Gå til innhold

HV30 / HDR HC9E (/ Xacti ca65?) varighet?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er heilt ny her på forumet, men har eit par videospørsmål, så då verka dette som ein grei plass å spørja :) Eg har lest ein del rundt, og fått svar på ein del, men samstundes har det dukka opp nokre nye spørsmål :)

 

Eg har jo lyst på videokamera. Det vil bli midt fyrste skikkelige videokamera, så eg har ingen store forventingar eller noko lang erfaring. Som dykk sikkert har skjønt har eg vurdert følgjande kamera:

 

HV30:

+: HD, solid (?), kasettkamera, (veldig gode kritikkar og mange anbefalingar :) ), brukarvenleg

-: dyrt (ca 7500), (problem med å fjerne kasetten på hv20 og dermed hv30?)

 

HC 9E:

+: HD, solid (?), kasettkamera, billegare enn HV30

-: men forsatt ganske dyrt (ca 6700), (ikkje fullt så godt som HV30)

 

CA65:

+: billig (1900), undervannskamera, lommekamera

-: ikkje HD, secure digital-opptak, lett øydelagd (?),

 

Er HV30 verdt pengane i forhold til HC 9E? Kan eg filme i StandardDefiniton slik eg kan sjå det på min tv? CA65 blir jo ej heilt anna kamera, men er vanntett. Kjem vel kanskje ikkje til å få bruk for denne fordelen eigentleg, men liker å tru det :D kjem og kanskje til å kjøpe dette i tillegg seinare. Har forsåvidt råd til HV30 og HC 9E, men om eg ikkje treng eit slikt kamera i det heile, så ser ikkje poenget i å kjøpe det.

 

Så eit par generelle spørsmål. Kor lenge vil desse kamera virke med normal bruk? Eg har ikkje HD-tv, så det vil ta nokre år før eg får utnytta det fulle i eit eventuelt HD-kamera. Eg har heller ikkje HD-dvd spelar eller ein kraftig nok pc til å redigere film, men eg har blitt råda med å kjøpe eit kamera for framtida, altså HDV kamera.

Og kva tyder denne "E" som står bak hdr hc 9E og hv30E? Er det berre at det er ein europeisk modell og dermed med PAL system? Kva er forresten forskjell på NTSC og PAL? ;)

 

Det vart ein del spørsmål her, men håper nokon tek seg tid til å svara

På førehand, takk:)

 

mvh Torgeir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange spørsmål, og litt usikker på hva jeg skal svare, men jeg får prøve :)

 

Jeg har ikke erfaring med HC 9E, men etter hva jeg forstår, så skal HV30 være verdt prisforskjellen i forhold til rimeligere konkurrenter. Har forsøkt kameraet litt der jeg jobber, og jeg liker det godt. Har heller ikke hørt om at det har vært problemer med å fjerne kassetten, verken når jeg har prøvde HV20 eller HV30 selv, eller fra kunder som har kjøpt HV20 eller HV30. Og vi solgte en god del HV20 rett før jul.

 

Sanyo-kameraene er hovedsaklig stillbildekamera med videofunksjon, forkledt som videokamera. De er greie til normalt bruk, men både kameraet selv, og det at det bruker SD kort, er begrensende. Du kan jo lese Videokameraguiden for mer informasjon om fordeler med DV kassett fremfor SD minnekort (klikkbar link). Om du vil ha et slikt kamera som ekstrakamera, ville jeg heller satset på Panasonic SW20 (mener jeg det heter) som er vanntett ned til 1,5 meter (tror jeg) og støtsikkert. Litt dyrere, men mer robust og skal teoretisk sett ha bedre kvalitet. Bruker også SD kort.

 

Du kan vise opptakene på en TV i SD format, men er litt usikker på om du må ta det opp i SD format for å kunne gjøre dette. Men hvis du i dag verken har HDTV eller utstyr til å redigere HD, så vet jeg ikke om det kanskje heller lønner seg å kjøpe et rimeligere kamera nå, og utnytte fordelene du får med det, og heller kjøpe et HD kamera om noen år når disse er blitt like rimelige og like gode. Et Panasonic NV-GS330 har 3CCD teknologi (mer i Videokameraguiden) og vil gi mer riktige farger og bedre fargemetning enn f.eks HV30 og HC-9E som har CMOS eller 1CCD brikker. Ved avspilling på en vanlig TV, vil antakeligvis GS330 gi bedre kvalitet enn de to HD kameraene du lurer på.

 

På den annen side... når du får utstyr for avspilling og redigering av HD materiale, så kan du ha tatt vare på dine opptak i HD format på DV kassettene, og dermed ha et par års (?) opptak som allerede er klargjort for ditt nye utstyr.

 

E'en som ofte står bak, betyr, som du sier, at det er en europeisk utgave (ikke nødvendigvis EU modell eller såkalt gråimport, men kjøpt via norsk importør). Forskjellen på NTSC og PAL, er at NTSC er det amerikanske TV-systemet. Det har litt lavere oppløsning enn PAL, men flere bilder pr. sekund. De fleste TV'er klarer å vise både PAL og NTSC, men du kan møte på problemer ved avspilling av NTSC opptak i et PAL kamera, eller ved å benytte både PAL og NTSC opptak i samme program (ved redigering). Dette er et mindre problem når vi snakker HD-standarden, men det er fortsatt noen forskjeller. Med andre ord; for sikkerhets skyld... hold deg til PAL i Norge :)

Lenke til kommentar

Enig i at Panasonic NV-GS 330 gir et fantastisk resultat i god belysning. HV 20/30 filmer nok en god del bedre i dårligere belysning som innendørs. I tillegg har det mye mer muligheter ang. tilkobling og innstillinger. På HV-s meny kan du velge om du vil overføre i DV-kvalitet eller HDV-kavlitet. Det har både A/V-utgang og HDMI. Du kan velge om du vil filme i SD eller HD. (DV 4:3, DV 16:9, HDV, HDV PF25 cinema). Du har også justebar mic-inngang. Syns riktignok at Panasonicen har bedre autofocus og zoom-knapp, men jeg ville allikevel gått for HV30, spesiellt grunnet bedre lysfølsomhet og tilkoblingsmuligheter. :thumbup:

Lenke til kommentar

Tusen takk for raske og hjelpsomme svar begge to. Eg har lest litt i videokameragaiden (kan ein skirve det slik?), som for øvrig var svært nyttig, og funne ut at DV-kasett er det eg vil gå for. Ventar og litt med CA65 (eller SW20) til eg faktisk får bruk for det ;) Men framleis har eg eit par spørsmål :)

 

Korleis er levetida på eit kamera som HV30 (HV20) til dømes? Det vil ha mykje å seie for meg. Varer dette kamera "berre" i 1-2 år vil eg ikkje få nytta heile potensiale i eit slikt kamera. Då kan eg heller gå for eit GS330 som dykk nemner. Men varer det derimot i 5-8 år vil det vere mykje meir aktuelt å gå for eit så godt kamera med ein gong. No snakkar vi normal og fornuftig bruk her, ikkje som fotball eller trampoline :)

 

Har no skjønt at denne E'en har noko med modellen å gjera, men vil det ha noko å seie om eg kjøper ein HV30 eller HV30E i ein norsk butikk?

 

Også greitt at eg kan filme i SD-format slik eg då kan vise på min emninente bilderørstv (på 40 kg :)), og heller filme i HD når det vert aktuelt seinare.

Lenke til kommentar

Videokameraer har fem års reklamasjonsrett. Det betyr at de er ment å vare "vesentlig lenger enn to år", og man bør derfor kunne forvente at det varer i minst fem år. Ved normal bruk, tror jeg et videokamera skal kunne vare i 5-10 år. HV-serien har imidlertid ikke vært på markedet lenge nok til å gi en pekepinn på hvor holdbare de er, men med mindre det er en feil på grunn av slitasje eller uheldig ytre påvirkning (slag, fukt eller lignende), så skal reparasjoner dekkes av reklamasjonsfristen i fem år fra kjøpsdato.

 

Om du kjøper E eller ikke i en norsk butikk, har ikke noe å si. Det er bare det at noen tar med E'en i betegnelsen, mens andre ikke gjør det. Det er akkurat samme modell.

 

Jeg tror faktisk du kan filme i HD, og se det i SD på din bilderørs- TV. Da vil du senere få gleden av å se dine gamle opptak i HD når du skaffer deg en HDTV.

Lenke til kommentar

HV20 og HV30 har en laber byggekvalitet, men bildekvaliteten er fantastisk! Hvis du kan leve med å være en smule forsiktig med kameraet, så er HV20 det beste du får under 20'000. Punktum. Jeg har sett eksempler der en ikke har klart å se forskjell på XH-A1 og HV20 (på Canons nettsider riktignok.. deres demovideoer. Disclaimer: Det er klart at disse videoene er skutt under optimale forhold, men det viser i alle fall hva kameraet er i stand til). Kasettproblemet har jeg aldri hørt om tilfeller av. Men jeg selv har måttet rikke litt på kasetten innimellom for å dra den ut. Det gjaldt bare Sony kasetter såvidt jeg husker. Jeg tror det har med merke/modell å gjøre. Jeg har ikke dette problemet med Fuji-kasettene mine.

 

Ikke kjøp HV30 over HV20 med mindre du trenger den hakket bedre skjermen og svart farge på kameraet. NTSC versjonen har i tillegg 30P (i tillegg til 24P). Men meg bekjent så har ikke PAL versjonen fått 30P, den har fortsatt bare 25P. Det er derfor enda færre grunner for PAL-brukere til å oppgradere. HV20 får du nå ganske billig...

 

Som eier av kameraet selv er jeg så klart litt polarisert og en anelse fanboy. Men kameraet er fantastisk, og jeg undersøkte *mye* før jeg gikk til innkjøp.

Endret av The_Lobster
Lenke til kommentar

nok ein gong, takk for gode og hjelpsomme svar :)

 

Har samanlikna hv20 mot hv30 i produktgaiden og finn ikkje mange forskjellar eigentleg. Lurer difor på om eg heller skal gå for hv20 å spare dei ekstra kronene. Særleg viss hv20 har dei same tilkoplingsmoglegheitane som hv30 har. Slik eg forsto på deg, Super 8, så kunne eg ta opp i HD men sjå i SD? Det ville vore fantastisk :) veit du om det er slik på hv 20 og?

 

Er det noko butikkar i Noreg som enno har hv20 inne?

 

Samstundes har eg ein kamerat som for tida er i USA. Men om han kjøper med seg eit kamera frå USA så vil eg moglegeins få problem med NTSC-systemet, slik eg har forstått? Er det mogleg å få kjøpt europeisk modell i USA (noko som kanskje er eit idiotisk spørsmål) ;) ?

Kva går eg elles glipp av av reklamasjonsrett og garanti ved kjøp i USA? Såg at hv20 kosta 3900 på bhphotovideo :D;) Det blir totalt kanskje ein tusing i tillegg, men eg vil likevel spare ein del.

 

Har eigentleg bestemt meg for hv20 (evt.hv30) no, må berre finne korleis eg skal kjøpe det :D

 

 

mvh Torgeir

Lenke til kommentar
Er det noko butikkar i Noreg som enno har hv20 inne?

 

Jeg har også planer om å kjøpe meg et slikt kamera, men har oppdaget at de fleste butikker og nettbutikker nå har tatt HV20 ut av sortimentet sitt.

Så jeg kommer nok til å satse på et HV30...

 

Samstundes har eg ein kamerat som for tida er i USA. Men om han kjøper med seg eit kamera frå USA så vil eg moglegeins få problem med NTSC-systemet, slik eg har forstått? Er det mogleg å få kjøpt europeisk modell i USA (noko som kanskje er eit idiotisk spørsmål) ;) ?

Kva går eg elles glipp av av reklamasjonsrett og garanti ved kjøp i USA? Såg at hv20 kosta 3900 på bhphotovideo :D;) Det blir totalt kanskje ein tusing i tillegg, men eg vil likevel spare ein del.

 

Har eigentleg bestemt meg for hv20 (evt.hv30) no, må berre finne korleis eg skal kjøpe det :D

 

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Vurderte nettopp å kjøpe fra USA.

Men jeg synes rett og slett det er verdt å være beskyttet av norsk kjøpslov.

Dessuten har jeg hørt at man kan få problemer med filming innendørs i Norge om man kjøper et NTSC kamera, pga. forskjellig frekvens i strømnettet (60hz vs. 50hz), noe som kan gi flimring ved en viss type belysning.

Kanskje noen her på forumet har kunnskap om dette og kan forklare mer om det?

Det hender de (f.eks. bhphotovideo) har PAL versjon av kameraene til salgs i USA, men de er alltid dyrere enn NTSC versjonene, så dermed sparer du egentlig ikke sååå mye likevel...

 

Jeg for min del liker å kjøpe varer for slike summer i en butikk jeg kan gå til og klage ved eventuelle problemer, så jeg venter på at min lokale Japan Photo-butikk skal få inn HV30, de ligger svært godt i pris (i underkant av 8000,-). :)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt en uke på å lese om forskjellige kameraer. Inntil i går hadde jeg bestemt meg for å gå for HV20. Men så oppdaget jeg at det faktisk var en HV30 som var nyere og bedre. For min del hadde jeg nesten valgt HV30 framfor HV20 kun fordi HV30 er svart :)

 

De andre forbedringene er forsåvidt nyttige:

- Bedre zoom-knapp

- Hot shoe cover som er festet til kameraet

- Skjerm som fungerer bedre i sollys

- 30P modus (Finnes denne på den europeiske versjonen? Ble nevnt tidligere, men jeg skjønte ikke det.)

 

Det som bekymrer meg er at søkeren på HV30 og HV20 fortsatt er dårlig. Den mangler gummi og kan ikke vippes eller dras ut. Søker anser jeg som meget viktig. Jeg bruker den ofte blant annet fordi dette gir stødigere filming. Ender jeg opp med en rød firkanet ring rundt øyet mitt etter en filmsessjon da? :p Har du noen erfaringer med dette, The_Lobster?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...