Gå til innhold

filsystem for linux og windows


Anbefalte innlegg

har nå "gått over" til linux men trenger å ha windows tilgjenlig. som jeg har på en annen pc. jeg har en ekstern disk som jeg må kunne bruke på begge. dette kunne jeg gjort med fat, bare det at fat ikke støtter filer over 4gb som jeg har. hvilket filsystem kan jeg bruke?

 

\\lilfire

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vil si det er uferdig opplegg, har mistet data på det så pass på om du har viktig data. Ville heller tatt ext3 og så en ext3 extractor til win. Er slik jeg blander win + linux her, men er det ikke mye viktig på disken er jeg enig i at å bruke ntfspakken er det beste. Løsningen her er egentlig en egen server som durer hjemme med samba (en xp1600 og 256mb ram ikke noe heftige greier, men har 120gb disk :p) så kan jeg koble meg på den med nettverket hjemme eller utenifra via ftp. Synes det er greiere enn å drasse rundt på en ekstern disk, men er mer jobb å sette opp.

 

Har dagelig backups på den, og musikk. Så kan jeg heller streame over samba eller internett.

Lenke til kommentar
Windowsdriveren til ext2 kan forresten fint lese og skrive til ext3.

 

Dette stemmer, men man drar ikke nytte av journalføring. En konsekvens av dette er at man må kjøre e2fsck dersom filsystemet ikke blir avmontert på riktig måte (f.eks. hvis strømmen går). Hadde man brukt journalføring, hadde ikke dette vært nødvendig. Dette er fordi journalen hadde blitt avspilt automatisk ved neste oppstart, og eventuelle feil hadde da blitt rettet opp.

 

Driveren finner du forresten her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...