Gå til innhold

X360en riper opp spillene mine


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har endelig insett at det er Xboxen lager riper i spillene jeg spiller, slik at jeg får såkalte disc errors. Den har klart å ødelegge Oblivion, 3 av 4 Lost Odyssey discer og nå GTA IV discen ( :cry: ). Jeg burde vel nå levere inn Xboxen min til kundeservice elns, men sp.målet mitt er: Får jeg erstatning for spillene den har ødelagt?. Har hatt GTA i 2 dager, og er forelsket i spillet, men når Xboxen stopper spillet i hver mission, blir det ikke like gøy...

 

På forhånd - takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Har endelig insett at det er Xboxen lager riper i spillene jeg spiller, slik at jeg får såkalte disc errors. Den har klart å ødelegge Oblivion, 3 av 4 Lost Odyssey discer og nå GTA IV discen ( :cry: ). Jeg burde vel nå levere inn Xboxen min til kundeservice elns, men sp.målet mitt er: Får jeg erstatning for spillene den har ødelagt?. Har hatt GTA i 2 dager, og er forelsket i spillet, men når Xboxen stopper spillet i hver mission, blir det ikke like gøy...

 

På forhånd - takk

 

Maskinen må du levere til rep. Og du har 5 års reklamasjonsrett på maskinen, uansett feil!

Spillene vet jeg ikke om MS erstatter.

Muligns enklest om de gjør deg, for deg. Hør med support, eller butikken du kjøpte maskinen.

Det er der, butikken, du skal henvende deg etter forbrukerkjøpsloven.

Og en skulle jo tro at det er slik,at MS erstatter de, når maskinen har ødelagt spillene.

 

Men du eier softwaren, og retten til å bruke den.

Derfor har du krav på nye, uansett årsaken til at de er defekte.

Ta med deg kvittering og spill dit du kjøpte de. Og forlang nye.

Det har du krav på.

Lenke til kommentar

Nettopp fått tilbake min 360 fra rep for akkuratt det samme. Ringte så opp kundeservice for å høre hva som kan gjøres med spillene boksen har ødelagt. Det var ikke mye gitt.....

Spillene som er gitt ut av Microsoft kan du sende inn og betale 15 Euro for å få ny disc. Spill gitt ut av andre utgivere må du ta med den aktuelle utgiver, da sannsynligvis mot betaling der også.

Kjipt å måtte punge ut ekstra for at 360n ødelegger spill.

 

Ble ikke akkuratt imponert over servicen for å si det sånn.

 

/Just

Lenke til kommentar

de som solgte maskinen (eller importør hvis du velger springende regress) må nok erstate spillene dine hvis det er maskinen som har ødelagt disse. Dette står klart i fkjl. § 33 (1): Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.

Lenke til kommentar
Nettopp fått tilbake min 360 fra rep for akkuratt det samme. Ringte så opp kundeservice for å høre hva som kan gjøres med spillene boksen har ødelagt. Det var ikke mye gitt.....

Spillene som er gitt ut av Microsoft kan du sende inn og betale 15 Euro for å få ny disc. Spill gitt ut av andre utgivere må du ta med den aktuelle utgiver, da sannsynligvis mot betaling der også.

Kjipt å måtte punge ut ekstra for at 360n ødelegger spill.

 

Ble ikke akkuratt imponert over servicen for å si det sånn.

 

/Just

Tullprat. :dribble:

 

Det er forbrukerkjøpsloven som gjelder i Norge.

Les de 2 inleggene under ditt.

Og spesielt det fra han som jobber på ElKjøp.

Possitivt at Elkjøp kan regelverket. :thumbup:

Lenke til kommentar

Ta kontakt med butikken du kjøpte boksen av, se om de har kvitteringen i sitt arkiv.

 

Så viser du de følgende:

§ 34. Produktskader

 

Selgerens erstatningsansvar for tap som følge av en mangel omfatter, foruten skade på salgstingen selv, også skade på gjenstander som salgstingen brukes til fremstilling av, eller som har nær og direkte sammenheng med salgstingens forutsatte bruk.

Lenke til kommentar
...og det er § 34 i? forbrukerkjøpsloven?

 

http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1025782287.59

 

Du vet vell hvor den er kjøpt...?

ElKjøp, Ekspert og større foretninger logger salget med navn og adr på kjøper.

 

Et tips

Kvitteringen, som skal være printet eller håndskrevet.

IKKE kassalapp. Den blir usynelig etter kort tid.

Krev en ordentlig kvittering.

 

Legg kvitteringen i en liten plastpose og tape den under tingen du har kjøpt.

Da blir den ikke borte.

Lenke til kommentar

XBOXen min ødela også et spill. Smart som jeg var, så har jeg ikke tatt vare på kviteringa. Men i butikken der jeg kjøpte det, sa de at de kunne prøvd å skaffe meg et nytt et, men jeg måtte hatt kvitteringa. Jeg har prøvd å å Microsoft til å erstatte, men det sa bare at jeg måtte gå til produsenten

Lenke til kommentar

Alastor; siden du jobber på elkjøp og sier det ikke er noe problem så lenge man har kvitering...

 

Jeg kjøpte Xboxen på elkjøp samt spillet Oblivion (GOTY Edition) som ble ripet opp. De 2 andre (GTA IV og Lost Odyssey) kjøpte jeg i en annen butikk. Vil det være et problem å bytte de 2 sistnevnte og, grunnet skade xboxen gjorde på diskene?

Lenke til kommentar

Om det er xbox360'en som er skyld i skaden (og du kan dokumentere at xboxen din har blitt reparert for oppriping av cder), så kan du kreve nye spill av elkjøp ja - så lenge du har kvittering for xboxen (eller elkjøp har den i systemet sitt).

 

Dette betyr at du må levere inn xbox360'en til elkjøp, og ta med samtlige spill som har blitt ripet opp, og reklamere på alt, og samtidig si at du ønsker bytte av spill pga følgeskade.

 

Gjør du dette, regner jeg med det går greit. Det som kan skje, er at du blir bedt om å levere xboxen direkte til microsoft, men at spillene blir byttet i butikk.

Lenke til kommentar
og du kan dokumentere at xboxen din har blitt reparert for oppriping av CD-er

Menes med det?

 

Uansett: Tar turen oppom elkjøp i morgen og skal prøve så godt jeg kan, da jeg vet de lagrer alle kjøp i registrene.

Kan jeg på en eller annen kreve en ny xbox der og da, så jeg slipper å levere den direkte til MS?

Lenke til kommentar
og du kan dokumentere at xboxen din har blitt reparert for oppriping av CD-er

Menes med det?

 

Uansett: Tar turen oppom elkjøp i morgen og skal prøve så godt jeg kan, da jeg vet de lagrer alle kjøp i registrene.

Kan jeg på en eller annen kreve en ny xbox der og da, så jeg slipper å levere den direkte til MS?

 

Nei - du kan ikke kreve ny box, før de har repparert samme feilen 2 ganger.

Og jeg gjentar, når det gjelder spill (software) Det er rettigheten til softwaren du betaler for. Derfor har en rett på nye UANSETT årsak til at de er defekte.

I ditt tilfelle er det jo greit, da det er en følgeskade på grunn av feil på Xboxen.

Lenke til kommentar
Nei - du kan ikke kreve ny box, før de har repparert samme feilen 2 ganger.

Og jeg gjentar, når det gjelder spill (software) Det er rettigheten til softwaren du betaler for. Derfor har en rett på nye UANSETT årsak til at de er defekte.

I ditt tilfelle er det jo greit, da det er en følgeskade på grunn av feil på Xboxen.

 

Ok.

Så jeg kan forvente å få nye spill, men en oppfordring om å sende konsollen til Microsoft?

Lenke til kommentar
og du kan dokumentere at xboxen din har blitt reparert for oppriping av CD-er

Menes med det?

 

Uansett: Tar turen oppom elkjøp i morgen og skal prøve så godt jeg kan, da jeg vet de lagrer alle kjøp i registrene.

Kan jeg på en eller annen kreve en ny xbox der og da, så jeg slipper å levere den direkte til MS?

 

Nei - du kan ikke kreve ny box, før de har repparert samme feilen 2 ganger.

Og jeg gjentar, når det gjelder spill (software) Det er rettigheten til softwaren du betaler for. Derfor har en rett på nye UANSETT årsak til at de er defekte.

I ditt tilfelle er det jo greit, da det er en følgeskade på grunn av feil på Xboxen.

Hvor i forbrukerkjøpsloven står det at du betaler for rettigheten til et program, og dermed har krav på ny selv om du ødelegger mediet programmet det er lagret på?

 

Ingensteder.

 

Men finn gjerne link til garantien til microsoft eller spillutgiver, dersom det står der at du får det dekt.

 

Gjelder denne tolkningen du presenterer her forbrukerkjøpsloven, så tar du som sagt feil.

 

EDIT: Og jo, man kan fint kreve ny xbox360 istedenfor reperasjon - men ikke dersom reperasjon er vesentlig billigere for selger enn å gi ny maskin. Oppstår samme feil for 3. gang har man ikke krav på ny xbox360, da har man krav på heving av kjøp, altså pengene igjen.

 

Ikke spres feilinformasjon om akkurat det punktet der, da det er et av få krystallklare punkter i forbrukerkjøpsloven.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jeg fikk et nytt Tekken til PS1 for veldig mange år siden. Fordi platen spjæret.

Jeg har fått nye DVD filmer av samme grunn.

Hvor det står om akkurat dette med software rettigheter kan en sikkert finne om en leter lenge nok.

Eller ring Forbrukerrådet. De er veldig behjelpelige.

 

Men det primære er at levrandører og foretninger vet det- Ref han fra Elkjøp litt lenger opp.

En av grunnen til at det er slik er at produsenter har kodet sotwaren slik at en ikke får kopierert den.

MS gikk ut tidligere og oppfordret alle til å ta backup av original software og bruke backupen.

Det kan en ikke lenger. Det samme med koding av musikk. Du har hørt Giske?

Og folks rettigheter til det de har bestalt for.

 

Om du mener at jeg farer med løgn. Så greit nok.

Da får du bare tro det og sitte med de defekte platene dine.

Meg er det fullstendig knakende likegyldig hva akkurat du gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...