestemt størrelse, med lik komprimering og fargeprofil.

Lenke til kommentar

Forrige konkurranse døde ut etter to runder. Det var vel bare jeg som tilbød meg å bidra med råfiler, men det kom en del interessante tolkninger:

 

Første runde:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=801582

 

Andre runde:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=804692

 

Utfordringen var å finne bilder som ga rom for litt interessante variasjoner.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Ja, konverteringen må være det eneste man kan gjøre - for å kunne sammenligne bildene i ettertid.
Det går jo an å gi visse retningslinjer, f.eks. at klipp og lim ikke er tillatt, mens cropping og enkel kloning synes jeg burde være lov - det inngår i "nødvendig" etterbehandling.
Lenke til kommentar
Ja, konverteringen må være det eneste man kan gjøre - for å kunne sammenligne bildene i ettertid.
Det går jo an å gi visse retningslinjer, f.eks. at klipp og lim ikke er tillatt, mens cropping og enkel kloning synes jeg burde være lov - det inngår i "nødvendig" etterbehandling.

Jeg mener at cropping ikke burde vært lov, samt å legge til rammer e.l. For å kunne sammenligne bildene bedre, er det en fordel å ha nøyaktig samme motiv å sammenligne.

Lenke til kommentar
Ja, konverteringen må være det eneste man kan gjøre - for å kunne sammenligne bildene i ettertid.
Det går jo an å gi visse retningslinjer, f.eks. at klipp og lim ikke er tillatt, mens cropping og enkel kloning synes jeg burde være lov - det inngår i "nødvendig" etterbehandling.

Jeg mener at cropping ikke burde vært lov, samt å legge til rammer e.l. For å kunne sammenligne bildene bedre, er det en fordel å ha nøyaktig samme motiv å sammenligne.

 

Jeg er enig med Gissan her. Det er konverteringen det skal være fokus på, ikke noe annet (etter min mening!).

Lenke til kommentar

Om bildet har støv vil støvfjerning være en ganske viktig del. Ellers vil man ikke kunne dra like hardt i spakene, for da vil støvet forsterkes. Når det skal sies så burde dere sette klare retningslinjer for hva målet skal være. Det er håpløst for noen med CS2 å stille opp mot noen med CS3 om bildet ligger ann til DH/Dragaan-effekt, men det er noe dere må finne ut av ;)

Lenke til kommentar
Da blir isåfall selve konverteringen vanskeligere å bedømme.
Spørsmålet er jo om man skal vurdere hvem som utfører den teknisk sett beste konverteringen, eller hvem som klarer å få mest ut av en gitt råfil. Førstnevnte opplegg synes jeg høres kjedelig ut, da veldig mange bilder har godt av en justering av utsnitt, kanskje er ikke 3:2 det riktige formatet etc. Kan forsåvidt være med på at man ikke får lov å forandre på plasseringen av elementer eller fjerne elementer i bildet, men cropping er en nødvendighet i etterbehandlingen av et bilde, med mindre man har brukt masse tid og energi på komposisjon når bildet ble tatt... Ja, selvfølgelig er det lurt, men ikke alltid alle vil være enig.
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at cropping bør være tillat. For meg er det viktigere at komposisjonen og sånt i et bilde er på plass, enn at det tekniske er 100 %.

 

Kan dere ikke ta en avstemming om cropping skal være tillat eller ikke? Kan vel diskutere for/mot i evigheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...