Gå til innhold

E8400 vs E6850


Anbefalte innlegg

Hadde tenkt meg en E8400 prosessor, men den er jo over en mnd unna hvis man skal tro leverandørene. Bestiller via PS.no siden de er naboer praktisk talt, og de foreslår en 6850 siden jeg begynner å bli litt utålmodig.

 

Som de sier: "Selv om det ikke er i samme serien, så er det en tilnærmet identisk prosessor."

 

Da lurer jeg på om det er verdt å vente, eller om det er litt hipp som happ. Er det virkelig "tilnærmet identiske"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
da skaffer du enten en E8200 eller E8500 da de har en god del å si om du skal klokke, skal du ikke det og at du ikke trenger SSE 4 så gå for E6850 ...

Jo, jeg spurte om en E8500 i stedet, men disse har jo like lang ventetid dessverre. Klokking er jeg ikke sikker på, men jeg regner med jeg vil prøve meg etterhvert. Men nå er jo 8500 nesten tusingen dyrere en 8400 uansett.

 

Hva er SSE 4?

 

(takk for raskt svar forresten!)

Endret av Janniz
Lenke til kommentar

Enig med spøkelset. Ikke kjøp den gamle serien om det er mulig å få tak i hvilken som helst i 45nm serien.

Jeg var i samme situasjon som deg da jeg skulle flere forskjellige pc-er til kamerater, og da kjøpte jeg bare 8200 og sa at de fikk heller oppgradere om de følte det ikke var nok.

Men de var alle fornøyd. Spesielt etter jeg hadde overklokket cpuene.

Min søsters, som har 9500AT kjøler (husker ikke hele navnet), klarte jeg 24/7 stabil på 3,8GHz.

Og en kamerats, som har 120 extreme-et eller annet kjøler, klarte jeg 4,136 HGz 24/7 stabil.

 

Det er forskjellige HK her som kan forklare forskjellen i OC potensiale, samt at den ene kjøleren er den heftigste luftkjøler tilgjengelig.

 

En annen ting med 45nm cpuene er at de er laget med endel andre forbedringer enn bare krymping i produksjonsprosessen. Det er mindre effekttap ved å minske strømlekasje. Som allerede nevnt har de sse4 som er et instruksjonssett som blant annet DiVX v6.7++ er begynt å bruke, med stor suksess. Husker ikke flere ting som benytter sse4, men det blir nok endel mer utstrakt med tiden.

Lenke til kommentar
Enig med spøkelset. Ikke kjøp den gamle serien om det er mulig å få tak i hvilken som helst i 45nm serien.

Jeg var i samme situasjon som deg da jeg skulle flere forskjellige pc-er til kamerater, og da kjøpte jeg bare 8200 og sa at de fikk heller oppgradere om de følte det ikke var nok.

Men de var alle fornøyd. Spesielt etter jeg hadde overklokket cpuene.

Min søsters, som har 9500AT kjøler (husker ikke hele navnet), klarte jeg 24/7 stabil på 3,8GHz.

Og en kamerats, som har 120 extreme-et eller annet kjøler, klarte jeg 4,136 HGz 24/7 stabil.

 

Det er forskjellige HK her som kan forklare forskjellen i OC potensiale, samt at den ene kjøleren er den heftigste luftkjøler tilgjengelig.

 

En annen ting med 45nm cpuene er at de er laget med endel andre forbedringer enn bare krymping i produksjonsprosessen. Det er mindre effekttap ved å minske strømlekasje. Som allerede nevnt har de sse4 som er et instruksjonssett som blant annet DiVX v6.7++ er begynt å bruke, med stor suksess. Husker ikke flere ting som benytter sse4, men det blir nok endel mer utstrakt med tiden.

Takk for godt svar! Da smører jeg meg heller med tålmodighet :)

Lenke til kommentar

Det er liten forskjell vi nå jeg si, jeg har begge to, min E6850 klokker faktisk høyere og har lavere temp enn E8400,hovedkort og kjøler er likt på begge maskiner , Abit QuadGT IX38.

 

Men nå hadde jeg også kjøpt E8400, siden den er nyere og potensielt klokker bedre.

Endret av lqpl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...